A Dunakanyar Fotóklub az idén első alkalommal rendezte meg a Váci Fotográfia-történeti Szimpoziont október 5-én és 6-án.Az előadásokból és kiállításokból álló Szimpozion nyitórendezvényeként Fejér Zoltán fotóművész, független szakértő, az Európai Fotótörténeti Társaság Nemzetközi Tanácsadó Testületének tagja – a harminc évvel ezelőtt elhunyt – neves fotóművész, szakíró, dr. Bárány Nándor életművét mutatta be.
A Madách Imre Művelődési Központban megtartott előadásában e nagy formátumú életút egyes állomásait követte nyomon, megvilágítva Bárány Nándor magyar illetve nemzetközi fotótörténetben betöltött szerepét. Bárány Nándor művészeti alkotómunkájával egyenrangúak voltak a fényképészeti optika valamennyi ágát átfogó szakmai írásai, amelyeket folyamatosan publikált a hazai szaklapokba 1931. és 1977. között. 1949-ben megbízást kapott a Finommechanikai és Optikai Kutató Laboratórium megszervezésre. Az itt végzett, kiemelkedő munkájának elismeréseként 1951-ben Kossuth-díjat kapott. Egy évvel később a műszaki tudományok doktorává avatták. A Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja, és a Műszaki Egyetem docense volt. 1957-től nyugdíjba vonulásáig tanszékvezető egyetemi tanár.
Fejér Zoltán előadását követően a könyvtár galériában Bárány Nándor emlékkiállításán tartott tárlatvezetést. A Fejér Zoltán által rendezett Tudós fotós című kiállítás az életmű különböző korszakaiból válogat. Noha Bárány Nándor ismert és elismert fotóművészként számtalan csoportos kiállításon szerepelt élete során, jelen kiállítás az első önálló tárlata, így – Fejér Zoltán elmondása szerint – az duplán is tisztelgés a művész emléke előtt. Az alkotások nagy része optikai jelenségeket bemutató csendélet, amely a technika csodáiról, és az alkotó kifogyhatatlan kísérletező kedvéről mesél. Jelentős hányaduk különféle eszközök és más-más fényviszonyok között különleges hatású mozgáskompozíciókat mutat. (Inga, „Forgásfelületek", „Sebesség") A hullámmozgás vissza-visszatérő motívuma fotóinak.
Egyik legismertebb művén gördülő távírószalag segítségével hozza mozgásba a kompozíciót. Az ellentétes erők kiegyenlítődéséből származó egyensúly, mint fogalom, szintén gyakran visszatérő momentuma Bárány Nándor alkotásainak. Egyik legmeghökkentőbb képén egy kifújt, és higannyal feltöltött tojás üvegpohár vékony peremén „egyensúlyozik". Ez a kép – mely a jelen tárlaton is látható – nagy sikerrel szerepelt nemcsak hazánkban, de a külföldi szaklapokban is. A fotók külön rétegét alkotják a kaktuszokról – feltehetően az új tárgyiasság jegyében - készült képek. Bárány Nándor gödöllői házában maga is termesztett kaktuszokat, így ezek a fotók minden bizonnyal saját növényeinek képmásai. Ezek a másféle hangot megszólaltató művek – Fejér Zoltán szerint – teljesebbé teszik az életművet, hiszen azok bepillantást engednek a „tudós fotós" magánszférájába és más jellegű szemléletmódjába is.A kiállítás október 21-ig megtekinthető.