A jövőre elkészülő váci, Rádi útra tervezett kerékpárút építésével kapcsolatban tartott csütörtökön, november 29-én lakossági fórumot három alsóvárosi képviselő: Kiss János, Makrai Zsolt és Ferjancsics László. A kerékpárutak építését szívügyének tekintő három városatya közül először Ferjancsics László ismertette az alsóvárosi területen - ahol megközelítőleg tízezer ember él – az elmúlt években véghez vitt fejlesztéseket.
A felsorolás az alsóvárosi parkokkal, illetve játszóterekkel kezdődőtt. Jelentős összegte fordított az önkormányzat ugyanis a Damjanich téri játszótér újjászületésére, valamint számos park felújítására is. Említést tett a városatya a Rózsakert és a Vásár tér megújulását célzó törekvésekről is. Az utóbbi terület esetében várhatóan már jövőre elkészül és látható lesz a terv, amelynek elkészítéséhez az alsóvárosi képviselők áldozatot is hoztak. Mint arról korábban beszámoltunk: több városatya lemondott azokról a laptopokról, amelyet az önkormányzat biztosított volna számukra. Javaslatuk révén a technikai eszközökre elkülönített összeget a tervek elkészítésére fordította város. Egy kicsit ennél is előbbre jutottak a Rózsakert esetében, hiszen a felújítására vonatkozó tervek már elkészültek. Az alsóvárosi városrészben is megújultak utak, tavaly a Zöldfa, az idén pedig a Nagymező utca születhetett újjá.
Az előrelépés szemmel látható ezen a városrészen is, de azért az elkövetkező években is lesz mit tenni. Vannak még felújításra szoruló utcák és a művelődési központ teljeskörű rekonstrukciója is időszerű lenne már. Ezek megvalósíthatósága - Ferjancsics László szerint – több önkormányzati ciklus alatt képzelhető csak el. A szükséges források ugyanis nem állnak rendelkezésre.
Nem úgy, mint a Rádi úti kerékpárút megépítésére. A biciklisek számára készülő útvonal a Damjanich tértől a Vám utcáig halad majd. Kiss János ezt azonban egy folyamat kezdetének tekinti –derült ki szavaiból. A városatya ugyanis mindenképpen fontosnak tartja a tervezett kerékpárút továbbépítését a vasúti területen keresztül a Külső Rádi úton is. Igéretet tett arra, hogy a MÁV illetékeseivel tárgyalni fog ebben az ügyben. A képviselő hozzászólásában a tervezett beruházás környezettudatos mivoltát hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a nevelés a legjobb befektetés. Elmondta még a városatya, hogy a Rádi út kerékpárút többcélú lehet, hiszen idővel továbbépülhet a Gödöllői út-Csatamező-Máriaudvar útvonal irányába is akár. A város bicikliútjainak növelése érdekében egyébként több kerékpárút építésére vonatkozó terv is lapul az asztalfiókokban. Az egyik a deákvári városrésztől a szérűskertig, míg a másik az alsóvárosi körforgalomtól a Szent László utcáig halad majd. Mint elhangzott: Vácon jelenleg több, mint tizenkét kilométernyi kerékpárút van, ebből azonban tizenegy kilométer a Duna-parton keresztül menő regionális úthálózat része.
Makrai Zsolt egy projektor segítségével kinagyított tervrajzokon és térképeken ismertette a majdani kerékpárút vonalát és paramétereit.
A fórumon megjelent Bódis Ferenc, a terv készítője is, aki a vasút és a Damjanich tér közötti területre elképzelt közlekedési vonal kialakításának mérnöki szempontjait. Elmondta, hogy a Rádi úton épülő kerékpárút esetében a csapadékvíz-elvezetése, az útkereszteződések és a megfelelő útburkolat kialakítása biztosítható. A szakember arra is felhívta a jelenlévők figyelmét, hogy a balesetek elkerülése érdekében a biciklistákat táblák kihelyezésével terelik majd rá a kerékpárúton való közlekedésre, a forgalmas útkereszteződéseknél pedig úgy alakítják ki majd a járdán keresztül menő biciklis sávot, hogy a rajta közlekedő kerekezőknek muszáj legyen lassítaniuk az átkelésnél. A tervezőtől megtudtuk, hogy a terveket egyeztették több civil szervezettel is. Ugyancsak tájékoztatta arról a megjelenteket, hogy a kerékpárút nyomvonalában lévő hat fát el kell távolítani, helyükre viszont tizenkét csemetét ültetnek majd.
A kerékpársáv kialakítására korábban biztosított huszonegy millió forintot a város képviselő-testülete. Ennek az összegnek a nagyrésze azonban a kasszában maradhat és más cél megvalósítására fordítható amennyiben sikeresen szerepel a város azon a pályázaton, amelyet a közelmúltban nyújtottak be a városháza szakemberei. A kerékpárutak építését elősegítő pályázathoz az önkormányzatnak húsz százalékkal kell hozzájárulni, tehát nem kizárt, hogy nyolcvan százalékos állami forrásból készül el az újabb belvárosi kerékpárút Vácott.