A polgármester köszöntőjében a vendégek mellett üdvözölte azt is, hogy a kormány által meghirdetett közigazgatási reform elérkezett ehhez a jelentős állomásához. A járási hivatalok egyfajta meghosszabbított karjaként működnek majd a kormányablakok, melyek 2014-től várhatóan a teljes körű ügyfélszolgálatot is ellátják, mentesítve ez alól a járási hivatalok munkáját. Erről már dr. Tarnai Richárd beszélt. A kormánymegbízott ugyanakkor hangsúlyozta, a járások és a kormányablakok is azzal a fontos célkitűzéssel jönnek létre, hogy a közigazgatás közelebb kerüljön az állampolgárokhoz. A kormánymegbízott megköszönte a Váci Járási Hivatalhoz tartozó önkormányzatok (Vác, Acsa, Csörög, Kosd, Csővár, Penc, Rád, Galgagyörk, Kisnémedi, Sződ, Sződliget, Püspökhatvan, Püspökszilágy, Vácduka, Váchartyán, Vácrátót, Váckisújfalu és Őrbottyán) vezetőinek, képviselőinek az együttműködést, mely nélkülözhetetlen feltétele a jövőbeli tevékenységnek. A járási hivatalok az alábbi feladatokat, tevékenységeket látják majd el: gyámhivatal, építésügyi hivatal, földhivatal, munkaügyi kirendeltség, népegészségügyi intézet, valamint az állategészségügyi és élelmiszerellenőrző állomás. A felsorolásból (is) kiderült, hogy a járási hivatalokba integrálnak be eddig teljesen különálló szakigazgatási szerveket.
Fördős Attila azt kívánta, hogy az új közigazgatási egység töltse be azt a szerepet, melyet szántak neki. A polgármesteri hivatal munkatársai közül várhatóan hatvanhatan kerülnek át a járási hivatalhoz alkalmazotti jogviszonyban, míg a váci polgármesteri hivatalban a tervek szerint ötvenegy főre csökken. A városvezető nem tartja kizártnak, hogy amennyiben az szükséges lesz, úgy további munkatársakat alkalmazzon a polgármesteri hivatal, de alkalmazásának költségeit a városnak kell állnia. Az állam garanciát adott az ötvenegy fő alkalmazásának normatívából történő finanszírozására.
A megállapodás aláírása előtti napon rendkívüli képviselő-testületi ülés keretében vitatták meg a polgármester és a városházi apparátus által összeállított együttműködés feltételeit, melyet természetesen a vonatkozó kormányrendelet szövegével összhangban, de a város érdekeinek maximális figyelembevételével alakítottak ki. A testületi ülésen több képviselő jelezte azt hozzászólásában, hogy több időt kellett volna hagyni az előzetes felmérésre, egyeztetésekre. Dr. Bóth János az önkormányzatok autonómiájának elvesztését és a vagyonveszteséget jelezte hozzászólásában, a szakbizottság elnöke, dr. Bánhidi Péter pedig azt nehezményezte, hogy a városi főorvosi státusz nem szerepel az összeállított listán. Az összeállított és röviden felvázolt elképzelés értelmében a népegészségügyi feladatokat a járási népegészségügyi intézet látná el. Fördős Attila válaszában elmondta: az ő és munkatársai által összeállított listák és feladatkörök tekintetében lehetnek még változások, nem feltétlenül kőbe vésett a dokumentum. Elmondta még, hogy a kormányhivatal szabta meg a létszámkeretet, s ehhez az önkormányzatnak alkalmazkodni kellett. Elmondta a városvezető azt is, hogy mindenkivel egyeztettek, aki a jelenlegi elképzelések szerint a járási hivatalhoz kerülve folytatnák tevékenységüket. A vagyonvesztésre reflektálva pedig az előkészületi feladatok végzésében részt vett aljegyző, Deákné dr. Szarka Anita elmondta, hogy vagyonátadás nem történik, csupán használatba adja a járási hivatal számára a városháza alsószintjét az önkormányzat. |