Nagyon sok helyen bukkanhatunk régi festményekre és más régiségekre, hiszen a legtöbben nem szívesen dobják ki a szülőktől, nagyszülőktől, vagy esetleg dédszülőktől rájuk maradt holmikat. Azzal azonban már kevesen vannak tisztában, hogy ezek a tárgyak akár komoly értéket is képviselhetnek.
Néhányan egyszerűen kiselejtezik, vagy hagyják tönkremenni a régi tárgyakat, pedig sosem lehet tudni, hogy milyen kincsek lapulnak a pincében, a padláson, a szekrény tetején, a nagyi fiókjában vagy éppen a falon. Persze, mivel az érték általában a ritkaságból fakad, a legtöbb ilyen tárgy valóban nem ér egy vagyont, de azért akadnak kivételek. A gond azonban itt kezdődik, hiszen ki mondja meg egy bebarnult, porosodó, szekrény mögé bedugott festményről, hogy a vajon csak kacat, vagy esetleg egy értékes műkincs? Nos, ha ilyen kételyünk van, akkor mindenképpen érdemes régiség szakértőhöz fordulni. Egy műértő ugyanis sokszor egyetlen pillantás alapján megmondja azt, amire egy laikus talán hetek, hónapok elteltével sem jönne rá magától.
A régi festmények értékének megállapítása ugyanis egy rendkívül összetett dolog, és komoly tapasztalatot igényel. Egyrészt meg kell határozni a tárgy korát a különböző árulkodó jelek alapján, és persze az is rendkívül fontos szempont, hogy az alkotást ki készítette. A névtelen képek is lehetnek értékesek, de általában jobb, ha valaki szignálta a festményt. Az aláírás azonban még csak fél siker, hiszen ezt ki kell olvasni, ami néha nagyon nehézkes, de ha ez sikerül, akkor is számolni kell azzal, hogy sok megegyező vagy hasonló nevű művész volt.
Ha 100%-osan beazonosítottuk a festőt, akkor sem biztos a siker, mivel több ezer névből csak néhány olyan van, akinek az alkotásáért komoly pénzeket fizetnek a gyűjtők, és ebben az esetben is kérdéses lehet a festmény eredetisége, hiszen rengeteg a hamisítvány a piacon.