Vác Online

KERESÉS

Támogatók:
 
Zollner Elektronik AG

Royal Group Holding

BioTechUSA



Barna Party Lovarda

Barna Party Kisvendéglő - Verőce

Keresőoptimalizálás

Toperini Ipari Park
 

Médiapartner:
 
 

CÉGINFÓ
HÍREK
MOZI MÁNIA
APRÓ
AUTÓ
VENDÉGLÁTÁS
RECEPT-TÚRA
Aktuális | Események | Térségi hírek | Kultúra | Egyház | Sport | Oktatás | Kék hírek | Zöld pont | Egészség | Sztár világ | Világjáró | Szegények Ügyvédje | Roland Garros '12 | Szépség | Árvíz 2013 | Választás 2014 | Váci Sz@rezígy | A fejlődés útja | Valentin-nap | A Dakarig vezető rögös út | Így készül az Á. V. H. film | EUalkatresz.hu

 
Érthetetlen pálfordulás az M2-es gyorsforgalmi út fejlesztése ügyében? Nyomtatás E-mail
2016. szept. 13.
Mostanában nem nagyon hallani az M2-es gyorsforgalmi út fejlesztéséről, pedig elméletileg két év múlva már kétszer-két sávon autózhatunk, motorozhatunk rajta az M0-ástól a Vác-déli (gödöllői) csomópontig , négy esztendő múlva pedig már szintén kétszer-két sáv vezet majd a Vác-északi (verőcei) csomóponttól egészen a magyar-szlovák határig. Sőt, elméletileg – és nagyon úgy fest, hogy már gyakorlatilag is – megvan az is, hogy Váctól milyen nyomvonalon halad majd az országhatár felé az M2-es gyorsforgalmi út.

Kattints a részletekért!

"Ezzel úgy nem is lenne probléma, ha az érintett települések polgárait is bevonnák - egyáltalán tájékoztatnák - az illetékesek. Például arról, hogy egy korábban oly nagyon patronált, a Naszályt Keletről kerülő úgynevezett "B" nyomvonal helyett most az érintett települések vezetőinek többsége egy korábban ellenzett, a Naszályt Nyugatról, a Börzsöny felől kerülő "A" nyomvonalat támogat. Ehhez a többséghez tartozik például Vác is" - hangzott el egy, szerkesztőségünket a napokban megkereső, váci, szendehelyi és Szendehely-katalinpusztai tagokból álló csoport képviselői részéről.

A csoport váci tagjai többek között erőteljesen nehezményezik, hogy az M2-es ügyében még 2010-ben történt fejleményeknek köszönhetően – elmondásuk szerint - az általuk megkérdezett váci lakosok többsége abban a tudatban élt, hogy az M2 Vácot nem a jelenlegi („A”), hanem új („B”) nyomvonalon fogja elkerülni: "Derült égből villámcsapásként ért minket a hír idén júniusban, hogy Vác álláspontja a nyomvonalakat tekintve teljesen megváltozott, és a továbbiakban nem szempont a váci lakosok zajtól, légszennyezéstől, megnövekvő közúti forgalomtól való védelme" - teszik hozzá az említett csoport képviselői.

Az alábbiakban Vác Város Polgármesteri Hivatalának két, egymástól merőben eltérő álláspontját olvashatják ugyanarról, 5 esztendő különbséggel. A téma: "A" vagy "B" nyomvonal:

2010-ben Vác Város Polgármesteri Hivatal Jegyzőjének 15/117-4/2010. számú észrevétele:

„Az M2 gyorsforgalmi út Vác-Parassapuszta (országhatár) közötti szakasz előzetes hatásbecslési dokumentáció áttanulmányozása után a Vácot részben érintő „A” és „B” változatok közül a „B” nyomvonala a kedvezőbb a várost a jövőben terhelő levegőszennyezés és még inkább a várható zajszennyezés tekintetében.
A működő 2/A autóút környezeti zaja miatt a Vác, Felső-Törökhegyi lakóterületről már az elmúlt években is érkezett számos lakossági bejelentés. panaszok miatt az Állami Autópálya Kezelő Zrt. végzett is méréseket. A feltételezhetően megnövekedő kamion, teher- és személyautó forgalom zajhatását a völgyben valószínűleg nem lehet műszaki megoldásokkal kielégítően kompenzálni, így a terület az ott élők számára „élhetetlenné” válhat.
A „B” változat nyomvonala kevésbé érinti a környező településeket (Rád, Keszeg, Ősagárd) viszont az autópálya közelsége gazdasági fellendülést hozhat számukra.
Az „A” változat során az autópálya keresztülszel Natura 2000 területeket, völgyhidakkal keresztezve, értékes természetvédelmi területeket érintve.
Mivel a „B” tervezett útvonala hosszan a Natura 2000 terület szélén halad, gondosan kell megtervezni az ökológiai és vadátjárók helyét, kialakítását, hogy minél kevesebb védett területet érintsenek a beruházás során.”


2015-ben a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.), valamint az érintett települések képviseletével megbízott személyek részvételével megtartott előzetes önkormányzati egyeztetésen (Rétság / 2015. július 21.) Espár Péter a Vác Város Polgármesteri Hivatal Műszaki Osztály – Főépítészi Csoport mb. vezetője az alábbi álláspontot képviselte:

"Vác Önkormányzatát mindenképpen az "A" variáció érdekli. Teljes kisajátítás részletes előkészítésének jelen tervfázis keretein belüli lebonyolítása javasolt, korábbi tapasztalatok tükrében (pl. egymástól elválasztott területek, közmű ellátás és ingatlan megközelítési kérdéskör). Ezzel kapcsolatosan Projektvezető tájékoztatást adott, hogy adott szakaszon a teljes műszaki tartalom mellett van lehetőség a részletes kisajátítás tervezésére.
Vác városnak 2015. december 31-ig a Helyi Építési Szabályzatát jóvá kell hagyatnia. A módosításra kerülő HÉSZ-ben a jelen tervezési fázis keretein belül ismertetésre került "A" nyomvonal változatot is szerepeltetni kívánják. Ennek részleteiről jelen egyeztetés keretein kívül, külön egyeztetés során fog eredmény/megoldás születni.
A "B" variáció esetén tervezett 2106. j. út csomópontjának kialakításánál tervezett megoldás szakmailag kifogásolható, Vác város részéről nem támogatott. A "B" változat megvalósulása esetén a kifogásolt csomópont kialakítása következtében a 2. sz. főút forgalma várhatóan továbbra is Vác térségében maradna, mely problémát jelent! Tervező tájékoztatásul közölte, hogy jelen tervek a szabvány alóli felmentés nélküli megoldásokat tartalmazza, szabvány alóli felmentés keretein belüli megoldás lehetősége a későbbi tervfázisban vizsgálható, amennyiben a "B" változat kerülne tovább tervezés céljából kijelölésre.
Amennyiben a "B" változat kerülne tovább tervezés céljából, az esetben a kifogásolt csomópont további részletes felülvizsgálata erősen ajánlott."




A csoport számára kissé érthetetlen az általuk "pálfordulásnak" nevezett álláspontbeli változás, és elfogadhatatlannak tartják azt. Mind Vácon, mind Szendehelyen aláírásgyűjtésbe kezdtek az ügyben. Utóbbi, néhány fő híján 1500 lelket számláló településen még idén májusban közel 700 aláírás gyűlt össze az "A" nyomvonal ellen, amely elmondásuk szerint helyenként egy-kétszáz méterre halad el egyes lakóingatlanoktól, és számos környezeti értéket veszélyeztet.

A csoport váci tagjai többek között azt is kifogásolják, hogy a 2016. július 14-én a váci Városházán megtartott közmeghallgatáson kérdéseikre nem kaptak kielégítő válaszokat, illetve, hogy a közmeghallgatás másnapján (2015. július 15.) a Vác város hivatalos honlapján (vac.hu) nyilvánosságra hozott Vác Város Településfejlesztési Koncepciójának, Helyi Építési Szabályzatának és Szabályozási Tervének módosítási terve kész tényként kezeli azt a nyomvonalat, amely kapcsán feltett kérdéseikre válaszokat ők nem kaptak, illetve amelyről úgy egyáltalán nem is nagyon esett szó a nyilvánosság előtt. A módosított Vác Város Településfejlesztési Koncepcióban, Helyi Építési Szabályzatban és Szabályozási Tervben a csoport tagjainak elmondása szerint tényként kezelik, hogy az "A" verzió a "nyerő", továbbá hogy az M2-es gyorsforgalmi út a Vác-Dél és Vác-Észak közötti szakaszon szélesítésre, átalakításra kerül, ráadásul oly módon (a város felé bővítéssel), hogy több helyütt – például Felső-törökhegynél – még közelebb kerül az amúgy sem túl messze fekvő út egyes lakóingatlanokhoz. A csoport tagjai által elmondottakat erősítik az alábbi, az új HÉSZ-ből idézett sorok:

Idézet Vác Város (aktuális) Településfejlesztési Koncepciójának 4. oldaláról: "A városfejlesztési koncepció a 2015-ben elkészült és a Képviselőtestület által elfogadott Integrált Településfejlesztési Stratégia (ITS) céljait messzemenően figyelembe vette. Ez szükségszerű volt, mivel a Belügyminisztérium által finanszírozott ITS készítése mintegy 6-8 hónappal megelőzte a településfejlesztési koncepció kidolgozását, viszont az ITS meghatározta a 2020-ig terjedő tervezési ciklus váci településfejlesztési céljait és feladatait.
Ezek legnagyobb része a településfejlesztési koncepció esetében is releváns célkitűzés."

...és egy idézet Vác Város (aktuális) Településfejlesztési Koncepciójának 29. oldaláról:

„Vác térségét érintő gyorsforgalmi úthálózati fejlesztések:

- az M2(2/A) sz. főút autóúttá bővítése a Kosdi csomópontig baloldali (a város felőli oldalon), míg attól az Északi csomópontig jobboldali útpályaépítéssel tervezett, valamint

- az északi csomóponttól az M2(2/A) továbbépítése gyorsforgalmi útként."

- Egyébként arra, hogy az „A” nyomvonal tervet a Vác Város Településfejlesztési Koncepciója, Helyi Építési Szabályzata és Szabályozási Terve tényként fogja kezelni, már számítottunk egy, 2016. május 12-én Vácon, az M2-es gyorsforgalmi út ügyében tartott közmeghallgatáson Espár Péter úr által elmondottak alapján is - hangzott el a csoport egyik váci tagjától. Az említett közmeghallgatáson Espár Péter úgy nyilatkozott, hogy: „Vác örömmel fogadta, hogy a Vácot érintő szakasz került előtérbe, nem a másik verzió. Ha esetleg változtatás merül fel, Vácot ne kerülje el a gyorsforgalmi út, mivel ez az itt élő 35 ezer ember érdeke… Vácnak érdeke, hogy ez a rész megvalósuljon, Vácról tiltakozás nem érkezett a beruházásra vonatkozóan.”





Az „A” nyomvonalra a 2016. év elején készült, részletesebb terv
Vác-Északtól Rétságig (felső kép), illetve Rétságtól az országhatárig (alsó kép)
Nyomvonal tervek forrása: http://orszagoszoldhatosag.gov.hu/mukodes/hirdetotabla/2016-2/
Az összesen mintegy 50 km-es szakasz költségvetése
információink szerint közel 300 milliárd forint

"Érdekes számunkra az, ami Vác Város Településfejlesztési Koncepciójában, Helyi Építési Szabályzatában és Szabályozási Tervében megjelenik, és amit Espár Péter úr elmondott, már csak azért is, mert mindezek után a napokban, egészen pontosan 2016. augusztus 8-án Fördős Attila polgármester úr a NIF Zrt-től kapott információra hivatkozva arról tájékoztatott, hogy az M2-es gyorsforgalmi út a Vác-Dél és Vác-Észak közötti szakaszon a közeljövőben (a II. EU ciklusban) nem kerül kiszélesítésre. Ez eléggé ellentmondásos" - mondta a csoport egyik váci tagja, majd hozzátette: "Érdekes lenne, hogy megvalósul a kétszer-két sávos gyorsforgalmi út Budapesttől Vác-Délig, aztán semmi változás, majd Vác-Északtól menne tovább a kétszer-két sávos gyorsforgalmi út. A beruházásra vonatkozóan pedig aligha érkezhetett tiltakozás Vácról, hiszen a hivatali faliújságon kívül sehol nem tájékoztatták a váci polgárokat. Most kíváncsian várjuk, hogy fogja-e egyáltalán a város képviselni a lakosok érdekeit, vagy az egymásnak ellentmondó – és sokszor nyilvánosságra sem hozott – nyilatkozatok erdejében végül teljesen elveszik majd az érintettek akarata."

A fentiek tisztázása, és egyben a kiegyensúlyozott tájékoztatás érdekében állásfoglalást kértünk a NIF Zrt-től, Fördős Attila váci polgármestertől, valamint Espár Pétertől, a Vác Város Polgármesteri Hivatal Műszaki Osztály – Főépítészi Csoport mb. vezetőjétől.

A megkeresettek közül Espár Pétertől, valamint a NIF Zrt-től érkezett válasz, ezeket az alábbiakban közöljük.

Vác Város Polgármesteri Hivatal Műszaki Osztály – Főépítészi Csoport mb. vezetőjének álláspontja: "A beruházást a NIF Zrt. indította és bonyolítja, a teljes információval e szervezet rendelkezik."

A NIF Zrt. állásfoglalása pedig a következő:

"Az M2 M0-Vác északi csomópont közötti szakasza 2/A néven az 1990-es évek közepén kapott építési engedélyt 3 szakaszban, és 1996-98 között épült meg, szintén 3 szakaszban, 2x2 sávossá fejleszthető, de váltakozva 2x1 ill. 2x2 sávos útként. Ennek nyoma látható a pálya teljes hosszán, hiszen a pálya felett átívelő hidak már a 2x2 sávos kiépítésnek megfelelő nyílásokkal valósultak meg.

A 2/A ezen 3 szakasza 2004-ben környezetvédelmi engedélyt kapott a 2x2 sávos bővítésre, tehát Vác északi csomópontig.

2006-tól kezdődően 2010 végére a NIF Zrt. tanulmánytervet készíttetett az országhatárig tartó folytatással kapcsolatban. A tanulmányterv több nyomvonal változatot tartalmazott, Rétságig két fő nyomvonalat, a Naszályt nyugatról kerülő „A” változatot, és a Naszályt keletről kerülő „B” változatot, ill. betétváltozatokat. A „B” változat kezdőszelvénye a 2/A 37+100 km szelvényében volt, az „A” változaté a Vác északi csomópontjánál kezdődött.

Idő közben az M2 Budapest-Vác (dél) szakasz 2x2 sávos bővítése a megnövekedett forgalom miatt egyre indokoltabbá vált. Az agglomeráció fejlődése az elmúlt 6-8 évben igen jelentős lett. Emiatt a NIF Zrt. - a számára előírt elrendelés alapján - megkezdte ill. folytatta ezen szakasz 2x2 sávosra történő bővítését. Tekintettel azonban arra, hogy mind a mai napig nincs környezetvédelmi engedély egyik nyomvonalváltozat folytatására sem - csak a hatósági eljárás zajlik -, így az állam a biztos pontig, a Vác déli csomópontig végzi most a 2x2 sávos bővítést. A további fejlesztés az országhatárig tartó nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzése után lehetséges, tekintettel arra, hogy akkor áll elő az a műszaki tartalom, ami a tervezett kiépítést tartalmazza. Konkrétan: ezért nem zajlik jelenleg 2x2 sávos bővítés kivitelezés előkészítése a Vác dél ill. a Vác északi csomópont között, annak ellenére, hogy erre vonatkozóan környezetvédelmi engedéllyel már rendelkezünk.

Megjegyezzük, a 2x2 sávos bővítés valóban oldalt vált, a Kosdi csomópontig baloldali (a város felőli oldalon), míg attól az Északi csomópontig jobboldali útpályaépítéssel tervezett.

Mint fentebb említettük, az M2 Vác-országhatár szakasz környezetvédelmi szempontú hatósági engedélyezése zajlik. A NIF Zrt. 2015-ben részletes környezeti hatástanulmányt készíttetett a megvalósítható nyomvonalak tekintetében. A részletes vizsgálat kiterjedt mind az „A”, mind a „B” nyomvonalváltozatra. A tervezés a korábbi tervekre adott vélemények, a havi rendszeres terepbejárás, állapotfelvétel, tervezett fejlesztési igények, és természetesen a természetvédelmi és kulturális örökségvédelem figyelembe vételével, valamint gazdaságossági szempontok figyelembe vételével készült. A terep Rétságig számos domborzatból és völgyből áll, így a tervezés és a megvalósulás folyamán jelentős műtárgy-igény merül fel (völgyhidak, alagutak). A tervező ezeket figyelembe véve készítette el mind az „A” nyomvonal, mind a „B” nyomvonal pontosítását. Az „A” nyomvonal a 2010-es nyomvonalhoz képest távolabb került Katalinpusztától, - annak idején keresztül ment rajta. A nyomvonal Katalinpusztához és Szendehelyhez igen közel halad, azonban a pálya bevágásban, alagútban, ill. zajárnyékoló falakkal kiépített völgyhidakon vezet kizárólag - azaz nyílt vonala nincs -, így a távlati forgalomra számolt zaj értékek határértéken belül maradnak. Megjegyezzük, hogy a Katalinpusztánál és Szendehelynél elhaladó távlatra prognosztizált forgalom kb. harmada a Dunakeszinél, Fótnál elhaladó forgalomnak.

A tervezés folyamán forgalmi modellezés is készült az úthálózat távlati használatára vonatkozóan. A forgalmi modellezésből egyértelművé vált, hogy az „A” nyomvonalváltozat jelentősen lecsökkenti, elviszi a Naszály nyugati oldalán terhelt úthálózat forgalmát, lényegében csak a helyi (cél)forgalom marad meg. A „B” változat esetében ez nem mondható el, éppen Katalinpusztánál és Szendehelynél megmarad a Rétságig lévő települések átmenő forgalma.

A nyomvonalváltozatok pontosítását követően a NIF Zrt. 2015. júliusában egyeztetett az érintett önkormányzatok képviselőivel, akik 1 kivételével, mindannyian az „A” változat megvalósulását preferálták. Ezt követően 2015. szeptemberében a NIF Zrt. –jogszabályi előírásoknak eleget téve- környezetvédelmi szakmai egyeztetést tartott, ahol a környezetvédelmi engedélyezés során érintett hatóság és szakhatóságok véleményét kikérte. A szakhatóságok a nyomvonalak között rangsort állítottak fel, akik környezetvédelmi szempontból az „A” nyomvonalváltozatot találták kedvezőbbnek. A NIF Zrt. 2015. szeptember végén szakmai Tervzsűri összehívását kezdeményezte, ahol az addig beérkezett vélemények, álláspontok alapján szavazásra bocsátotta a környezetvédelmi engedélyezésre benyújtásra kerülő nyomvonalváltozatokat. A Tervzsűri Rétságig az „A” nyomvonalváltozat benyújtását szavazta meg. A tervek véglegesítését követően a NIF Zrt. 2015. decemberében beadta az illetékes Zöldhatóságra Rétságig az „A” nyomvonalváltozatra a környezetvédelmi engedély megszerzése iránti kérelmet, amely jelenleg is folyamatban van. A környezetvédelmi eljárás során a Hatóság közmeghallgatást tartott, melyen az érintettek tájékoztatást kaptak.

Összegzés: az „A” nyomvonalváltozat mind természetvédelmi, mind forgalmi szempontból jelentősen kedvezőbb, mint a „B” nyomvonal, és ez a részletes környezeti hatástanulmányban került feltárásra."

***

A NIF Zrt. válaszából kiderült tehát, hogy miért a Vác-Észak csomópont és az országhatár közé tervezett „A” nyomvonalváltozatot preferálják az illetékesek. Mivel azonban a mai napig nincs környezetvédelmi engedély erre a nyomvonalváltozatra - csak a hatósági eljárás zajlik -, konkrétan ezért nem zajlik jelenleg 2x2 sávos bővítés kivitelezés előkészítése a Vác-Dél illetve a Vác-Észak csomópontok között sem, annak ellenére, hogy arra már van környezetvédelmi engedély. "...így az állam a biztos pontig, a Vác déli csomópontig végzi most a 2x2 sávos bővítést" - írják. Vác-Dél csomóponttól felfelé tehát egyelőre nem lesz változás.
A NIF Zrt. leveléből ugyan nem derül ki, hogy Budapesttől az általuk biztos pontnak jegyzett Vác-Dél csomópontig mikorra készül el a 2x2 sávra bővítés, ám egy ide vonatkozó kormányhatározatból - 1371/2016 (VII. 15.) - kiderül, hogy ez egy 2022-ig vállalt finanszírozás. Ha úgy tetszik - a jelen állás szerint - biztos, hogy 2022-ig egy "kapavágás" sem történik majd Vác-Dél csomóponttól felfelé, azonban a Budapest és Vác-Dél csomópont közötti szakasz teljes hosszában 2x2 sávos lesz.
Arról egyelőre nincs információ, hogy 2022 után mikorra várható a fejlesztés Vác-Dél csomóponttól felfelé, tehát ez még azért odébb lesz. Mindenesetre azért érthető a szerkesztőségünket megkeresett csoport tagjainak aggodalma is, hiszen már zajlanak tervezések, folynak hatósági eljárások egy, a környezetüket érintő majdani projekt kapcsán, amiről eddig - elmondásuk szerint - vajmi kevés tájékoztatást és vélemény nyilvánítási lehetőséget kaptak az illetékesektől. Ez alapján hiánypótló volt a NIF Zrt. szerkesztőségünknek adott válasza, melyet ezúton is valamennyi érintett nevében megköszönünk.
Végezetül: bízunk abban, hogy a felek a jövőben egyre közelebb kerülnek majd egymáshoz, és végül mindenki számára megnyugtató módon alakulnak majd a dolgok.
Megosztás
 




 




The Red Rouge ...az örök divat!

Hekk terasz



The Red Rouge ...az örök divat!


APRÓK

KÖZÉRDEKŰ

Mi Újság?

Írja meg,
s mi hírbe hozzuk!

Ha tud bármilyen
történésről, amiről
mi nem értesültünk
írja meg nekünk!

Hírmondó e-mail





   Beállítás kezdőlapnak |  Hozzáadás a kedvencekhez |  A lap tetejére  
   Impresszum |  Médiaajánlat |  Jogokról |  Adatkezelésről |  Chat szabályzat