ÁTADTÁK A MÁV VÁCI TRANSZFORMÁTORÁLLOMÁSÁT

A váci transzformátorállomás keddi átadásával lezárult a Vasúti vontatási energiaellátás fejlesztése a MÁV Zrt. hálózatán című projekt.

Kikina Artúr, az Építési és Közlekedési Minisztérium vasútépítésért felelős helyettes államtitkára a helyszínen tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy a projekt előkészítése 2017-ben kezdődött meg. Áttekintették az ország energiaellátását, és a húsz alállomási körzet közül kijelölték azokat, amelyek a legsürgősebb beavatkozást igényelték.

A most zárult beruházásban az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program uniós támogatásának köszönhetően hat helyszínen újították vagy építették meg az energiaellátó, betápláló rendszert: Szerencsen, Szabadbattyánban, a 30a vonalon Érden, Ebesen, Újszászon és Vácon.

Előkészítés alatt áll további nyolc alállomás kivitelezése, korszerűsítése, amelyet 2024-ben végezhetnek el: Biatorbágy, Füzesabony, Kimle, Nagyszentjános, Nyékládháza, Nyíregyháza, Szabadegyháza és Tatabánya.

A teljes felújítási és korszerűsítési program ezzel nem ért véget – hívta fel a figyelmet a helyettes államtitkár -, hiszen a korszerű energiaellátás a MÁV hálózatán nélkülözhetetlen tényező, illetve a MÁV-nak is meg kell felelnie az uniós energiahatékonysági előírásoknak.

Kikina Artúr emlékeztetett arra is, hogy energiahatékonyság szempontjából az egyik legjobb módszer olyan villamosmozdonyok alkalmazása, amelyek fékezésnél vissza tudják táplálni a hálózatba az áramot, ehhez viszont az alrendszereket fejleszteni kell.

A kormány döntése értelmében a közeljövőben újabb jelentős források állnak majd rendelkezésre a vasúthálózat fejlesztésére. Ennek köszönhetően az utazóközönség új szerelvényekkel fog találkozni, a teherszállítás szempontjából pedig új, korszerűbb mozdonyok jelennek meg a magyar vasút hálózatán – mondta. Hozzátette, hogy a vasúthálózat fejlesztése nem egy-két év, a projektötlet megszületésétől a megvalósításig mintegy 10 év telik el.

A hat alállomást érintő, Váccal záruló fejlesztési projekt nettó beruházási költsége 12 milliárd forint volt, a vácié mintegy 2 milliárd forintot tett ki.

Horváth László Balázs, a váci transzformátorállomást kivitelező R-Kord Építőipari Kft. erősáramú üzletágvezetője a munkálatokat bemutatva egyebek mellett arról beszélt, hogy a zömében 1978-as gyártású villamoskészülékek a folyamatos felújítás és kisebb volumenű cserék ellenére is az élettartamuk végére értek. Megbízhatóságuk jelentősen csökkent, műszaki paramétereik már nem feleltek meg a korszerű védelmek és a megnövekedett energiaigény követelményeinek, illetve az új mozdonyok és motorvonatok rendszerbe állításával, az ütemes menetrend bevezetésével megnőtt a felsővezetéken átviendő energia nagysága.

A munkálatok a tervezést és a bontási munkákat követően 2021 tavaszán kezdődtek meg, a hat felújított alállomáson már egy nagyobb teljesítményigényeket kiszolgálni tudó, korszerű, kezelőszemélyzet nélküli alállomás jött létre – tette hozzá a helyettes államtitkár.

 

forrás, fotók: mti