HA MATKOVICHÉKON MÚLNA, SOSEM KÉSZÜLNE EL AZ ÚJ DUNA-HÍD

A kormány támogatásával jelenleg tervezés alatt álló új Duna-híd volt a témája a Váci Polgári Est keretében megtartott lakossági fórumnak csütörtök este a Piarista Kilátó Központban. Az eseményen bemutatták a lehetséges nyomvonalterveket is.

A rendezvényen Imre Zsolt, a Váci Polgári Fórum vezetője hangsúlyozta:

fontos, hogy az embereknek hiteles tájékoztatást adjanak az új Duna-hídról, amit a váci önkormányzat nem tesz meg.

A kormány 82 milliárd forintot biztosított 74 gyorsforgalmi, főúti települési elkerülő, csomópont és hídfejlesztés előkészítésére, amelyek 3.000 milliárd forint értékű közútfejlesztés alapjait teszik le. Ide tartozik az elmúlt években Vácig elért M2 folytatása az országhatárig és a váci Duna-híd is. 

Az új átkelő az M2-es autóutat a Szentendrei-szigeten keresztül fogja összekötni a 11-es főúttal. A híd nem csak Vác, hanem a Dunakanyar lakóinak is javát szolgálja. Amellett, hogy fellendíti a turizmust, hozzájárul az ország gazdaságának erősödéséhez, mivel a Duna mindkét partján jelentős ipari létesítmények működnek. 

Rétvári Bence országgyűlési képviselő szerint a híd új munkahelyeket vonz majd a térségbe, így például a jelenleg mindennap Budapestre ingázó váciaknak lesz lehetőségük helyben elhelyezkedni. 

A Szentendrei-szigetet és a Duna mindkét ágát átívelő közlekedési folyosó fontos lépés annak érdekében, hogy a sűrűn lakott, leterhelt úthálózattal rendelkező térségben egy eddig hiányzó, új útkapcsolat jöjjön létre Esztergomtól Gödöllőig. A híddal gyorsabbá és biztonságosabbá válik majd a közlekedés Budapest északi vonzáskörzetében.

Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium útépítési beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkára a lakossági fórumon részletezte: jelenleg az új híd tanulmányterve készül. A korábbi kilenc lehetséges nyomvonal közül mára hármat tartottak meg. A forgalmi és környezeti vonatkozások figyelembevételével ezek közül választanak majd ki egyet, ahol megépül az átkelő.

Az északi nyomvonalváltozatok között van olyan, amelyik Vác környékét is érintené, míg a déliek közül van, amelyik a belváros érintésével kikerülné a Szentendrei-szigeti vízbázisok védőövezeteit. A hídfőt kialakíthatnák előnyösen a vár lábánál, majd az Alsó Gombás-patak mentén elérhetné a 2-es számú főutat és az M2 autóúti csomópontot.

A szakértők által előkészített nyomvonaltervek, valamint az ezekből legalkalmasabbnak vélt északi és déli nyomvonalváltozat közül Vác baloldaldali vezetése egyiket sem tartotta megfelelőnek. Matkovich Ilonáék annak ellenére sem támogatják a beruházást, hogy a vízbázis védőövezetei okán a kötött hídhelyek miatt nincs egyéb olyan alternatíva, ami kedvezőbb lenne.

Az új híd szükségességét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a három lehetséges nyomvonalon napi 8, 10, illetve 12 ezres járműforgalommal számolnak előzetesen a szakemberek.