A kerékpározás a modern társadalmak közlekedésének egyik alappillére. Magyarország Kormánya a XXI. századi elvárásokkal és trendekkel összhangban fejleszti tovább az EuroVelo 6 kerékpáros útvonalat, mellyel azonos kerékpáros infrastruktúra fejlesztésre itthon még nem volt példa – írta meg a Dunakanyar Régió. A jelenlegi állapotokról, valamint a beruházás idei legfontosabb állomásairól tartottak sajtótájékoztatót 2020. június 12-én, Dunakeszin.
A nyár a kerékpáros fejlesztések jegyében telik. Hamarosan Debrecentől Nagyváradig bringázhatunk, elkészül az Eger-Egerszalók közötti kerékpárút, a Tisza-tó kerékpáros köre bezárul. Épül a Győr-Pannonhalma, a Budapest-Szentendre és a Budapest-Etyek útvonal is.
A nemzetközi kerékpáros útvonal-kijelölés, amely az Atlanti-óceántól egészen a Fekete-tengerig fut, Magyarországon a Duna mentén halad.
A 2020-as év mérföldkő lesz a hálózat hazai fejlesztésében, ugyanis az idén átadnak számos új szakaszt, valamint rengeteg útvonalon folynak munkálatok, előkészületek.
2020. március közepén megkezdődött az EuroVelo 6 Budapest és Dunakeszi között kerékpárút 5,36 km-es szakaszának kivitelezése – számolt be a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese, Juhász Zoltán László.
A fejlesztésnek köszönhetően a főváros és Dunakeszi között 2021 tavaszától biztonságosan lehet majd kerékpárral közlekedni.
A kivitelezést a Penta Általános Építőipari Kft. végzi közel nettó 750 millió Ft értékben. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós (VEKOP) forrásból valósul meg.
„Dunakeszin az intézményeket már összekötöttük kerékpárutakkal, a gerinc kialakult, de ez a szakasz évtizedek óta hiányzik, ezért különös öröm, hogy jövő áprilisban itt már kerékpározni lehet. Ez a beruházás Dunakeszit beköti a nemzetközi kerékpáros vérkeringésbe.
A város legszebb részén halad majd át, a legmodernebb szabványok szerint készül el” – mondta Dióssi Csaba polgármester.
Az ütemtervnek megfelelően zajlik a kivitelezés a kerékpárút-hálózathoz kapcsolódó Győrzámoly-(Győr)-Gönyü szakaszon található Győr, Mártírok úti szakasz fejlesztésénél is, amely során idén mintegy 1,02 km hosszú, 3 m széles kerékpárút épül ki. Tavasztól tovább folytatódik az uniós és hazai forrásból megvalósuló Balaton körüli kerékpárút komplex felújítása, amelynek keretében összesen 27 km-en, 11 települést érintve, nettó 1,290 milliárd forintos fejlesztést végeznek.
A Balatoni Bringakör felújítási munkálataival egy időben megindult a fővárost és a Balatont összekötő összesen 108,4 km hosszú kerékpáros útvonal kiépítése is. A fejlesztések a Budapest-Etyek szakasszal indultak. A kerékpáros útvonal Biatorbágyon áthalad a híres történelmi múlttal rendelkező vasúti viadukton, mely 26 m magas panorámájával igazi turisztikai látványeleme lesz az útvonalnak.
A Duna jobb partján az útvonal részeként már szeptembertől birtokba vehetik a kerékpárosok a Szentendre déli határától Budapest közigazgatási határáig tartó 5,6 kilométeres, 3 méter széles burkolt kerékpárút szakaszt.
Tavaly októberben indult el Győr és Pannonhalma között a kerékpárút kiépítése. A Modern Városok Programból megvalósuló fejlesztéssel a megyeszékhely és a világörökségi apátság között 17,67 km hosszú útvonal készül el 2021 júniusáig.
A Tisza-tó nagyobbik, déli része körüli kerékpárút kiépítése az elmúlt években a 33. sz. főút menti szakasz kivételével nagyrészt megvalósult. A Poroszló és Tiszafüred közötti szakasz kiépítésével – hazai forrás felhasználásával – a Tisza-tavi kerékpárút jelentős eleme épül meg, amely a gépjármű forgalomtól fizikailag elválasztva, biztonságosan oldja meg a Tisza, valamint az Eger és Szomorka patakok kerékpáros áthidalását, melyet június végétől megnyitnak a kerékpárosok előtt.
2020 nyarára a már meglévő Debrecen-Tépe és Berettyóújfalu-Nagyvárad közötti kerékpáros útvonalak is kiegészülnek, így folyamatossá válik a kerékpáros összeköttetés Debrecen és Nagyvárad között. A 8,3 km-es kerékpárút szakasz 2 m hasznos szélességgel épül, a kerékpáros sávok között 0,25 m biztonsági sávval, mindkét oldalon 0,5-0,5 m-es padkával, illetve süllyesztett szegéllyel.
„Az európai, és azon belül is a hazai folyamatokat megnézve azt látjuk, hogy a kerékpározás térnyerése töretlen, és egyre gyorsuló ütemben zajlik. Ennek elsődleges oka az, hogy a turisztikai, sportolási szempontokon túl egy kerékpár funkcionális szerepet is betölt. Sokan munkába járásra használják, melynek élettani és forgalomtechnikai hatásai is jelentősek” – osztotta meg gondolatait Révész Máriusz kormánybiztos a hazánkban zajló egyedülálló kerékpáros fejlesztések kapcsán.
Jelenleg az építkezések rendkívüli lendületet kaptak annak köszönhetően, hogy az uniós források felhasználása tekintetében Magyarország fordítja azt a legnagyobb arányban kerékpárutak építésére.
Kiemelt kép: NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese, Juhász Zoltán László (b), Dióssi Csaba polgármester, Révész Máriusz kormánybiztos, Tuzson Bence a térség országgyűlési képviselője – NIF Zit., KesziPress