A valódi indok talán az lehet, hogy a hashtag-et nem lehet felállítani a márványtéren, a kettős kereszten meg furcsán mutatnának az elvtársak pártlogói. A Jobbik végleg elvesztette az arcát.
2019. decemberében így ömlengett a váci lakájmédia a Jobbik adventi (kettős)kereszt állításáról:
„Vasárnap este szokásos adventi keresztállítását tartotta a Jobbik váci szervezete. A korábbi alkalmakhoz képest most jóval többen jöttek a Szent István térre, hogy megünnepeljék az advent kezdetét. (…) Fehér Zsolt képviselő arról beszélt, hogy 2006 óta tartják figyelemfelkeltő akciójukat, hogy emlékeztessék az erre járókat a karácsony eredeti tartalmára…”
Ilyen, amikor a szeretetpolitizálás elönti egy jobbikos szívét
Most nem áll (kettős) fakereszt sem a város legforgalmasabb kereszteződésében, az úgynevezett márványtérnél, de kevésbé forgalmasaknál sem. Ez a Jobbik-projekt a jelek szerint Vácott nagyjából tízen-egynéhány évig tartott, addig, amíg politikai haszonszerzési érdek fűződött hozzá. Most pedig sumák módon kihullajtatott az emlékezetből.
Helyet kapott ellenben a Szent István tér szomszédságában egy semmitmondó útbaigazító installáció, ami az alig pár száz méterre lévő más adventi díszítésekre hívja fel a figyelmet.
Az úrjövet keresztény üzenetére való jelképes köztéri hivatkozás a jelek szerint nem lenne píszí (polkorrekt) a városháza mostani urai szerint, maradt hát a mézeskalács házikó, a szarvasos szánkó, meg néhány feldíszített fenyő – csoda, hogy a korábbi években megszokott betlehemi életképes alkotás (most még?) újra kikerült a Fehérek temploma elé.
Persze lehet, hogy a korábban nemzeti radikális, mára viszont a balliberális masszába beolvadó párt három húdekarakán, húdevagány, húdeönálló önkormányzati képviselője, Fehér Zsolt, Kászonyi Károly és Tótváradi-Nagy Bence állított valahol kettős kereszte(ke)t, de azokat nem látni, lehet, hogy már csak hurkapálcákból róttak össze ilyeneket, aztán beállították növénykarónak kisebb-nagyobb cserepekbe odahaza.
A választópolgárok pedig elkönyvelhetik, s jó, ha meg is jegyzik: Vácott a Jobbik képviselői már nem azt képviselik, amit korábban, hanem végképp beolvadtak a keresztény-nemzeti értékeket mellékesnek tekintő balliberális csapatba.
***
A teljes igazság kedvéért idézzük Fehér Zsolt hivatalos közleményét, amit a közösségi oldalán jelentetett meg:
„A Jobbik Magyarországért Mozgalom Váci Szervezete idén is készült a hagyományos adventi keresztállítási ünnepségre, amelyre advent első vasárnapján került volna sor. A járványhelyzet azonban közbeszólt, az érvényben lévő szabályok miatt kénytelenek voltunk azt lemondani.”
***
Antikarácsony
A Jezsuita bloggerek blogon még 2009-ben jelent meg egy írás, ami nagyjából összefoglalja mindazt, ami egy keresztény magyarnak mindig felemás érzést jelentett a jobbikosok adventi keresztállításával kapcsolatban. Mi is a baj ezzel a keresztállítási kampánnyal? – kérdi a blogger.
Röviden: nem a karácsonyról szól és missziónak kontraproduktív.
A szervezők keresztény Magyarországot emlegetnek, de nem tudok olyan keresztény hagyományról, amely szerint ebben az országban valaha is kettős kereszteket állítottak volna adventi időben. Az adventnek megvannak a sajátos, keresztény szimbólumai.
Miért nem egy szép nagy adventi koszorúval, vagy egy betlehemmel próbálják felhívni az ünnep igazi tartalmára a figyelmet? A kereszt a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódik és nem a karácsonyhoz. Miért keverik össze a szimbólumokat? Mert a kereszt látványosabb, szembetűnőbb? Ha maga az Isten az egyszerű és szelíd utat választotta az eljövetelére, hogyan lehet erre egy egészen mást sugalló szimbólummal emlékeztetni?
Azt mondják, hogy missziós a szándék. De kit akarnak megszólítani? Ki az, akinek a kereszténység vonzó lesz ettől? Ki az, akinek a hatalmas fakereszteket látva a szelíd Istengyermek szívet megérintő jósága fog eszébe jutni karácsonykor? Ha nem vagyok keresztény, akkor a „Velünk az Isten” feliratról valószínű nem a karácsony Emmanuel-üzenete jön le nekem, hanem az, hogy a feliratot készítők szerint az Isten az ő oldalukon áll.
Kösz, de ebből nem kérnék.
Szerintem ez a kampány inkább antireklámja volt a karácsony üzenetének.