MOLNÁR J. PÉTER: AZ ASSZONY, AKI OTT SE VAN – POLITIKAI PAMFLET

A kétezres évek elején Hollywoodot még hajtotta a mozi aranykorából származó üzemanyag utolsó adagja. Nagy filmek születtek: Gladiátor, Gyűrűk Ura trilógia, A Karib-tenger kalózai, hogy csak a három legismerősebben csengő címet említsem. És az volt a szép, hogy a farvizen is olyanok jöttek, mint mondjuk a Coen testvérek klasszikus film noir-ja, az Ember, aki ott se volt. A fekete-fehér mozi az ötvenes évek világát idézi, mintha megrekedt volna az idő, és Billy Bob Thornton, Brad Pitt ex feleségének, Angelina Jolie-nak ex férje akkorát játszik benne, hogy csak na.

De miért is hoztam ezt elő most, 2024-ben, egy helyi online újság hasábjain, Vácon? A válasz egyszerű: azért, mert alig több mint három hónappal az önkormányzati választások előtt Vác polgármestere látszólag jön-megy, teszi a dolgát, alkalmasint bejelent, elemez, bírál, de közben a választópolgárnak halvány fogalma sincs róla, hogy vajon ő lesz-e a valaki. Mondhatni: Matkovich Ilona lóg a levegőben, mint az asszony, aki ott se van, miközben háta mögött ott lopakodik a minden rendszerek szürke eminenciása, a váci királycsináló machiavellista tudjuk ki.

Tegyük fel a kérdést: vajon mikor derül ki, hogy a regnáló városvezetés kit óhajt elindítani polgármesterjelöltként a három hónap múlva esedékes választáson?

Úgy lesz ez alighanem, ahogy a Coen fivérek film noir-jában: a főhős a végső bukása előtt végiggondolja az életét, amit elmond egy bulvár magazinnak, majd meglát egy UFO-t a börtön mellett, és vége. (Itt szögezném le, annak, aki látta, vagy esetleg megnézné a filmet, hogy ez a kép csak egy erősen csúsztatott parafrázis, mert a filmben a főhős dicstelen körülmények között távozik az életből, tehát, mielőtt bárki szándékosan félre akarná érteni, én csupán politikailag hivatkozom meg az alkotást.)

De egy szónak is száz a vége: bár Matkovich Ilona szerint kabinetje minden idők valaha volt legjobbika, azért szögezzük le: most, akár az elmúlt öt évben végig ő a váci asszony, aki ott se van.