A Váci Egyházművészeti Gyűjtemény jelentős felújítás és átalakítás utáni újranyitásakor elhangzott, hogy a jövőben rendszeresen lesznek itt ismeretterjesztő előadások, s ez a sorozat pénteken el is kezdődött Terdik Szilveszter művészettörténész-muzeológusnak a „Mária szent neve” című, november 12-éig látható időszaki kiállításhoz kapcsolódó érdekfeszítő prezentációjával.
A magyarországi szakrális művészet kiemelkedő kutatója „Ábrázolások nyomában – különleges ikonográfiájú Mária-képek” című vetített képes előadásában a Mária szent neve című időszaki kiállítás három festményének különlegességeit hozta közelebb az érdeklődők számára, a három műkincsből kettő a gyűjtemény darabja, egy pedig kölcsönben látható most itt, no nem túl messziről, hanem a Tragor Ignác Múzeumból.
Terdik Szilveszter előadásának bevezetőjéből idézünk:
„Az úgynevezett »Jótanács anyja« képmás magyarországi emlékei a 18. század végétől ismertek. Ennek a képnek a sikerét az ágostonos szerzetesrend alapozta meg, ugyanis az ő birtokukban van a kegykép eredetije, méghozzá Rómához elég közel, egy Genazzano nevű városkában őrzik ezt, ami egy freskó, egy freskónak egy központi részlete, tehát itt egy falfestmény az őskép. Ez nem annyira általános, a fatábla viszi a prímet, illetve még mozaik ikonokat ismerünk, mint kegyikonokat vagy különösen tisztelt csodatévő ikonokat. A nyugati hagyományban azonban nem ritka, hogy egy-egy freskó töredék vált kegyképpé vagy akár egy egész freskó.”
A tudós kutató hozzátette, hogy a Jótanács anyja kegyképtitulus jelentésére vonatkozóan többféle magyarázat közkeletű, de még manapság is megfogalmazódnak újabb és újabb értelmezések, s talán az sem baj, ha a mai hívők, befogadók maguk is elgondolkodnak a kérdésen.