Június 17-én dél körül nagy mennyiségű, este pedig még egy, a korábbit többszörösen meghaladó, a Szent Mihály-hegyről lezúduló kő- és sárlavina árasztotta el a szobi vasútvonal vágányait a Dömösi átkelésnél, Nagymaros és Szob állomások között. A második omlás hordaléka a 12-es főutat is eltorlaszolta, járhatatlanná tette. Az alábbiakban a friss információk alapján a térség közlekedésnek változásait foglaltuk össze.
Zebegény határában várhatóan a jövő hét elejéig lezárják a 12-es főutat
Frissítés: 2020.06.20-án, szombat 06:28-kor
A Dunakanyarban a 12-es főutat, Zebegény határában a 17-es km közelében, a korábbi heves záporok és zivatarok nyomán,
helyreállítási munka miatt várhatóan a jövő hét elejéig lezárták.
A 7,5 tonnánál könnyebb, a 2,8 m magasság alatti járművek Márianosztra felé kerülhetnek. A 7,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek a 2-es főúton keresztül csak Hontig, a 12-es főúton pedig csak Zebegényig tudnak közlekedni!
A főúttal párhuzamos kerékpárutat is lezárták, Zebegény csak a Kóspallag-Márianosztra útvonalon érhető el, ami csak gyakorlott kerékpárosoknak javasolt.
ÚTINFORM
***
Felmérték a szerdai esőzés okozta károkat a Szent Mihály-hegynél
Frissítés: 2020.06.19-én, pénteken 21:40-kor
Szombat hajnaltól a vonatpótlók a Nyugati pályaudvarról érkező vonatokhoz csatlakozva, óra 56-kor indulnak Nagymarosról Szobra.
Szobról Nagymarosra, óra 18-kor indítják a pótlóbuszokat Nagymarosra, ahol csatlakoznak a Nyugati pályaudvarra induló vonatokhoz. Szobról Zebegénybe, óra 55-kor megy pótlóbusz, Zebegényről pedig Szobra, óra 05-kor.
Ezek csatlakoznak a nagymarosi vonatpótlókhoz. Felhívjuk az arra utazók figyelmét, hogy a menetrendi keresőben egyelőre az alapmenetrendi adatok jelennek meg, amelyek nem tükrözik a Nagymaros-Szob-Nagymaros közötti vonatpótlást.
MÁV-csoport
***
A Szent Mihály-hegyről lezúduló kő- és sárlavina árasztotta el a szobi vasútvonal vágányait a Dömösi átkelésnél
Frissítés: 2020. június 18., csütörtök, 19:24-kor
A vasúti pályára került hordalék – Fotó: MÁV-csoportA vasútvállalat rendszeresen geodéziai felméréseket végeztetett a fokozottan védetté nyilvánított tájvédelmi területen, és már korábban felvette a kapcsolatot az érintett Ipoly Erdő Zrt.-vel és a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósággal, keresve egy egységes, végleges beavatkozás lehetőségét. Az egyeztetések alapján folyamatban van a hegyoldal további erózióját megakadályozó beavatkozás tervezésének előkészítése.
Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a MÁV szakemberei ma délelőtt megvizsgálták a szerdai földcsuszamlás által okozott károkat a 12-es főúton és a vasúti pályán. Még tart a helyzet elemzése, péntekre készülhet el az ideiglenes helyreállításhoz szükséges erőforrások, gépek felmérése és az ehhez szükséges ütemterv. A vasúttársaság igyekszik a lehető leggyorsabban elvégezni a helyreállítást, de így is hosszú időt fog igénybe venni a munka, mire újra biztonságosan megindulhat a vonatközlekedés Nagymaros és Szob között. A vonatforgalom tegnapi leállítását követően a vasúttársaság pótlóbuszokat rendelt a Nagymaros és Szob, valamint a Szob és Zebegény közötti szakaszokra. A 12-es főút lezárása miatt a buszok hosszabb útvonalon közlekednek, emiatt nagyobb eljutási idővel kell számolni a Nagymaros és Szob között utazóknak. Budapest és Nagymaros között nem okoz számottevő késéseket az északi vonalszakasz lezárása.
A szerdai esőzés egy kilométernyi szakaszon öntötte el sárral, kövekkel a vasúti pályát a Dömösi átkelésnél. Mintegy 70 méteren a vágány alatti töltés több helyen károsodott, az ágyazatot kimosta a hegyoldalról lezúduló víz. Az omlások során kb. 800 köbméternyi, 10-50 centiméteres darabokból álló kőtörmelék került a vasúti pályára. A 40-60 fokos meredek hegyoldalon nincs aljnövényzet, a fák törzse között a kopár, csapadéktól fellazult, földes-köves felszín látható, így akadály nélkül moshatta le az eső a MÁV Zrt. vagyonkezelésű területen kívüli hegyoldalt. A drasztikusan megváltozott időjárási körülmények következtében egyes heves esőzések alkalmával 10-20 perc alatt akár egy havi csapadék is érheti a Szent Mihály-hegy déli oldalát. A hegyoldalról szerdán lezúduló sár- és kőgörgeteg percek alatt megtölthette a kiépített görgetegfogó fal mögötti teret, így a fal már nem tudta ellátni funkcióját.
A terület hegy felőli, erózióra hajlamos része Natura 2000-es és fokozottan védetté nyilvánított tájvédelmi körzet, amire kiemelten figyelni kell a végleges beavatkozás tervezésénél. A vasúttársaság nem jogosult saját hatáskörben intézkedést hozni a további hegyomlások elkerülése érdekében, ezért már tavaly felvette a kapcsolatot a terület vagyonkezelőjével (Ipoly Erdő Zrt.), valamint természetvédelmi kezelőjével (Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság), keresve, hogy milyen átfogó beavatkozással akadályozható meg a hegyoldal további eróziója. Az egyeztetések alapján folyamatban van a szükséges beavatkozás tervezésének előkészítése, mely a hegyoldal bevédésére, azaz a probléma forrásának mérséklésére koncentrál.
A pótlóbuszok átmeneti közlekedési rendje:
Nagymaros és Szob között a pótlóbuszok kerülő útvonalon (Kóspallag-Márianosztra felé) közlekednek a 12-es főút lezárása miatt. A menetidejük irányonként általában 40-45 perc ezen a szakaszon, de a közúti torlódások miatt esetenként ennél hosszabb menetidő is előfordulhat. A buszok Nagymaroson és Szobon is a vasútállomás elől indulnak, Dömösi átkelés, Zebegény és Szob alsó megállóhelyet nem érintik.
Szob és Zebegény között külön pótlójárat közlekedik, Szob alsónál a közeli Volán buszmegállóban (Szob, SZTK), Zebegényben a vasúti megálló melletti parkolóban áll meg.
A vonatok Nagymaros és a Nyugati pályaudvar között menetrend szerint közlekednek. A vasúttársaság javasolja a Nagymaros és Szob közötti szakaszról utazóknak, hogy a megszokotthoz képest legalább egy órával korábban induljanak el, mert a közúti fennakadások miatt a pótlóbuszok menetideje jelentősen megnövekedhet.
A MÁVINFORM Facebook oldalán, a MÁV mobilapplikációban és a vasúttársaság honlapján tudnak tájékozódni az utasok az aktuális helyzetről és a változásokról.