Zajlik az élet a hazai e-kereskedelemben

A magyar e-kereskedelem nagyütemű növekedése egyre sürgetőbbé teszi a hagyományos plázák és kiskereskedelmi boltok jövőjéről folytatott beszélgetéseket. A szakma egyetért abban, hogy nem szabad ezek végét vizionálni, de a következő 5 éves ciklusban a kiskereskedelem jelentős átalakulására kell számítani. Ez az átalakulás jelentős mértékben érinti a hagyományos üzleteket, a logisztikát és a teljes ellátási láncot.

A kereskedelmi szakértők általában egyetértenek abban, hogy a vásárlási élmény jelenti a mentőövet a hagyományos kiskereskedelem számára. A plázák által biztosított közösségi és gasztronómiai élménnyel az e-kereskedelem nem versenyezhet, így a szórakoztató jelleg mindenképpen a plázák esélyeit erősíti. A kiskereskedelem átalakulásának tényét azonban nem lehet kétségbe vonni.
A változás már a spájzban van Az e-kereskedelem előretörése sokféle módon megmutatkozik a mindennapi kereskedelmi gyakorlatban. Számos termékcsoport esetében megfigyelhető a boltok alapterületének csökkenése, hiszen az online kereskedelem jelentős mértékben átvette a szerepüket. Különösen érezhető ez a háztartási gépeket árusító boltok esetében, akik egyszerűen képtelenek versenyezni a webáruházak széles kínálatával és versenyképes áraival.
Túlzás lenne azt állítani azonban, hogy a háztartási gépeket forgalmazó hagyományos boltok elvesztik a létjogosultságukat. Ezek inkább bemutatóteremmé alakulnak; a vásárlós jelentős hányada igényli, hogy kézben tarthassa a megvásárolni kívánt terméket, illetve alaposan szemügyre vegye fizikai valójában is. A jelenség megkérdőjelezhetetlen: a vásárlók jelentős hányada egy fizikai üzletben hozza meg a döntését, de a rendelést már egy webáruházban adja le.
A hibrid kereskedelmi modell hatalmas előnyt jelenthet A hibrid kereskedelmi értékesítés jelentős lépéselőnyt jelent azoknak a kereskedőknek, akik élni tudnak ezzel a lehetőséggel. A fizikai üzlet fenntartása azonban jelentős erőforrást von el a webáruházaktól, így a modell leginkább azoknál az e-kereskedőknél figyelhető meg, akik elsődlegesen offline kereskedők és csak másodsorban webáruház üzemeltetők. A fordított irány kevésbé jellemző, hiszen a fizikai üzletek fenntartása komoly erőforrásokat igényel.
Így érthető, hogy a legnagyobb hazai webáruháznak számító Extreme Digital tizenhat szaküzlettel várja a vásárlókat, míg a kisebb éves bevétellel rendelkező online kereskedők nem tudják kigazdálkodni az ilyen jellegű boltok és átvevőhelyek fenntartásának költségét. Átalakuló logisztika és új kihívások Talán meglepő lehet, de nagyon sokan egyetértenek abban, hogy a legnagyobb változás előtt épp a logisztika áll.
A városok közvetlen vonzáskörzetében elosztó központokra lesz szükség, amelyek egy munkanapon belüli kézbesítést tesznek lehetővé. A gyorsaság lehet a webáruházak új minőségi mutatója, ami akár az árverseny is tompíthatja. Hatalmas jelentőség hárul a logisztikát kiszolgáló erőforrásokra és technikai fejlesztésekre is. Noha a raktárokra vonatkozó mostani sztenderd jelentősen nem változik a következő években, a raktártechnika folyamatos fejlődése és átalakulása biztosra vehető. A raktártechnika jelentős fejlődése hozzájárulhat ahhoz, hogy a lehető legrövidebb idő alatt a végfelhasználó kezébe kerülhessen a termék.