BLACK FRIDAY – NEM MINDEN AZ, AMINEK LÁTSZIK

Számos apróságra kell figyelni a Black Friday és a karácsonyi online vásárlásoknál – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.

Kiemelték, a karácsonyt megelőző időszakban egyre jellemzőbb az ünnepi online vásárlás. Az árucikkek böngészésétől a csomag megérkezéséig számos apróságra kell odafigyelni, hogy a vevők valóban a számukra legmegfelelőbb terméket válasszák, és közben ne legyenek csalás vagy adathalászat áldozatai.

„Ne hagyjuk magunkat befolyásolni a döntésben” – hívja fel a figyelmet az MNHH. Hozzátették, számos webshop alkalmaz úgynevezett sötét megoldásokat (dark patterns), amelyekkel tisztességtelen módon, az emberi psziché jellemzőit kihasználva akarják befolyásolni a döntést, például “már csak 5 darab elérhető”, “még 22 ember nézi ezt a terméket” felirattal. Az ilyen sürgetés láttán gyorsabban kattintanak a vásárlók a kiválasztott termékre, és hajlamosabbak nem megalapozott vagy akár kifejezetten hátrányos döntést hozni. Például nem néz meg más termékeket vagy más weboldalakat az árak összehasonlítása érdekében.

A hatóság szerint ellenőrizni kell azt is, hogy megbízható-e a weboldal. Körültekintőnek kell lenni a weboldal kiválasztásánál, az eddig ismeretlen, de a kiemelkedően kedvező ajánlatokat kínáló webáruház vagy online piactéren talált eladó esetén is javasolt megbizonyosodni annak megbízhatóságáról. Ellenőrizni célszerű a kereskedőket, el kell olvasni a véleményeket. Csökkenteni lehet a kockázatot előreutalás helyett az utánvételes fizetést választásával. Gyanús lehet a frissen regisztrált, “előéletmentes” eladó.

Az NMHH figyelmeztet arra is, a webáruházaknál mindig meg kell nézni a webhely URL-jét. Ha https:// helyett csak http://-vel írják, az gyanús. Az “s” ugyanis a biztonságot jelenti. Ha a böngésző címsorában egy biztonságos webhelyen (https) egy lakatot is lehet látni, az jó jel – írták. Ahol viszont nincs lakat, ott se nevet, se jelszót, se bankkártyaadatot ne adjunk meg! – figyelmeztet a hatóság.

Számolni kell azzal, hogy karácsonyhoz közeledve egyre nagyobb lesz a csomagforgalom, ezért érdemes az online vásárlásokat is minél korábbra időzíteni, hogy a kiválasztott termék időben megérkezhessen. A megrendelés során érdemes megadni a telefonszámot, e-mail-címet, hogy a kézbesítésről a szolgáltató értesítést lehessen küldeni, illetve szükség esetén felvegyék a kapcsolatot.

Sok esetben lehetőség van arra, hogy a postai szolgáltatótól kapott előzetes értesítésben egy előre megadott linkre rákattintva módosítani lehet a kézbesítés időpontját, helyszínét, a fizetés módját, az értesítési telefonszámot, és akár vissza is utasíthatjuk a küldemény kézbesítését. Az értesítés általában tartalmazza a nyomkövetési linket is a küldeményről.

„Gyanakodjunk, ha a futárszolgálat üzenetének tűnő SMS vagy e-mail szövege magyartalannak tűnik, az e-mail feladójának címe eltér a futárszolgálat hivatalos e-mail-címétől, vagy az üzenetben található link nem a futárszolgálat hivatalos oldalára navigál. Ezekre a linkekre kattintva ugyanis könnyen adathalász weboldalakon találhatjuk magunkat – jegyezte meg az NMHH.

Arra is kitértek, hogy a csomagautomaták gombamódra szaporodnak, jelenleg az NMHH nyilvántartása szerint 3300 db automata működik Magyarországon.

Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, arról mindenképpen szólni kell a futárnak, aki a kézbesítési okiraton jelzi a sérülést. Ha csak felbontás után derül ki, hogy sérült vagy hiányos az áru, akkor a címzett a kézbesítést követő három munkanapon belül tudja a postai szolgáltató felé a sérülés tényét írásban jelezni, és jegyzőkönyvbe vetetni. Ilyenkor a kártérítési igényt is jelezni lehet.