ÚJABB BUDAPESTI KERÜLET KEZDETT VASÚTELLENES AKCIÓBA – CÉLKERESZTBEN A VERESEGYHÁZ-VÁC VASÚTVONAL

“Újabb budapesti kerület kezdett vasútellenes akcióba: ezúttal a XV. kerület a 71-es, Veresegyház – Vác vasútvonal ellen indított környezetvédelmi pert, melyet első körben sikerrel meg is nyert, egészen hihetetlen hivatkozásokkal” – számolt be róla közösségi oldalán Vitézy Dávid közlekedési szakember, korábbi államtitkár.

Vitézy Dávid felhívta a figyelmet arra, hogy a kormány 2021-ben döntött a veresegyházi vasútvonal felújításának előkészítéséről. Az akkoriban Vitézy által vezetett kormányzati Budapest Fejlesztési Központ kiírta a tervezési tendereket és elindult a tervezés. Számos egyeztetés során a XV. kerület a kezdetektől fogva leginkább szkeptikus volt, láthatóan nem érezte úgy, hogy az északi agglomerációból a vasút versenyképességét nagyban növelő beruházás számára fontos lenne.

Vitézy elmondása szerint ugyan jelezték esztétikai szempontú kifogásukat, a BFK vasútüzemi szempontú érvelését a műtárgy szükségessége mellett nem opponálták, ezért innentől leginkább arra fókuszáltak, hogy a műtárgy kialakítása a lehető legkevésbé zavarja a környék látképét.

Tavaly azonban a BFK megszűnt, az önkormányzati választások közeledtével pedig, ahogy másutt Budapesten is, a kerület valószínűleg politikai haszonszerzési lehetőséget látott a kormányzati vasútfejlesztés akadályozásában.

A XV. kerület a Rákospalota–Újpest északi részén tervezett átemelési műtárgyat jelölte ki ellenségként annak ellenére, hogy a műtárgy kisajátítást nem igényel. MÁV-területeken épülne, senkinek a kertjét, házát nem érinti, ráadásul tehervonat nem közlekedne rajta, hisz nincs teherforgalom a veresegyházi vonalon, csak a ma is közlekedő, halk elektromos motorvonatok járnának itt a jövőben is. Ennek ellenére a műtárgyat valami lakosságellenes monstrumként lefestve, tehervonatokkal riogatva a lakosságot a XV. kerület részéről pert indítottak a beruházás ellen. Ekkoriban a BFK már megszűnt, a beruházói feladatokat a Lázár János vezette építési minisztérium vette át.

A tervezett átemelés látványterve Rákospalota-Újpest északi végén

A képen a tervezett átemelés látványterve látható Rákospalota-Újpest északi végén. Vitézy szerint a műtárgy nélkülözhetetlen a veresegyházi vonal sűrítéséhez: a 15 percenként érkező elővárosi vonatok a Vác felé tartó személy, zónázó, nemzetközi személy- és teherforgalmat nem tudják szintben keresztezni az állomási váltókörzetben.

“Itt tartunk tehát megint, ahol szoktunk: van egy megkérdőjelezhetetlenül, Budapest egésze és Rákospalota-Újpest felújítása és a váci vonal érintettsége révén összesen körülbelül százezer agglomerációs lakó számára hasznos vasúti beruházás, melyet meghiúsít vagy évekkel késleltet egy ellenzéki vezetésű budapesti kerület politikai haszonszerzési célból” – írja Vitézy.

Hozzátette: ehelyett az önkormányzat „megvédi a saját polgárait egy csúnya, nagy kormányzati beruházástól – miközben az nemhogy veszélyt nem jelent rájuk, hanem Budapest életminőségét kifejezetten javítaná. Az építési-közlekedési szaktárca pedig hallgat, és talán még annak lehetőségét is meglátja ebben, hogy egy újabb Budapest környéki vasúti beruházást tud elhalasztani, felfüggeszteni – és még csak nem is lehet azt mondani, hogy teljesen rajta múlt volna.”

 

forrás, képek: facebook.com/Vitézy Dávid