MEGVAN RÁ A PÉNZ, ELINDULHAT AZ ÚJ DUNA-HÍD ÉPÍTÉSE

Gigászi összeget ad a magyar kormány az új Duna-híd építésére Mohácsnál. Eközben a váci átkelő továbbra is parkolópályán van, mivel a balliberális városvezetés nem támogatja a beruházás megvalósítását.


Hirdetés


Az építkezés a Magyarország szomszédságában zajló háború miatt bevezetett beruházási stop alól mentesül, de csak azzal a feltétellel, hogy a vállalkozási szerződés szerint teljesítés csak 2025-től kezdődően merülhet fel. Vagyis az új Duna-híd konkrét építése az idén még biztosan nem fogja terhelni a költségvetést – írta meg a vg.hu.

Mint írják, hatalmas összegről van szó, sőt, ez lesz minden idők legnagyobb összegbe kerülő hídépítése Magyarországon: a beruházásra a 2024–2031. évek vonatkozásában a kötelezettségvállalás mértéke összesen legfeljebb 389,3 milliárd forint.

A mohácsi Duna-híd lesz a 21. magyarországi átkelő a folyón, amire nagyon sokan és régóta várnak.

Eközben a váci Duna-híd megépítése parkolópályán van, ugyanis a balliberális városvezetés ellenzi a beruházást. Tavaly ilyenkor írta meg a Magyar Narancs, hogy „a jelenlegi váci vezetés változatlanul elutasítja a tervet”.

Matkovich Ilona ugyan azt színleli, hogy ő ezzel a város lakóinak érdekeit képviseli, de azt elfelejti, hogy milyen pozitív hozadékai lennének az új dunai átkelőnek.

Amellett, hogy biztonságosabbá válna a közlekedés, a híd új munkahelyeket vonzana a térségbe, így a minden nap Budapestre ingázó váciak helyben tudnának elhelyezkedni. Továbbá fellendítené a turizmust és hozzájárulna az ország gazdaságának erősödéséhez is, mivel a Duna mindkét partján jelentős ipari létesítmények működnek.

Mint ismert, a kormány 82 milliárd forintot biztosított 74 újabb gyorsforgalmi, főúti települési elkerülő, csomópont és hídfejlesztés előkészítésére, amelyek 3000 milliárd forint értékű közútfejlesztés alapjait teszik le. Ide tartozik az elmúlt években Vácig elért M2 folytatása az országhatárig és a váci Duna-híd is. Az új átkelő az M2-es autóutat a Szentendrei-szigeten keresztül kötné össze a 11-es főúttal.

Pántya József, az Építési és Közlekedései Minisztérium útépítési beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkára tavaly egy váci lakossági fórumon részletezte: a korábbi kilenc lehetséges nyomvonal közül hármat tartottak meg. A forgalmi és környezeti vonatkozások figyelembevételével ezek közül választanak majd ki egyet a tervezési munkafolyamat végén.

Az északi nyomvonalváltozatok között van olyan, amelyik Vác környékét is érintené, míg a déliek közül van, amelyik érintené a belvárost is kikerülve a Szentendrei-szigeti vízbázisok védőövezeteit. Ugyanis a hídfőt akár kialakíthatnák előnyösen a Vár lábánál, majd az Alsó Gombás-patak mentén elérhetné a 2. sz. főutat és annak igénybevételével az M2 autóúti csomópontot.

A szakértők által előkészített nyomvonaltervek, valamint az ezekből legalkalmasabbnak vélt északi és déli nyomvonalváltozat közül Vác baloldali vezetése egyiket sem fogadta el, folyamatosan tiltakoznak ellene.

Még úgy is, hogy a vízbázis védőövezetei okán a kötött hídhelyek miatt nincs egyéb olyan alternatíva, ami kedvezőbb lenne.

A Magyar Narancs cikkében áll az is, hogy a „terveket már korábban megismerte az önkormányzat, és annak tartalmának több elemét megvalósíthatatlannak ítélte”.

Az új híd szükségességét egyébként mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a három lehetséges nyomvonalon napi 8, 10 illetve 12 ezres járműforgalommal számolnak előzetesen a szakemberek.