Botrányból születhet megoldás: Matkovich húsvéti csomagosztási hibái után most a Fidesz-KDNP javaslatára változtatna a váci testület
Augusztus végén rendeletmódosító javaslatot nyújtott be a váci képviselő-testület két kormánypárti tagja, Ványai László és Kárpáti-Kelemen Katalin. A változtatás célja, hogy a karácsonyi és húsvéti élelmiszercsomagokat a jövőben ne kérelem alapján, hanem hivatalból kapják meg a rászorulók.
Az ügy hátteréről és a tavaszi botrányos fennakadások, hátráltatás tanulságairól beszélgettünk Kárpáti-Kelemen Katalinnal, az Emberi Kapcsolatok Bizottságának elnökével, a Fidesz-KDNP önkormányzati képviselőjével. Kárpáti-Kelemen Katalin a Vác Online-nak adott interjúban rámutatott, hogy a kezdeményezett rendeletmódosítás véget vetne annak a gyakorlatnak, amely során a rászorulóknak külön kérelmeket kellett beadniuk az élelmiszercsomagokért, ami tulajdonképpen alanyi jogon is odaítélhető. Az új rendszer egyszerűbb, méltányosabb és kiszámíthatóbb lenne, miközben a tavaszi fennakadások okait még vizsgálja a testület.
Mi a legfontosabb eleme a benyújtott rendeletmódosításnak?
A javaslat lényege, hogy a jövőben ne kelljen kérelmet benyújtaniuk a rászorulóknak, hanem automatikusan, hivatalból kapják meg az élelmiszercsomagokat. Azoknak jár majd az adomány, akik a támogatásokat nyilvántartó rendszerben szerepelnek, és megfelelnek a rendeletben rögzített feltételeknek. Ez tehát alanyi jogon járó támogatás lesz, így szükségtelen külön kérelmet benyújtani.
Az idei húsvéti csomagosztásnál azonban komoly problémák voltak. Mi történt pontosan?
Mint ismert, a döntés az Emberi Kapcsolatok Bizottságához került, de a kérelemhez kapcsolódó értesítő levelek kiküldése nem történt meg. Emiatt több jogosult nem kapta meg a csomagot. Ha a levelek kimentek volna, minden jogosult időben értesül és megkapja az adományt.
Kaptak már választ arra, hogy miért nem történt meg a levelek kiküldése?
Mi többször is felvetettük ezt a problémát, de konkrét választ a mai napig nem kaptunk. Hivatali állásfoglalásra hivatkoztak, miszerint adatvédelmi, esetleg büntetőjogi aggályok miatt nem küldhetők ki a levelek, de a törvényességi felügyeletet ellátó kormányhivatal egyértelműen jelezte: kiküldhették volna őket, tehát semmilyen törvényi akadálya ennek nem volt.
Ki vállalta ezért a felelősséget?
Konkrét személyi felelőst mindeddig nem neveztek meg. A bizottság határozata alapján a jegyző útján kellett volna gondoskodni a kiküldésről. A felelősséget formálisan az EKB elnökére terhelték, de ő közvetlen utasítást a hivatalnak nem adhat, csak a jegyző útján. A testület ezért interpellációt kezdeményezett, és szeptemberben a polgármesternek kell beszámolnia arról, megtette-e a szükséges lépéseket munkáltatói jogkörében.
Hogyan változik most a rendszer a rendeletmódosítás nyomán?
A hivatal a nyilvántartási rendszerből, a rendelet szerinti kritériumoknak megfelelően leválogatja a jogosultakat. Ezt követően erről a bizottság elterjesztés formájában kap egy határozat tervezetet, melynek elengedhetetlen melléklete a leválogatás alapján keletkezett úgynevezett kézbesítési jegyzék. A végleges határozat tartalmazni fogja a csomagok értékét, a csomagosztás részleteit, átvétel helyét, idejét, az át nem vett csomagokkal kapcsolatos tájékoztatást.
A döntésről minden érintett család tértivevényes levélben kap értesítést. Ha valaki nem tudja átvenni a csomagot, annak a további sorsát is előre rendezik, nehogy visszaélés vagy igazságtalanság történjen.
Ön szerint miért fontos ez a változtatás?
Azért, mert sokkal emberibb és egyszerűbb rendszer jön létre. Nem kell a legnehezebb helyzetben lévő családokat újabb adminisztrációval terhelni. Ha valaki szerepel a nyilvántartásban – például rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, vagy lakhatási támogatást kap –, akkor automatikusan jár neki a csomag. Nem kell külön kérvényeznie azt, ami egyébként is megilletné. Ez a módosítás biztosítja, hogy minden -rendelet szerinti – tényleges rászoruló hozzájuthasson a támogatáshoz.
Korábban felmerült, hogy voltak úgynevezett „képviselői csomagok” is. Ezek hogyan kapcsolódnak az ügyhöz?
Igen, itt fontos tisztázni, hogy a médiában megjelentek olyan információk, miszerint korábban több száz csomag került kiosztásra, csak arról nem esett szó, hogy a több száz csomag nem a rendelet szerinti osztást jelentette. Ugyanis egymástól teljesen eltérő jogcímen kétféle csomagosztás történt (képviselői és rendelet szerinti). Képviselői csomagosztás során a képviselők kérelem nélkül oszthatták szét a csomagot (képviselőként 10 darabot) a rászorulók körében a polgármesteri titkárság költségvetéséből. A rendelet szerinti kiosztás pedig bár némileg kevesebb mennyiséget jelentett, mégis kérelmezéshez volt és van kötve jelenleg is. Így például olyanok is eleshettek a csomagtól akik jogosultak ugyan és szerepeltek a nyilvántartásban, de nem adták be a kérelmet. Mi éppen ezért is vetettük fel a rendelet módosítását, hogy a csomagokra ne kelljen kérelmet benyújtani, hanem alanyi jogon járjanak – hasonlóan a 70. életévüket betöltöttek karácsonyi támogatásához. Így minden, a rendszerben szereplő jogosult megkaphatja a támogatást húsvétkor és karácsonykor is.
Mikor derülhet ki, hogy a polgármester megtette-e a szükséges intézkedéseket a húsvéti mulasztások ügyében?
A szeptemberi testületi ülésen számol be erről. Ott fog kiderülni, hogy eleget tett-e a munkáltatói jogköréből fakadó kötelességeinek, és tisztázhatjuk, miért nem kerültek kiküldésre a levelek tavasszal.
Korábbi cikeink a témában:
Vác jegyzője továbbra sem válaszol arra, hogy értesítették-e a rászorulókat a húsvéti adományokról
Ványai László: A törvényességi felügyelet nekünk adott igazat, a jegyzőnek le kell mondania!
