Az Emberi Kapcsolatok Bizottságának elnökeként egyik legfontosabb célkitűzése a húsvéti és karácsonyi adománycsomagokra szánt keretösszeg mihamarabbi megemelése, miután a baloldali városvezetés megfelezte a szociálisan hátrányos helyzetű háztartások támogatására szánt összeget az idei költségvetésben.
„Hangsúlyozom, hogy az összeg mihamarabbi emelésére van szükség. Véleményem szerint nem az emberektől kell elvenni, főleg nem a rászorulóktól. Tehát a célom az, hogy ez a keret legalább a tavalyi évhez megfelelően töltődjön fel, majd emeljük is meg ezt az összeget” – mutatott rá a Vác Online-nak adott interjúban Kárpáti-Kelemen Katalin a bizottság elnöke, miután az EKB hatáskörébe került a szociálisan hátrányos helyzetű háztartások számára a húsvéti élelmiszercsomagok eljuttatása.
A Fidesz-KDNP önkormányzati képviselője a lapunknak adott interjúban egyebek mellett arról is beszélt, hogy miképp tájékoztatta őt félre Vác város jegyzője, de arról is szót ejtett, hogy az Igazgatási és Szociális Osztály teljesen kivonult a húsvéti adományosztás feladatai alól. Ám, mint hangsúlyozza, a bizottság ennek ellenére teljes erőbedobással azon dolgozik, hogy a baloldali városvezetés részéről érkező sorozatos akadályoztatás ellenére professzionális munkát végezzenek a húsvéti adományosztás során, mely mint rámutatott idei újdonságként került a bizottság hatáskörébe. Felhívta a figyelmet arra, hogy az érintett háztartások március 18-ig adhatják be kérelmüket. Erről már korábban is beszámolt lapunk.
Az Emberi Kapcsolatok Bizottságát új feladatkörrel ruházta fel a testület, egy testhezálló feladatot kaptak. Mostantól a húsvéti és a karácsonyi adománycsomagok rászorulókhoz való eljuttatása az Igazgatási és Szociális Osztálytól a bizottsághoz került. Mivel ez egy teljesen új hatáskör, kapott megfelelő tájékoztatást arról, hogy miképp járjon el az EKB?
Amikor a januári képviselő-testületi ülésen a hatáskör átruházása a bizottságra szóba került, akkor dr. Zsidel Szilvia jegyző asszony technikai észrevételt tett és arról tájékoztatott, hogy itt sommás eljárásokról van szó, azaz nyolc napon belül kell dönteni, döntést hozni a kérelmekkel kapcsolatban. Közlése szerint mivel nagyon sok kérelem fog beérkezni, így akár hetente üléseznie kell majd a bizottságnak. Tájékoztatására reagálva akkor azt jeleztem, hogy emiatt javaslom ezen pont esetleges újra gondolását. Ezt követően levelet is küldtem számára, kérve fejtse ki bővebben is a szóban elhangzottakat. Levelemben részletes tájékoztatást kértem a munkafolyamatokról, hogy ez változás hogyan fogja érinteni a soron következő csomagosztást , Hogyan fogja érinteni többek között az Igazgatási és Szociális Osztály ezzel kapcsolatos előkészítői munkáit a bizottság felé, értem itt például a kérelmek kiküldését, beérkezett kérelmek alapján az adományosztási tervet készítését, adományosztás végrehajtását illetve miképp érinti a bizottsági ülések rendjét és az adománycsomagok osztását. Milyen szerepe jut a bizottságnak és a Szociális osztálynak. Mindezen kérdésekre annyi rövid választ kaptam, hogy valószínűleg nem lesz szükség a munkatervünk módosítására, ám több rendkívüli üléssel számolhatunk. Később azonban tudomásomra jutott, hogy mivel az EKB testületi szerv, és mint testületi szerv hozza meg a döntéseit, így az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) az irányadó. E szerint hogyha a döntéshozó hatóság, egy testületi szerv, akkor a hozzátartozó ügyben az ügyintézési határidőn belül, vagy ha az nem lehetséges, akkor a határidő letelte utáni első testületi ülésen határoz. Ez egy fontos információ lett volna, ha erről ad tájékoztatást Zsidel Szilvia jegyző, mert a törvény szerint 8 nap letelte után is van lehetőség a döntéshozatalra.
Jegyző asszony ezek szetint nem adott pontos tájékoztatást, félretájékoztatta önt?
Olyan szempontból igen, hogy azt állította, hogy nyolc napon belül kell eldönteni. Olyan szempontból nem, vagy inkább azt mondom, hogy nem volt teljes körű a tájékoztatása, hogy mi mint bizottság, testületi szervként látjuk el ezt a feladatot, és így a törvény másképp rendelkezik az ügyintézési határidők vonatozásában
Később kapott magyarázatot arra, hogy miért mondta azt önnek a jegyző asszony, hogy nyolc napjuk van a kérelmek elbírálására?
Nem kaptam magyarázatot, erre a mai napig nem került sor.
Tehát eddig a szociális osztály látta el ezt a nagy szervezőmunkát igénylő feladatot? Itt ugye a tapasztalatok szerint igen jelentős mennyiségű kérelem beérkezésére lehet számítani. Kap a bizottság segítséget ehhez?
A szociális osztály biztosított egy konzultációs időpontot, ahol átbeszéltük a ránk váró feladatokat. Kaptam egy részletes kézzel írott tájékoztatást is a folyamatról. Ebben arról adtak információkat, hogy mire kell számítani, hogyan kell ülésezni, hogyan készítik elő a munkafolyamatokat, milyen plusz feladattal jár ez a bizottság számára. Kezdetben jegyző asszony félretájékoztatása okán, a nyolc napos határidő okozott némi fennakadást. Ám miután tudomást szereztem arról, hogy nincs szó arról, hogy a bizottságnak nyolc napon belül határozatot kellene hoznia, – amit ugye elfelejtettek velem közölni, hogyha testületi szervként látja ezt a feladatot akkor a soron következő ülésen kell dönteni, -így vissza is vontam az arra vonatkozó előterjesztésemet, hogy ez kerüljön vissza a képviselő-testülethez. A költségvetés elfogadás után február 26-án rendkívüli bizottsági ülést hívtam össze, hogy az adományosztási tervet elkészítsük. Azonban ott ismét újabb információval szembesültem, hogy az a munkafolyamat, amit a szociális osztálytól korábban kézzel írott formában megkaptam nem érvényes abban az esetben, hogyha a bizottság látja el ezt a feladatot. Amit nem is értettem hiszem a folyamatleírásban végig nevesítve van a bizottság. Ismét új információként kiderült az is, hogy a bizottság nevében nem mehet ki értesítő levél és kérelem a jogosultak részére, hanem ehelyett egy felhívást kell közzétenni a városi honlapon, és úgy kell az igényléseket meghirdetni.
Az, hogy az EKB hatáskörei közül kikerültek a lakásügyi kérdések, nem jelenti azt, hogy e feladatra viszont több energia juthat majd?
Jelentős feladat megvonást szenvedett el a bizottság, miután a lakásüggyel kapcsolatos valamennyi munkánk külön, egy újonnan létrehozott Lakásügyi bizottsághoz került. Ez nyilván sok terhet le is vett a vállunkról. Most, hogy kaptunk egy mindenki számára teljesen új feladatot, a célunk az, és azon is dolgozunk, hogy ellássuk ezt a feladatot. Annak természetesen nagyon örülnék, ha inkább segítenének, mint akadályoznának ebben. Sajnos a feladatra elkülönített keret a költségvetés alapján a felére csökkent és a bizottság tagjai végül úgy döntöttek, hogy a rendelkezésre álló biztos keret felét kívánják felhasználni, tekintettel arra, hogy évente két alkalommal van csomagosztás. Emellett ugyanakkor azon vagyunk, és én magam is ezen dolgozom, hogy amint módomban áll az éves keret emelésére javaslatot tenni, melyet a képviselő-testület a költségvetés tárgyalása során elfogadott, mindenképp megemeljük. Az elmúlt évben összesen hárommillió idén csak másfél millió forintot tervezett be erre a célra a baloldali városvezetés. Ezért hangsúlyozom, hogy az összeg mihamarabbi emelésére van szükség. Ugyanis véleményem szerint nem az emberektől kell elvenni, főleg nem a rászorulóktól. Tehát a célom az, hogy ez a keret legalább a tavalyi évhez megfelelően töltődjön fel, sőt emeljük is meg ezt az összeget.
Hogy látja, odafigyelünk egymásra, a segítségre szorulókra, az ön számára mit jelent adni, segíteni az elesetteknek? Az Emberi Kapcsolatok Bizottsági elnökeként önhöz közel állnak a bizottság hatáskörébe tartozó témakörök?
Kétgyermekes édesanyaként is egy szociálisan érzékeny ember vagyok. Néhány éve, pontosabban 2021-ben Vác életében is volt egy sajnálatos ügy, amikor hátrányosan különböztettek meg sajátos nevelési igényű gyermekeket és fosztottak meg a jogaiktól. Akkor nagyon sok érintett szülőtársammal igaz nehezen, de sikerült elérnünk, hogy a gyerekek a kellő támogatást megkapják és a kellő jogosultságunknak megfelelő ellátásban részesüljenek. Kiálltunk és harcoltunk a jogainkért, és a harcunk tulajdonképpen beigazolódott, hiszen a sajátos nevelési igényű gyerekek végül visszakaphatták azt az életteret, azt a szolgáltatást, amitől megfosztották őket. Nagyon fontos számomra, és igyekszem segíteni a rászorulókon. Ezt legtöbbször igyekszem háttérben végezni, viszont hogyha van olyan eset, amikor a közösség segítségére van szükség, akkor meg szoktam szólítani a közösségi médiában az embereket. Elképesztő, hogy milyen összefogást tudunk ilyenkor biztosítani és segíteni embertársainkon.
Több mint tíz éve veszek részt gyermekprogramokban a Mikulás segédjeként is. Ezt idén sikerült Vácott is foganatosítani. A városi kórházba mentünk a gyermekekhez, egy kis örömet okozva nekik a meglepetésekkel. Manó jelmezbe bújtam, hogy egy kis vidámságot vigyünk számukra a nehezebb időszakra való tekintettel. A Főtéren is jártunk, és ott is megajándékoztuk a gyerekeket, akik szintén nagyon örültek az apró ajándéknak, jó érzés volt adni egy kicsit. Ételosztásokon veszek részt, de mindezt nem igazán publikálom, mert jót tenni csendben is lehet. Igyekszem segíteni amennyi tőlem telik, mert ilyenkor szembesülök azzal, hogy mennyi sok család van, akik nehézséggel küzdenek és nagyon kell a segítség. A bizottságban sok olyan feladat van, ami nagyon közel áll hozzám.