RÉGI ZENEI NAPOK: VARÁZSLATOS VIOLA DA GAMBA KONCERT A BARÁTOKNÁL

Különleges viola da gamba koncertnek adott helyet csütörtökön este a Barátok temploma a 40. Régi Zenei Napok keretében, s ahogy a beharangozóban ígérték a szervezők, a hangverseny tényleg elvarázsolta a padsorokat zsúfolásig megtöltő közönséget.

A helyszíni fogadtatás hosszan zúgó vastaps volt ovációval is megerősítve, de jellemző, hogy akadt távolabbról érkező hallgató, aki a Bartók Rádió péntek reggeli műsorfolyamában is megosztotta a benyomásait, dicsérve az előadó művészek virtuóz játéka mellett a koncertnek helyet adó barokk templom szépségét, csodálatos atmoszféráját is.

A különleges hangszer különböző változatain Christoph Urbanetz, Hervai-d’Elhoungne Klára, Nagy Réka és Vittorio Ghielmi játszott a csütörtöki koncerten, többek között utóbbi művész, a 40. Régi Zenei Napok mesterkurzust vezető professzora egy szerzeményét (A Springlike rain) is megszólaltatva a rendkívül gazdag műsorban.

A viola da gamba consort egy különleges, és csak igen ritkán hallható formáció, melynek telt és homogén hangzását a korhű hangszerek és az autentikus előadásmód csak még jobban kiemelik.

A viola da gamba ma már úgy él a köztudatban, mint a cselló elődje, a cselló pedig mint ami a continuo-csoport fontos tagja, de nem különösebben szólista szerepben élő hangszer a romantika előtt. Pedig ha a 17. század zenészeit kérdeznénk, valószínűleg úgy beszélnének a – kisebb és nagyobb tagokból álló – viola da gamba családról, mint egy nagyon fontos és arisztokratikus hangszeregyüttesről. A reneszánszban és a barokk kor első felében ugyanis a viola da gambák (lábviolák) népszerűbbek voltak, mint az őket kiszorító viola da braccio (karviola) család, ami lényegében a mai brácsának és hegedűnek felel meg. Kottairodalmuk pedig igen változatos volt. Mivel különböző méretekben készültek-készülnek, hangjuk megfeleltethető a kórusszólamoknak is, így a historikus időkben több esetben énekszólamok megerősítésére vagy helyettesítésére is használták őket, sőt, a kórusművek gambákon történő előadása is gyakori volt. Ez a felállás persze lehetővé tette különböző kamaraművek megszólaltatását is, így az önálló gambairodalom is megjelent, és sok esetben más hangszereket is szívesen helyettesítettek gambákkal.

A 40. Régi Zenei Napok egy hetes programsorozata csodás kalandjai egy nagyszerű koncerttel zárulnak július 6-án: a Fehérek templomában a régizene játszás mesterei, a Capella Savaria és a Purcell kórus a belga származású karmester, Bart Van Reyn vezényletével Bach: h-moll miséjét adják elő, szólisták: Kovács Ágnes – szoprán, Elisabeth Scholl – szoprán, Paulin Bündgen – kontratenor, Megyesi Zoltán – tenor, Drew Santini – basszus.