MOLNÁR J. PÉTER: BOTCSINÁLTA BOSSZÚÁLLÓK – KICSINYES TÁMADÁS KIS DOMONKOS MÁRK VOLT SZÍNIGAZGATÓ ELLEN

Nagy levegők, és némi higgadt értékelés után úgy döntöttem, hogy több okból kifolyólag is Csehovval indítom ezt a cikket. „A tehetségtelen, de nagyravágyó embereknek nem marad más, mint ócsárolni az igazi tehetségeket” – mondta a Mester. Telitalálat ez, pedig némi idő és térbeli különbség választja el őt Matkovich Ilonától és csapatától. De haladjunk sorban.

Rendkívül kicsinyes, ócska, és minőségtelen támadást indított a napokban Matkovich Ilona és az ő médiája a Dunakanyar Színház volt direktora, Kis Domonkos Márk ellen. Az ágyúcsőben pedig nem volt más, mint a vád, hogy a színigazgató 2019 októbere és 2020 februárja között havonta négymillió forintot költött el marketingtevékenységre, szemben a Mindenhol Jegyzett, és Szuper Tehetséges Ügyvezető Asszony azon állításával, hogy ő, vagyis bocsánat, Ő, három év alatt 8 millió forintot költött ugyanerre.

No, nézzük a tényeket. A Váci Dunakanyar Színház 2019-ben Kis Domonkos Márk vezetésével elérte szakmai csúcsát. Január végén megkapta ugyanis a kiemelt előadóművészeti szervezet státuszt, és ezzel az önkormányzat évenként 40 millió forintos támogatása mellé további 50 milliót kapott az államtól. Most ne számoljunk az egyéb helyekről beszerzett pályázati forrásokkal, amelyek további tíz milliókkal emelték a színházi büdzsét, maradjunk csak az állami (önkormányzati) költségvetési forrásoknál.

Matkovich Ilonának ugyanis volt képe közösségi oldalán azt az ordas hazugságot állítani, hogy Kis Domonkos Márk, idézzük: „öt hónap alatt 20 milliót költött a város pénzéből”. Ez az állítás a fentiekben leírt körülmények miatt ab ovo, vagy, hogy Varga Katalin ügyvezető asszony is megértse: kiindulásától fogva nem igaz. 2019-ben ugyanis a Váci Dunakanyar Színház központi költségvetési forrásokból 90 millió forint támogatást kapott, amelyben többségében volt az állami, és kisebbségben az önkormányzati pénz.

És most újra Csehov. 2019. szeptember 7 és 19 között zajlott Bresztben a Belaya Vezha Nemzetközi Színházi Fesztivál, ahol Magyarországot a Váci Dunakanyar Színház és a Bartók Kamaraszínház közös Csehov: Ványa bácsi előadása képviselte, amely a szakmai zsűri döntése alapján elnyerte a legjobb előadásnak járó díjat. Az erről szóló sajtótájékoztatón azt is bejelentették: a következő évadtól önálló társulata lesz a Dunakanyar Színháznak. (Aztán persze nem lett, ugye…)

És még mindig 2019 ősze. Október 16 és 20 között a Váci Dunakanyar Színház rendezte a 19. Kaleidoszkóp Versfesztivált, Közép-Európa legnagyobb pódiumművészeti seregszemléjét, amelynek célja a vers megnyilvánulási formáinak felkutatása és bemutatása mellett a hivatásos és amatőr előadók, társulatok találkozásának megteremtése volt.

Nem soroljuk tovább. A lényeg: nemzetközi sikerek, reménybeli új társulat, versfesztivál, és mellette előadások sorozata. Volt mit marketingelni 2019 októbere és 2020 februárja között Kis Domonkos Márknak és a Váci Dunakanyar Színháznak. És ha két teljes évaddal számolunk az akkori költségvetéssel, ami ugye 180 millió forintot jelent, az elköltött 20 millió forint csupán annak a 11 százalékát teszi ki.

Pontosan annyit, mint a Mindenhol Jegyzett és Sikert Sikerre Halmozó Szupertehetséges (nem) Varga Katalin Ügyvezető Asszony által három évad alatt elköltött 8 millió a semmire a Frau Dafke Matkovich által évi 23 millió forintra redukált színházi büdzséből. Hát, gratulálunk! De sebaj. Innen üzenjük Honoré De Balzac-kal Matkovich Ilonának, and the Slepp: „A tehetségtelenség még senkit nem akadályozott meg az érvényesülésben.”

MJP