VÁCI TÖRTÉNETEK A FILMHÍRADÓK TÜKRÉBEN (1924-1979)

Vác futballistái vajon mennyit játszottak az MTK-val 1924-ben? Hogy nézett ki a főtéri hősi emlékmű átadója ’33-ban? Milyenek voltak 1943-ban az evezős versenyek a Dunán, és a gyorslevente motoros küzdelmek a Pokol-szigeten? ’49-ben mit gyártottak a Forte gyárban? Milyen lehetett 1954-ben a Visegrádi-szorosban a Hajógyár új típusú hat üléses motoros jachtján száguldozni? ’61-ben hol tartott a DCM építése? ’66-ban miképpen futózták újra Vácon a gumikat? Milyenek voltak 1971-ben a váci vasútvonal 125 éves ünnepségei? És kik léptek fel 1979-ben a méltán híres, legelső Váci Humorfesztiválon? Nos, ha kíváncsi az ezekről szóló filmhíradókra, akkor jó helyen jár!

 

1924. NOVEMBER – MTK-VÁC LABDARÚGÓ-MÉRKŐZÉS

Az MTK és Vác Footballmérkőzése. Eredmény 1:0.

 

1925. MÁRCIUS – MTK-VAC LABDARÚGÓ-MÉRKŐZÉS

Az MTK és Vác Footballmérkőzése. Eredmény 3:1.

 

1926. FEBRUÁR – VASAS-VÁC LABDARÚGÓ-MÉRKŐZÉS

Vasas-Vác Footballmérkőzése. Eredmény 6:3.

 

1933. OKTÓBER – HŐSI EMLÉKMŰ LELEPLEZÉSE VÁCOTT

Hősi Emlékmű leleplezése Váczott. József főherceg jelenlétében ünnepélyes keretek között leplezték le a Váczi Hősi Emlékművet, Cser Károly szobrászművész alkotását.

 

1943. JÚLIUS – EVEZŐS KAJAKVERSENY VÁCOTT

Nagy érdeklődés mellett, evezős és kajakversenyeket tartottak Vácott. Ezen a versenyen első ízben indultak hazai színekben visszacsatolt országrészeink evezősei és kajakosai.

 

1943. SZEPTEMBER – GYORSLEVENTE MOTORVERSENY A VÁC MELLETTI POKOLSZIGETEN

A honvéd gyorscsapatok legjobb katonái a gyorsleventékből lesznek. A fiatal motorosok a Vác melletti Pokolszigeten rendezett Országos Gyorslevente-napon tettek tanúbizonyságot biztos és fölényes tudásukról.

 

1949. AUGUSZTUS – A VÁCI FORTE GYÁREGYSÉGEINEK MUNKÁJA

Fásított park közepén fekszik Közép-Európa egyetlen fényérzékeny anyaggyára, a váci Forte gyár. Csak portalanított, tiszta levegőben lehet fotóanyagot gyártani. A fényképezéshez használt értékes nyerspapírt a munka kezdetén fehér fény mellett alapréteggel vonják be. Egy ilyen tekercs több mint egy méter széles és kilencszáz méter hosszú. Vörös fény mellet, ezüst üstökben, a pontosan megadott hőfokok mellett főzik a papír és film fényérzékeny anyagát. A fényérzékeny anyagot, az úgynevezett emulziót géppel öntik az alapozott papírra. Az öntött papír hetven méter hosszú folyóson halad keresztül, amíg megszárad és feltekercselik. Ugyanilyen módon történik a 6×9-es filmtekercsek öntése is. Az államosítás után a munkások újításaikkal megoldották a film gyártását is. Rendelés szerinti méretekre vágják a papírt és a filmet. Itt már a használatból jól ismert 6×9-es Forte filmet tekercselik. A gyár termelésének 25%-ával kielégíti a hazai szükségletet, míg a kapacitásának a többi részét exportálja. A Forte gyár nemcsak film és papíranyaggal látja el a fényképező dolgozókat, hanem a széles néprétegek számára gondoskodott az olcsó és jó fényképezőgép gyártásáról is. Népi demokráciánk fejlődésének újabb sikerét jelenti, hogy megoldottuk hazánkban a film, papír és olcsó fényképezőgép gyártását.

 

1954. JÚNIUS – GYORSHAJÓ

Ezüsthajó. Így hívják a váci Duna Hajógyár új típusú, hat üléses motoros jachtját. Az alumíniumtestű hajó 65 kilométeres sebességgel siklik a visegrádi Duna-kanyarban. Az Ezüsthajót hazai üdülőházak számára és exportra is gyártják.

 

1955. DECEMBER – A VÁCI FORTE GYÁR TERMÉKEI

Kattan a zár, és ezreknek szerez örömet a váci Forte Gyár filmjén és papírján készült fénykép. A fotópapírokat először bárium-szulfátos réteggel vonják be. Ezt finom borzkefék egyengetik el a háromszáz méter hosszú szalagon, amely szárítófolyosón halad át. A papírt vasalógépen fényezik. Gyártás közben állandó laboratóriumi ellenőrzést végeznek. A többrétegű fotópapír ezerszeres nagyításban. Legvastagabb maga a papír. Ezt báriumszulfátos védőréteg fedi, amely megfelelő kötőanyagot képez a fényérzékeny anyag, az emulzió számára. Az emulziót és a végső védőréteget vörös fény mellett kenik fel. A fényérzékeny papírt ugyancsak vörös fényben, vágógépek szeletelik. Hasonló eljárással készül a film is. A Forte Gyár több mint háromszorosát termeli az öt év előttinek. Filmjei és papírjai öt világrészen öregbítik a magyar ipar jó hírét. A piramisok országától a kínai nagy falig mindenütt ismerik a váci Forte Gyár készítményeit.

 

1956. MÁJUS – ALUMÍNIUM HAJÓ VÍZREBOCSÁTÁSA

Első útjára indul a váci dunai hajógyár legújabb büszkesége, a Tihany. Három kilométeres úton sajátos módon gurítják a 25 tonnás hajót a vízrebocsátás helyére. A Duna-parton az Ady Endre úszódaru emeli vízre. Ezek a Csepel dízel motorokkal felszerelt hajótestek alumíniumépítésűek. A kabinokban 150 ember utazhat. Már az idei nyáron ilyen hajók bonyolítják le a forgalmat a Dunánk és a Balatonon.

 

1961. JANUÁR – A DUNAI CEMENT ÉS MÉSZMŰ ÉPÍTÉSE VÁCOTT

Az év első hetében meglátogattuk ötéves tervünk legnagyobb építkezését, a Dunai Cement és Mészművet. Az óriás tároló és keverő silók hatalmas daru segítségével mind magasabbra nyúlnak. Az enyhe időben zavartalanul haladnak a betonozási munkák. Már eddig 60.000 köbméter vasbetont építettek be. Formálódnak a hatalmas gyár egyes üzemegységei. Az esős Időjárás gyakran kellemetlen perceket is szerez. Megérkeztek már a 35 méter hossza forgó-kemencék darabjai. A nagyarányú munkák során mindjobban kibontakoznak a gyáróriás körvonalai.

 

1966. MÁRCIUS – ÚJRAFUTÓZÁS KORSZERŰ GÉPEKKEL, MEGMENTHETŐ MILLIÓK (FEHÉRI TAMÁS)

Ilyen tömérdek elkopott autógumi gyűlt össze a váci gumitemetőben. Ha ugyanis a gumiabroncs köpenyének belső szövetváza szakszerűtlen felhasználás miatt ennyire tönkremegy, már csak a gumitemetőbe kerülhet. A normálisan felhasznált abroncsnak azonban csak a recés futófelülete kopik le, a belső szövetváz sértetlen marad. Az ilyen gumikat takarékosságból az egész világon legalább még egyszer új futófelülettel látják el. Az Országos Gumiipari Vállalat Vácott most szintén új, korszerű gépekkel felszerelt üzemet létesített a kopott abroncsok újrafutózására. A kopott felületet egyenletesre hántolják, majd érdesre köszörülik. Azután gumioldatot fújnak rá, és erre vulkanizálják az új futófelületet. A gondos munka eredményeként ezek az újrafutózott köpenyek teljes biztonsággal használhatók. És mégis, amíg Olaszországban az új gumik 60 százaléka újrafutózott, addig Magyarországon alig 12 százalék. Ha a gumiköpenyek szakszerű felhasználásával a az újrafutózási arányt mi is jelentősen növelnénk, évi 2 és fél millió dollár importot takaríthatnánk meg, és nem gyarapítanánk tovább a gumitemetőt.

 

1971. JÚLIUS – 125 ÉVES A MAGYAR VASÚT (BORSODI ERVIN, DRAHOS KÁLMÁN)

A mai Nyugati pályaudvarról, a hajdani indóházból fut ki a szerelvény, akárcsak 125 évvel ezelőtt, amikor is, az egykori tudósítás szerint, „50 és néhány perc alatt ért Vác városába a vonat”. Tiszteletre méltó teljesítmény, hiszen a modern lokomotívok sem teszik meg gyorsabban az azóta állomásokkal tűzdelt teret. A jubileumi szerelvényt Vácott ünnepség és emléktábla várta. Az első hazai vasútvonal Széchenyi István nevéhez fűződik. Amikor néhány évvel korábban Angliában járt, vasúton utazott Manchesterből Liverpoolba. Alig tíz esztendővel azután a magyar középponti vasút első vonalának ünnepélyes megnyitására invitált ez a meghívás. Az első vasúti térkép Dunakeszin és Gödön át vezeti a nyomvonalat Waitzenig-Vácig. „Száz vasutat, ezeret! Csináljatok, csináljatok, hadd fussák be a világot, mint a testet az erek” – lelkesedett az egykori utas, Petőfi Sándor. A mozdonyok helyébe azóta villanyvasutak, Dieselmozdonyok kerültek, amelyek, ha nem is túlságosan gyorsan, de azért csak-csak kiszorítják a derék gőzösöket.

 

1979. JÚNIUS – VÁCI HUMORFESZTIVÁL

A televíziónézők és a rádióhallgatók egy teljes héten át ismerkedhettek ezzel a szignállal, amit mi filmesek most minden bíráló szándék nélkül kissé átalakítottunk. Lakásátadás magyar módra. Ez már a könyökömön jön ki. Vitatható arányok: tenyésztés, ugyancsak magyar módra. És még egy létesítményavatás. Vácott és környékén érdekes kísérletre került sor: megrendezték az első magyar humorfesztivált. A puding próbája az evés: a hét napon át szüntelenül hömpölygő jókedvű, kíváncsi tömeg hangulata válasz arra, sikerült-e a kísérlet? [a Pannónia egyik munkatársa]: „A Pannónia Filmstúdió vendégeként mindenkiből csinálunk színesbe János Vitézt, Iluskát és Juliskát! Ön csak beáll a deszka mögé, mi exponálunk. Minden felvétel sikerül, Önnek csak be kell állni, mi lövünk!” Vajon itt kinek jár jutalom: annak, aki fújja, vagy annak, aki hallgatja? Budán egyszer volt kutyavásár – itt először volt humorfesztivál, de nem utoljára – ígéri Marton Frigyes főrendező. Régi ismerősök a forgatagban: a derék krahácsiak. Korszakváltás zenében. A filmekben legyőzhetetlen kaszkadőrök itt, a fesztiválon emberükre találtak. [Kabos László]: „Szeretnék kaszkadőrnek jelentkezni, olyan atlétatermetem van. Nézd, ott is van egy piros hajú koma, nem győz segíteni” Nem bírnak egy Kabos László nevű vitézzel. [Kabos László]: „Na, mit szólnak, milyen erős vagyok? Na, mit akarsz, föl vagyok véve vagy nem?”