Rétvári: A Dunakanyarnak végre saját hajójárata lett

Rétvári Bence, a térség országgyűlési képviselője csütörtökön sajtótájékoztatót tartott Nagymaroson abból az örömteli alkalomból, hogy a Dunakanyarnak végre lett saját hajójárata.

„Mint az Önök előtt is ismert – pár héttel ezelőtt egy környezeti csapás érte itt a környéket, hiszen 20 perc alatt, két ütemben lezúduló óriási víztömeg miatt a hegyoldal megindult Nagymaros és Zebegény között. 6000 köbméter hordalék, sár, kövek zúdultak a vasúti pályára és a közútra és ennek következtében ellehetetlenedett a vonat és közúti közlekedés.

Ugyanakkor ez a hirtelen jött havária helyzet nagyon innovatív megoldásokat is szült. Többek között a MAHART egy vasútpótló hajójáratot indított, amely mint kiderült, nem csak arra alkalmas, hogy akik így egyik vagy másik részén rekedtek a hegyomlás miatt, át tudtak jutni a másik oldalra, haza tudtak menni, munkába járni, intézni ügyes-bajos dolgaikat, hanem arra is, hogy turistáknak örömet és kikapcsolódást jelentsen.

Két hét alatt, ameddig a vonatpótló, ingyenes hajójárat indult Nagymaros és Zebegény között, közel 20 ezer utas szállt hajóra. Nyilván van, aki többször is utazott oda-vissza, de közel 20 ezer utazást segített a két hét alatt ez a mentesítő hajójárat.

Ennyi embernek segített átjutni az omlás egyik vagy másik oldalára, illetve egyre többen jöttek az élmény miatt is, hogy kipróbálják, milyen a Dunakanyarban utazni. A természeti adottságok itt gyönyörűek, egyedi a táj a Duna kanyarulata miatt, másrészt a Pilis, a Visegrádi hegység és a Börzsöny szemet gyönyörködtető.

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő, Rétvári Bence, a térség országgyűlési képviselője, Hutter Jánosné, Zebegény polgármestere, Spányik Gábor, a MAHART ügyvezetője, Heinczinger Balázs, Nagymaros polgármestere, Nyiszter Tamás, a MÁV beruházási vezérigazgató-helyettese Nagymaros, 2020.07.09. – Fotó: VácOnline

Éppen ezért a MAHART úgy döntött, hogy az előző hétvégétől kezdve elindít egy új hajójáratot, amiről azt mondhatjuk , hogy egy nagyon sikeres

hop-on hop-off hajójárat, mely elindul Visegrádról, átjön ide Nagymarosra, felmegy Zebegényig, átmegy a túloldalra Dömösre, visszajön Nagymarosra, majd Visegrádra.

Ez egy körjárat, a jegy is teljesen más a megszokotthoz képest, hiszen napi jegyet lehet váltani, ami azt jelenti, hogy a nap folyamán bármikor fel és le lehet szállni. Tehát

a nap folyamán ezeket a körutazásokat úgy és akkor szakítják meg az utasok, amikor akarják.

Évtizedek óta álmodtak sokan arról, hogy legyen a Dunakanyarnak egy saját hajójárata, hát most lett és nagyon népszerűek. Talán ez a természeti szerencsétlenség felgyorsította azt a folyamatot, amely be tudta bizonyítani, hogy igenis van szükség és igény – főleg a nyári időszakban – egy körjáratra itt a Dunakanyarban. Ez mostantól már nem ingyenes, hanem fizetős járat, 500 Ft a napijegy, 200 Ft a bicikli jegy.

Helyi civil összefogásból létre is jött a HelloDunakanyar oldal és a HelloDunakanyar mobil applikáció is, ahol ki-ki hétvégéről hétvégére, településről településre megnézheti, hogy pontosan milyen élmények várják és milyen programban lehet részt venni. Eddig is sokan tudtak jönni közúton, busszal vagy vonattal, hát ez most jelentősen kiegészült a hajójárattal is.

Mindenkit szeretettel vár a Dunakanyar és mindannyian köszönjük a Közútnak a gyors úthelyreállítást, a MÁV-nak a gyors intézkedést és a MAHART-nak az innovatív ötletet.”

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő, Nyiszter Tamás, a MÁV beruházási vezérigazgató-helyettese, Spányik Gábor, a MAHART ügyvezetője, Nagymaros, 2020.07.09. – Fotó: VácOnline

 

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő folytatta a sajtótájékoztatót.

„A koronavírus járványt az itteni hegyomlás még megnehezítette, s ebből a helyzetből innovatív módon jött ki a Dunakanyar, mert sokkal többen kapnak kedvet ahhoz, hogy itthon nyaraljanak, sokan gondolkodnak most belföldi úti célban.

Azt látjuk, hogy míg Magyarországon az aktív fertőzöttek száma csökken, ez a körülöttünk lévő országokra akár Romániára, Szerbiára, Horvátországra, kedvelt úti célokra már nem mondható el. A kormány folyamatosan figyeli az Operatív Törzs segítségével a környező országok helyzetét és Magyarország helyzetét is és amennyiben szükséges, akkor mindenképp olyan intézkedéseket fogunk hozni, ami segít ezt a jelenlegi, kedvező helyzetet megtartani.

A koronavírus járványnak még egy belföldi, turisztikai szezonra gyakorolt hatásáról érdemes beszélni, hiszen

ma kb. 400 ezer magyar család az, aki közvetlen vagy közvetett módon a turisztikai ágazatból él. A kormány is meghozta a szükséges intézkedéseket, amellyel több szektort, kiemelten a turisztikai szektort tudta támogatni járulék csökkentéssel.

Mi is nagyon sokat tudunk tenni azért, hogy a gazdaságnak ez, egyébként az elmúlt évekig folyamatosan egyre jobban teljesítő ágazata ne veszítsen túl sokat ebből a lendületből, amennyiben hazai úti célt választunk. Nagyon fontos, hogy vigyük jó hírét ennek az új típusú hajójáratnak.”

Spányik Gábor, a MAHART ügyvezetője elmondta, hogy „minden rossz dologban van valami jó is.

Ezek a fent említett problémák új gondolatokra sarkalltak bennünket és a magyar turisztikai ügynökségnek a szakértelmével közösen kitaláltuk, hogyan lehetne ezt mégis a hasznunkra fordítani.

Nagyon sikeres volt a vonatpótló hajójárat, hiszen közel 20 ezer ember használta az elmúlt rövid időszakban. Innen jött az ötlet, hogy kössük össze a Dunakanyar központjában lévő négy települést úgy, hogy az utasok ki-be szállással meglátogassák ezeknek a látványosságait.

Azt gondoljuk, hogy tovább kell fejleszteni a járatot az igényeknek megfelelően. Nagyon rugalmas a MAHART ebben a témában, hogy a jövő héttől napi két járat indul keddtől csütörtökig, hogy ki tudjuk elégíteni az igényeket. Ha szükséges, akkor akár 3 hajót is beállítunk, ha a vírus helyzet ezt kívánja, hogy az utasok megfelelő távolságban legyenek egymástól.

Ami még újdonság, hogy teljes kiszolgálás történik a hajónkon, megnyitottuk a büféinket.

Abban bízom – látva a statisztikai adatokat a múlt hétvégén –, hogy egyre többen látogatnak majd el a szépséges Dunakanyarba és használják a hajót.

Bízom benne, hogy az elkövetkezendő időszakban lesznek még újabb bejelenteni valóink is, dolgozunk azon, hogyan lehetne ezt a járatot bővíteni, új irányokba is esetleg hajókat indítani. Azt gondoljuk, hogy versenyképes az ár, egy négytagú család számára 2000 forintért igénybe lehet venni. Jelképes összegért kerékpár mellett a kutyákat is felhozhatják a hajóra, amennyiben van rajtuk szájkosár, így a négylábú kedvencek sem maradnak ki az utazás öröméből” – tájékoztatott az ügyvezető.

Nyiszter Tamás, a MÁV beruházási vezérigazgató-helyettese pedig a vonatközlekedés Nagymaros és Zebegény közötti újraindításáról beszélt.

„Három héttel ezelőtt, június 17-én történt egy sajnálatos baleset, kilométernyi szakaszon sárlavina és kőzuhatag öntötte el a vasúthálózatot illetve a közutat Nagymaros és Szob között.

Szerencsés módon személyi sérülés nem történt. Mintegy 70 méteren a vágány alatt a töltés károsodott, az ágyazatot a Szentmihály hegyről lezúduló víz kimosta és a teljes vasúti terület használhatatlanná vált. Nagyságrendileg 800 köbméter, nagyméretű kőtörmelék zúdult a pályáról és ennek jó része a 12-es utat is járhatatlanná tette.

Az omlásveszély elmúltával három nappal később tudtuk megkezdeni a felújítási, karbantartási, kárelhárítási munkálatokat egyik leányvállalatunkkal, a MÁV FKG kft-vel. Napi 3-400 köbméter omladékot, összesen kb. 6000 köbméter anyagot mozgattunk meg ez idő alatt. A helyreállítást munkavédelmi okokból kizárólag nappal tudtuk végezni.

Szeretném megköszönni kitartó és fáradságos munkáját mindenkinek, aki ebben részt vett és hozzájárult ahhoz, hogy július 13-val az egyik vágányon menetrend szerinti közlekedés visszaállhat.

Az érintett szakaszon 40 km/órás sebességgel közlekedhetnek csak a vonatok, ami 1-2 perces menetrend hosszabbodást eredményez. A töltés oldali vágányon folytatjuk a károk helyreállítását, itt várhatóan a nyár végére helyreállhat a közlekedés. A nemzetközi vonatok közül július 13-tól a prágai és a krakkói járatok közlekednek, az országot menetrend csúszás nélkül hagyhatják el.

Eddig nagyságrendileg 150 millió forintba került a károk helyreállítása, de a munka jelentős része még hátra van. Mivel a terület természetvédelmi táj, külső szakértők, geológusok, kockázatelemzők bevonásával további óvintézkedéseket tettünk. Vasútmérnökök gondoskodnak arról, hogy a pályabiztosító berendezés és a hálózat megfelelő állapotban legyen a forgalom hétfői megindulására, és egy olyan jelzőrendszert építünk ki, amely garantálja, hogy a közlekedés megáll abban a pillanatban, amint omlásveszély fenyeget.

A közúthoz közelebbi vágányzat helyreállítása után a rézsűt megtámasztó támfalak nyár végével készülnek el. A vasútvállalat részéről szeretnénk megköszönni minden utas türelmét illetve szeretnénk jelezni, hogy mindent megteszünk, hogy mielőbb újra indulhasson az eredeti állapot szerinti közlekedés” – zárta gondolatait a vezérigazgató-helyettes.

A sajtótájékoztatót követően a résztvevők kipróbálták a hajójáratot a ragyogó időben.

Rétvári Bence és Hutter Jánosné, Zebegény polgármestere – Fotó: VácOnline