Jó hír a Dunakanyar bringásainak – kerékpárral az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig

A kerékpározás a modern társadalmak közlekedésének egyik alappillére. Magyarország Kormánya a XXI. századi elvárásokkal és trendekkel összhangban fejleszti tovább az EuroVelo 6 kerékpáros útvonalat, mellyel azonos kerékpáros infrastruktúra fejlesztésre itthon még nem volt példa – írta meg a Dunakanyar Régió. A jelenlegi állapotokról, valamint a beruházás idei legfontosabb állomásairól tartottak sajtótájékoztatót 2020. június 12-én, Dunakeszin.


Hirdetés


Magyarország kerékpárútjai – Forrás: Groomania

A nyár a kerékpáros fejlesztések jegyében telik. Hamarosan Debrecentől Nagyváradig bringázhatunk, elkészül az Eger-Egerszalók közötti kerékpárút, a Tisza-tó kerékpáros köre bezárul. Épül a Győr-Pannonhalma, a Budapest-Szentendre és a Budapest-Etyek útvonal is.

A nemzetközi kerékpáros útvonal-kijelölés, amely az Atlanti-óceántól egészen a Fekete-tengerig fut, Magyarországon a Duna mentén halad.

A 2020-as év mérföldkő lesz a hálózat hazai fejlesztésében, ugyanis az idén átadnak számos új szakaszt, valamint rengeteg útvonalon folynak munkálatok, előkészületek.

Az EuroVelo, teljes nevén az Európai Kerékpárút Hálózat az Európai Kerékpáros Szövetség terve 12 hosszútávú, egész Európát átszelő kerékpárút kialakítására. Ezen utak teljes hossza több mint 60 000 km, melyből több mint 20 000 km már elkészült. – Forrás: Groomania
A Dunakanyar kerékpárútjai – Forrás: futas.net

2020. március közepén megkezdődött az EuroVelo 6 Budapest és Dunakeszi között kerékpárút 5,36 km-es szakaszának kivitelezése – számolt be a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese, Juhász Zoltán László.

A fejlesztésnek köszönhetően a főváros és Dunakeszi között 2021 tavaszától biztonságosan lehet majd kerékpárral közlekedni.

Fotó: Molnár Attila‎, Váci Élet FB-csoport

A kivitelezést a Penta Általános Építőipari Kft. végzi közel nettó 750 millió Ft értékben. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós (VEKOP) forrásból valósul meg.

„Dunakeszin az intézményeket már összekötöttük kerékpárutakkal, a gerinc kialakult, de ez a szakasz évtizedek óta hiányzik, ezért különös öröm, hogy jövő áprilisban itt már kerékpározni lehet. Ez a beruházás Dunakeszit beköti a nemzetközi kerékpáros vérkeringésbe.

A város legszebb részén halad majd át, a legmodernebb szabványok szerint készül el” – mondta Dióssi Csaba polgármester.

Az ütemtervnek megfelelően zajlik a kivitelezés a kerékpárút-hálózathoz kapcsolódó Győrzámoly-(Győr)-Gönyü szakaszon található Győr, Mártírok úti szakasz fejlesztésénél is, amely során idén mintegy 1,02 km hosszú, 3 m széles kerékpárút épül ki. Tavasztól tovább folytatódik az uniós és hazai forrásból megvalósuló Balaton körüli kerékpárút komplex felújítása, amelynek keretében összesen 27 km-en, 11 települést érintve, nettó 1,290 milliárd forintos fejlesztést végeznek.

A Balatoni Bringakör felújítási munkálataival egy időben megindult a fővárost és a Balatont összekötő összesen 108,4 km hosszú kerékpáros útvonal kiépítése is. A fejlesztések a Budapest-Etyek szakasszal indultak. A kerékpáros útvonal Biatorbágyon áthalad a híres történelmi múlttal rendelkező vasúti viadukton, mely 26 m magas panorámájával igazi turisztikai látványeleme lesz az útvonalnak.

A Duna jobb partján az útvonal részeként már szeptembertől birtokba vehetik a kerékpárosok a Szentendre déli határától Budapest közigazgatási határáig tartó 5,6 kilométeres, 3 méter széles burkolt kerékpárút szakaszt.

Tavaly októberben indult el Győr és Pannonhalma között a kerékpárút kiépítése. A Modern Városok Programból megvalósuló fejlesztéssel a megyeszékhely és a világörökségi apátság között 17,67 km hosszú útvonal készül el 2021 júniusáig.

A Tisza tavi kerékpárút legjelentősebb szakasza épül meg megoldva ezzel a Tisza folyó, az Eger és Szomorka patakok kerékpáros áthidalását – Fotó: Magyar Épitők

A Tisza-tó nagyobbik, déli része körüli kerékpárút kiépítése az elmúlt években a 33. sz. főút menti szakasz kivételével nagyrészt megvalósult. A Poroszló és Tiszafüred közötti szakasz kiépítésével – hazai forrás felhasználásával – a Tisza-tavi kerékpárút jelentős eleme épül meg, amely a gépjármű forgalomtól fizikailag elválasztva, biztonságosan oldja meg a Tisza, valamint az Eger és Szomorka patakok kerékpáros áthidalását, melyet június végétől megnyitnak a kerékpárosok előtt.

2020 nyarára a már meglévő Debrecen-Tépe és Berettyóújfalu-Nagyvárad közötti kerékpáros útvonalak is kiegészülnek, így folyamatossá válik a kerékpáros összeköttetés Debrecen és Nagyvárad között. A 8,3 km-es kerékpárút szakasz 2 m hasznos szélességgel épül, a kerékpáros sávok között 0,25 m biztonsági sávval, mindkét oldalon 0,5-0,5 m-es padkával, illetve süllyesztett szegéllyel.

Dióssi Csaba (b) polgármester, Tuzson Bence a térség országgyűlési képviselője, Révész Máriusz kormánybiztos – NIF Zit., KesziPress

„Az európai, és azon belül is a hazai folyamatokat megnézve azt látjuk, hogy a kerékpározás térnyerése töretlen, és egyre gyorsuló ütemben zajlik. Ennek elsődleges oka az, hogy a turisztikai, sportolási szempontokon túl egy kerékpár funkcionális szerepet is betölt. Sokan munkába járásra használják, melynek élettani és forgalomtechnikai hatásai is jelentősek” – osztotta meg gondolatait Révész Máriusz kormánybiztos a hazánkban zajló egyedülálló kerékpáros fejlesztések kapcsán.

Jelenleg az építkezések rendkívüli lendületet kaptak annak köszönhetően, hogy az uniós források felhasználása tekintetében Magyarország fordítja azt a legnagyobb arányban kerékpárutak építésére.

Kiemelt kép:  NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese, Juhász Zoltán László (b), Dióssi Csaba polgármester, Révész Máriusz kormánybiztos, Tuzson Bence a térség országgyűlési képviselője – NIF Zit., KesziPress