Átadták a két évtizede várt M2-es gyorsforgalmi utat!
Az autóút Budapest–Vác-észak közötti szakaszát 1996 és 1998 között építették három szakaszban, még 2/A néven. A pályát 2×2 sávossá fejleszthetőnek építették, amit legjobban az úton átívelő hidakon lehetett látni, s amelyek már a megfelelő nyílásokkal épültek meg. Időközben a Budapest–Vác szakaszon megnövekedett forgalom indokolttá is tette az autóút 2×2 sávra bővítését.
Az előkészítő lépések és két év megfeszített munka után október 1-én nagy sajtó-érdeklődés mellett, ünnepélyes keretek között adták át az új M2-es gyorsforgalmi utat.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese azt emelte ki: a kormány szándékai szerint Magyarország 2030-ra Európa legjobb 5 állama közé fog tartozni, ahol a legjobb élni, lakni és dolgozni. Az ehhez vezető gazdasági fejlődés máris jelen van: Európa legdinamikusabban fejlődő országai közé csatlakoztunk. Az ipar, a GDP, a foglalkoztatottság adatai mind azt támasztják alá, hogy Magyarország jó úton jár. A fejlődés egyik kulcsa a fejlett, jó színvonalú közlekedési infrastruktúra. „- A 2010-es kormányváltástól napjainkig több mint 6000 kilométernyi közút újult meg hazánkban. A közúthálózat is bővült: 9 év alatt további 250 km autópálya került átadásra. Fokozatosan autópályák érik majd el a főbb határátkelőket – ez stratégiai cél! Ennek egyik ékköve a most megnyíló M2-es autópálya, aminek használatához sok örömet, biztonságos hazajutást kívánok!” – mondta Schanda Tamás.
Dr. Rétvári Bence, Pest megye 4. számú választókerületének országgyűlési képviselője ünnepi beszédében így fogalmazott: „- Sok baleset – emiatt sok fájdalom és aggodalom ért most véget ennek az autópályának a megépülésével. Mától az itt lakó 250 ezer ember sokkal több időt tud hasznosabban eltölteni, mint eddig, amíg az autójában araszolgatva próbált meg hazajutni. A kormány oda épít utakat, ahová az emberek költöznek. Az elmúlt években nagyon sokan telepedtek meg ezen a vidéken, természetes volt, hogy az útfejlesztésnek ezt figyelembe kellett vennie. A kormány 35 és fél milliárd forintot fordított arra, hogy az itt élő több mint 250 ezer ember életét, közlekedését megkönnyítse. – "
Dr. Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára, Pest megye 5. számú választókerületének országgyűlési képviselője a legfontosabbnak a családok szolgálatát nevezte: „ Erős családok sokaságától lesz gazdaságilag, kulturálisan erős egy nemzet. A most avatott út is azt a célt szolgálja, hogy a családok minél több időt tölthessenek egymással, egymást szeretetben erősítve. Eközben a kis- és középvállalkozások megerősítését, nagyvállalkozások beindulását is szolgálja, mert ahol út van, ott fejlődés is van! Az utakat illetően 2022-re 60-70%-kal több gyorsforgalmi út áll rendelkezésre, mint 2010-ben, 2030-ra pedig minden településről 30 perc alatt elérhető lesz egy, a mostani M2-eshez hasonló négysávos út. Ha sikerül tovább mennünk ezen az úton – konkrétan is és képletesen is – elérhetjük a nagy célt: 2030-ra Magyarország a térség egyik legerősebb országa lesz! Minden beruházás fontos beruházás, de a legfontosabb az, ami a családok életét könnyebbé, komfortosabbá teszi” – mondta az államtitkár.
Dr. Tarnai Richárd, Pest megye kormánymegbízottja stílszerűen egy közlekedési példával kezdte képes beszédét: – „Minden közlekedő megízlelte azt a keserűséget, amikor egy kétszer egysávos úton az elől haladó lassan, komótosan döcög, a mögötte araszolók pedig nem értik, miért nem haladhatnának gyorsabban. Így voltunk mi mindnyájan ezzel 2010-ig. Egészen addig, ott legelöl szerencsétlenkedett valaki, aztán valahogy egy nagy lendülettel előzésbe kezdtünk, és sok más mellett most itt állunk egy kétszer kétsávos autópálya avatóján. Azóta egész más sebességre kapcsoltunk! Átalakítottuk a kormányhivatalok rendszerét, ami lehetővé teszi, hogy a korábbi aktatologatás helyett néhány hét alatt engedélyhez jusson egy ilyen beruházás. Egyre több út épül, egyre gyorsabban tudunk haladni, és aki egykor ott elől döcögött és feltartott mindenkit, az a leállósávból még próbál bekiabálni a pályára, de az elsuhanó autókban már egyre kevésbé hallatszik a hangja. Adjunk gázt, folytassuk tovább a munkánkat! " – mondta derültséget kiváltó beszédében Tarnai Richárd.
Dr. Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a fejlesztés főbb paramétereit ismertette. Elmondta: a gondolattól a megvalósításig két évtized telt el. Az engedélyek 2016-ra készültek el, 2017-ben pedig az alapkőletételre került sor. Összesen 19, 6 km hosszúságban 2×2 sávos út épült meg, felújításra került 14, újonnan épült további 5 híd. Különszintű csomópont létesült Dunakeszi északi részén és Sződligetnél. A zajárnyékoló fal hossza 2, 8 km, a beton terelőfalas középső elválasztás 10 km-en épült meg. A vízbázis védelmére 6 km hosszan burkolt árkot építettek, elektromos, távközlési, víz és szennyvízcsatornák épültek, négy és fél hektáron pedig véderdőt és csereerdőt telepítettek.
Valamennyi felszólaló alkalmat talált arra, hogy köszönetet mondjon az ötletadóknak, a tervezésben, kivitelezésben résztvevő valamennyi munkásnak, és az itt lakóknak is, akik az elmúlt két évben türelemmel viselték az M2-es kétszer kétsávossá bővítésének minden nyűgét.