Egy hobby YouTube csatornától Az Év Webshopja jelöltségig

Vácról indult egy fiatalember, hatalmas tervekkel, hihetetlen energiával. Az elmúlt években ténykedett a mára Magyarország legnépszerűbb mozielőzetes YouTube csatornáján, készített egy 300.000 letöltést elérő moziajánló alkalmazást, valamint üzemeltetett egy havi 150.000 megtekintést generáló filmes portált. Egy éve pedig a dinamikusan fejlődő e-kereskedelemben vitézkedik. A VácOnline-nak adott interjút Az Év Webshopja díj jelölt MoziShop.hu egyik vezetője, ifj. Demeter Zoltán.

– Kezdjük az elején: Honnan jött a YouTube csatorna és az okostelefon alkalmazás ötlete?

– Bő öt évvel ezelőtt egy fejlesztő barátommal, Velekey Patrikkal fogalmazódott meg egy filmajánló alkalmazás gondolata, ez lett a MoziMánia app. Kezdetben iOS, később Android platformon is elérhető volt az app, valamint több díjat is nyertünk az applikációval, de amire a legbüszkébb vagyok az az Appra Magyar Közönségdíj, amit több tízezer szavazattal nyertünk meg. A Youtube csatorna az alkalmazás miatt indult, egységes megjelenést szerettünk volna az appban, erre a legegyszerűbb megoldásnak egy saját előzetes csatorna bizonyult.

– Mi lett az alkalmazás sorsa? Hol tart most a YouTube csatorna?

– Az alkalmazást bő egy éve visszahívtuk a Store-okból, egyszerűen elfogytak a lehetőségek a fejlődésre. Mivel jelentős bevételt nem generált az alkalmazás, a további fejlesztések és üzemeltetés viszont havi 150-200.000 Ft költséget igényeltek volna, így meghoztam a visszahívásról a döntést. Bár több cég is, mint a Microsoft és az akkor még létező Quaestor is érdeklődőtt az app iránt, sajnos a Quaestor csődje meghiúsította az alkalmazás Starup-á fejlesztését. Az alkalmazás visszahívása után nem sokkal a Youtube csatorna is megszűnt. Mondhatni a csúcson ért véget ez a történet, hiszen 62.500 feliratkozóval és havi 2.5 millió organikus megtekintéssel az ország legnépszerűbb mozielőzetes csatornája voltunk.

– Honnan jött a webshop ötlete, milyen termékekkel foglalkoztok?

– Maga a webshop ötlete még a MoziMánia app kezdeti sikereinél fogalmazódott meg. Úgy gondoltam, hogy ez remek lehetőség lenne az alkalmazás pénzügyi hátterének biztosítására, és már akkor megvásároltam a MoziShop.hu domaint. A termékkör a mozis ereklyékre épül. A mozis poharaktól, a popcorn vödrökön, bögréken, pólókon, moziplakátokon át a különböző ajándéktárgyakig bezárólag.

– Mikor indult el végül a webshop?

– Tisztában voltam vele, hogy a shop gerincének számító mozis poharakra, topperekre és a popcorn vödrökre hatalmas igény van itthon. A fővárosi mozikban ezeket a termékeket viszonylag könnyen be lehet szerezni, azonban vidéken ez már nem is olyan egyszerű. Erre szerettem volna elsősorban megoldást nyújtani a rajongóknak. Egy év előkészület és az üzleti partnerek felkutatása után 2017. júniusában indult el a MoziShop.hu, akkor 30 termékkel.

– Hol tart most a MoziShop.hu?

– Amikor indultunk féltve óvott mindenki a környezetemben, hiszen talán senki nem hitte hogy ez ilyen jellegű webáruház sikeres lehet, ráadásul az e-kereskedelem számomra ismeretlen terület volt. Ezért egyéni vállalkozóként csaptunk bele a feleségemmel, és minket is alaposan meglepett a vásárlók reakciója. Az elmúlt bő egy évben az induló 30 termékes kínálat 1300 féle termékre duzzadt, augusztus elején megalapítottuk a Movie Fan Shop Kft-t, jelöltek vagyunk Az Év Webshopja versenyen, szeptember végére pedig szeretnénk az európai értékesítést is elindítani.



– Mit vársz Az Év Webshopja* versenytől?

– Túlzás lenne azt állítani, hogy esélyesnek érezném a MoziShop.hu-t, hiszen messze vagyunk attól a céltól, amit kitűztünk az induláskor, mind a webshop megjelenésében, mind pedig a szolgáltatások terén. Az elmúlt bő egy év hatalmas rohanás volt tulajdonképp. Az induló hónap forgalmát sikerült 20 szorosára emelni, a termékkínálat is több mint 43 szorosa az induló számnak, szóval sok idő nem maradt a webshop csinosítgatására. Akárhogy is nézzük, egy köznyelven “íróasztal” vállalkozásból rövid idő alatt Kft-vé fejlődő webshopnak fontosabb a vevők gyors kiszolgálása, mint hogy mennyire dizájnos a felület. Már maga az is megtiszteltetés, hogy részt vehetünk a versenyen.

– Említetted hogy még nincs kész a webshop, legalábbis a terveidtől messze áll. Milyen fejlesztések, új szolgáltatások várhatóak a webáruháznál?

– Egy webshop soha nincs kész! Az idei évben már főleg a karácsonyi szezonra szeretnék koncentrálni, de némi dizájn fejlesztésre mindenképp szükség lesz. Elindultunk egy irányba a keresőoptimalizálás terén, ezt is szeretném erősíteni, bár induló webáruházhoz képest számos terméknél kiváló a Google találatunk, de ezen mindig lesz mit javítani. A YouTube-on is erősíteni szeretném a MoziShop megjelenését, de ennek mikéntjét nem árulnám el, valamint már gondolkodom néhány új szolgáltatáson, ami főleg kényelmi megoldásokat fog kínálni a vevőinknek.

– A jelek szerint nem unatkozol, rengeteg munkát igényel a webshop. Mégis hogy telik egy napod?

– Rendszerint hajnali 4 és 5 között ébredek, függően a rendelések mennyiségétől. Mivel fontos egy webshop számára a blog rész, így a nap ezzel kezdődik, 3-5 új cikk készül reggel 8-ig, természetesen filmes témában. Reggel 8-tól a MoziMánia YouTube csatornával és YouTube tanácsadással foglalkozom, hiszen a Republic Group marketing ügynökégnek, egy hazai filmforgalmazónak, több YouTube csatornának, mozihálózatnak és néhány webshopnak a YouTube projektjeit terelgetem. 11 órától pedig maximálisan a MoziShop tölti ki a napomat, késő estig a rendelésekkel, az új termékek beszerzésével, feltöltésével foglalkozom.

– Mit javasolnál azoknak, akik most gondolkoznak webshop indításában, esetleg nem úgy üzemel az áruházuk, ahogy szeretnék?

– Ezerszer gondolják át! Nem azt, hogy csinálják vagy sem, hanem hogy mit hogyan fognak megvalósítani. Nem volt véletlen az egy éves felkészülés a MoziShop.hu esetében sem. Alaposan ismerni kell azt a piacot, ahol értékesíteni szeretnénk, hiszen eladni mindig a legnehezebb. A piac ismerete nélkül pedig rövid életű lesz a webshopunk, ha azt sem tudjuk mire lehet szüksége a vevőnknek, és az adott termékből mekkora készletre van szükségünk. Megbízható üzelti partnerek nélkül, a forgalom kiszolgálásához szükséges készlet hiányában egy fabatkát sem ér az egész. A vásárló “azonnal” számít a rendelésére, napokat, heteket senki nem szeret várni, ezt pedig készlet nélkül nem lehet kivitelezni. Alap szintű keresőoptimalizálási tudás hiányában el sem mertem volna indulni, és talán a legfontosabb a végére maradt. Kell egy stabil bázis, akiket marketing költség nélkül meg tudunk szólítani. Amikor indult a MoziShop már rendelkeztünk a YouTube-on közel 50.000 feliratkozóval és a Facebook-on ~14.000 követővel. Hiszem, hogy az alap bázisunk nélkül nem itt tartanánk. Aki egy alap követői bázis nélkül , keresőoptimalizálási tudás, a közösségi felületek ismeretének hiányában vág bele ebbe az üzletbe annak sok jövőt nem jósolok. A fentiek hiányában élből számíthatunk egy tetemes marketing költségre, ami állandó és folyamatosan növekvő kiadás lesz. Az organikus elérés biztosítása tehát létfontosságú, ennek megszerzéséhez pedig kreatív szemléletre van szükség. Bosszúállók bögrét bárhol tudok venni, viszont kitűnni a tömegből kereskedőként már keveseknek sikerül. Egy webshop, maga az interneten való megjelenés folyamatos tanulással jár, napi egy két órát például arra szánok a napomból, hogy feljesszem a tudásomat.

– Köszönöm a beszélgetést, Az Év Webshopja versenyen pedig sok sikert kívánok!

*Az Év Webshopja versenyt a Complexpress Logisztika Kft. szervezi. A hazai webáruházak szakmai versenyére 2018. július 24-e és szeptember 1-je között várták a jelölteket, akik közül 2018. szeptember 19-én szakmai zsűri választotta ki az első három helyezettet.

Fontos kiemelni, hogy ezen a versenyen nem a népszerűség dönt. A zsűri az alábbiak figyelembevételével hozza meg döntését:

– felhasználóbarát kezelhetőség
– ötletesség, innováció
– különleges marketing és sales megoldások
– praktikusság, átláthatóság
– különleges ügyfélkezelési megoldások, kommunikáció
– exkluzív szolgáltatások
– különleges logisztikai megoldások
– webergonómia
– dizájn

A díjakat és a nyereményeket néhány nappal a zsűrizést követően, ünnepélyes díjátadó gála keretében a szponzorok képviselői és a Complexpress Logisztika Kft. vezetői adják át a nyerteseknek.

A díjátadó gálán Az Év Webshopja-díjjal együtt értékes nyeremények is átadásra kerülnek több millió forint értékben.

A verseny szponzorai többek között:

– Zepter Hungary Kft.
– Mediline Nagykereskedés és Diszkontáruház
– MVÜK Zrt.
– MiniCRM Zrt.
– Medito Kft.
– Dr. Krém
– Reklámművek
– Sales & More
– ALEF Distribution
– Temesvári Richárd – Websiker Ügynökség
– Németh Attila – Telefonálási specialista
– Complexpress Logisztika Kft.
– Maximum Business Kft.
– Útkom – Design Kft.
– Reklámművek Kft.
– Intendo Stúdió Kft.

A nyeremények vonatkozásában a Szervező a szponzorok üzleti érdekeit figyelembe véve a változás jogát fenntartja.

***

Hogy mi lett Az Év Webshopja verseny eredménye, arról természetesen itt, a VácOnline-on is olvashatnak majd a díjátadó gálát követően.