Milyen sors vár a kisboltokra a webáruházak elterjedésével?

A technológia fejlődésétől valamiért mindig tartunk. Régebben az ördög szekerének nevezték az autókat, majd a hordozható magnókon szörnyülködtek az idősek, később pedig a TV-t átkozta el mindenki. Manapság már a zsebünkben tudjuk hordani egy készülékben az összes olyan szolgáltatást, ami a kényelmünket szolgálja. Az okostelefonok kora mégsem tette zombikká az embereket és a mesterséges intelligencia által vezérelt robotok sem igázták még le a Földet. Egyszerűen csak meg kell tanulnunk együtt élni azokkal a dolgokkal, amelyek egy-egy területen megkönnyítik az életünket.

Nincsen ez másképpen a kereskedelemben sem. A kisboltok ellenségükként fogadták a szupermarketeket majd a hipermarketeket, mégis a legtöbb kisbolt meg találja saját célközönségét és fent tudja továbbra is tartani magát. A számítógépek, tabletek és okostelefonok korában azonban egy új értékesítési terület hódította meg a vásárlói szíveket, az internet. A kereskedelem egyre jobban modernizálódik és tér át a digitalizációra. Sok termék például már csak digitális formában kapható (könyvek, zenék, filmek), de a legtöbb bolt és gyártó termékei a fizikai üzlet mellett, elérhetőek már a saját webáruházukban is.

Egyre népszerűbbek az online webáruházak!

Bár Magyarország még egyelőre a lista végén kullog az online vásárlást illetően az Európai Uniós listában, mégis egyre nagyobb forgalom helyeződik át az internetre. Elmondható, hogy a Magyarországon jelenlévő webáruházak első 10 helyezettjének forgalma, a hazai online kereskedelem 35%-át birtokolja. Csupán ezen legnagyobb webáruházak által több mint 5 millió sikeres tranzakció valósult meg. Magyarországon a 2017-es év legjobban teljesítő webáruházai sorrendben: az Extreme Digital, az eMag, a MediaMarkt, a Mall.hu, a Tesco, az iPon, az Aqua, a 220 Volt, a Libri-Bookline és a Tschibo voltak.

Egy kimutatás szerint, ez a TOP 10-es webáruház elit, tavaly közel 110 milliárd forintos forgalmat realizált. Bár Magyarországon több mint 1000 webáruházat tartanak nyilván, a többi forgalma lényegesen alul marad a vezetőkétől. A webáruházakban vásárolt nettó kosárérték tranzakciónként átlagosan, körülbelül 20.000 Forintnak felelt meg. Érdekesség, hogy a hagyományos kisboltokkal szemben, a webáruházaknak sokkal több eszköz áll a rendelkezésükre, hogy vásárlókat toborozzanak. A megkérdezettek közel 40%-ka ugyanis azt állította, hogy a keresőoptimalizálásnak köszönheti a bevételei nagy részét és közel 30% a Google Adwords hirdetésekis megemlítette. A közösségi oldalak, Facebook hirdetések, hírlevél és árösszehasonlító oldalak mind hatékonyak az e-kereskedelemben. Bár a hagyományos újságban lévő hirdetésekhez és szórólapokhoz hasonlító bannerek egyre kevésbé hatékonyak. Ezt a hirdetési módszert, a megkérdezett 850 webáruház tulajdonos közül, kevesebb mint 3% preferálta. A hagyományos kisboltokkal szemben az online vásárlás óriási előnye, hogy bárki készíttethet webáruházat és már néhány százezer forintos kiadás után árusíthat, offline ehhez már milliók kellenek.

Egyelőre nem kell tartaniuk a kisboltoknak a webáruházaktól!

A kisboltoknak tehát, csupán az offline hirdetésekre már nem tudnak alapozni, ezért egyre nagyobb arányban költöznek a kisboltok is az internetre. Akár csak saját weboldallal vagy Facebook oldallal, ahol elérhetik online is a célközönségüket. Bár egyes optimalista felmérések 2021-re, akár 1100 milliárd forint fölé is jósolják a webáruházak forgalmát, egyelőre nem jelentnek veszélyt a fizikai boltokra nézve. Valószínűleg még sokáig szükség lesz a fizikai jelenlétre is az online webshopok kínálatán túl. Hiszen a boltokban azonnal vásárolhatunk, nem kell postára járni, futárt várni, illetve sokszor biztonságosabbnak érezzük a fizikailag megfogott árut mint az online katalógusból kiválasztottat.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség által igényelt felmérés alapján, ár most is a lakosság 87 százaléka vásárolt már online, mégsem tért még át szinte senki csupán az online vásárlásra. Elsősorban az elektrotechnikai eszközök és műszaki cikkek népszerűek az online kereskedelemben, itt majdnem 20%-os volt az e-kereskedelem javára a piaci részesedés. A ruhafélék, a hétköznapi tárgyak és élelmiszerek továbbra is a fizikai boltok favorit termékei maradtak, így nem kell trónfosztástól tartaniuk a boltoknak még hosszú-hosszú éveken évekig.