Pár évvel ezelőtt hoztak nyilvánosságra egy tanulmányt, mely különböző kategóriákba sorolja a Black Friday, vagyis fekete péntek napján vásárló emberek szokásait. Illetve arra keresték a választ, hogy mik motiválják az embereket az ezen a napon való vásárlásra.
A Wanderful Media tette közzé pár évvel ezelőtt azt a tanulmányt, melyet Find & Save Black Friday vásárlási szokások címen végeztek. Legfontosabb feladatuknak azt a célt tűzték ki, hogy megfejtsék az emberek motivációját arra vonatkozóan, hogy miért indulnak vásárolni az év legforgalmasabb idején, vagyis a Black Friday napján. Ezen kívül azokat az okokat keresték, hogy mi ösztönzi az embereket arra, hogy felkeljenek egy pénteki hajnalon, elinduljanak egy beszerző körútra, és milyen stratégiákat használnak a vásárlás folyamatában, végrehajtásában.
Arra kérdésre, hogy miért élvezik a péntek hajnali bevásárlást, a megkérdezett emberek többsége olyan szavakat sorolt fel, mint tömeg, család, izgalom. Természetesen a válaszadók 80%-a elsősorban az akciókat, spórolási lehetőséget emelte ki.
A tanulmányban kétféle típust különítettek el egymástól, méghozzá az „éjszakai baglyokat” a „korai madaraktól”.
Az éjszakai baglyok azok, akik már éjjel megérkeznek a boltokba, tehát hajnali 5 óra előtt, a korai madarak pedig reggel 5 óra után kezdik meg a vásárlást. Az éjszakai baglyokra még az is jellemző, hogy ők azok, akik a vásárlás nagyobb százalékát végzik, tehát több mindent vesznek, mint a korai madarak. Az előbbi típusba tartozók 40%-a egyébként azt mondta, hogy élvezi a tömeget és a versengést a boltokban, míg utóbbiak csak 24%-a vallotta ugyanezt.
A kutatásból az is kiderült, hogy a megkérdezett vásárlók nagyobb része egy részletes stratégiát készít az év során arra vonatkozóan, hogy mit és hol szeretne megvenni a fekete péntek napján, e stratégia elkészítése pedig akár egy vagy több délutánt, tehát több órát is igénybe vesz az adott év során.
Ebből is látszik tehát, hogy az emberek többsége tudatosan készül erre a napra, amely szinte már olyan komolyan jelen van a vásárlók életében, hogy a naptárba is előre bejelölik a dátumot. Ez a dátum 2017-ben november 24-ére esik, tehát már most lehet kezdeni a stratégia kidolgozását.