A német-magyar duális képzés és mérlege

A tőkeerős modern gazdaságokat elemző szakemberek szerint alapos és állandó kutatás-fejlesztési tevékenység nélkül növekedés nem lehetséges. Részint ezzel magyarázható a mögöttünk hagyott évtized egyik sokat hangoztatott tétele: a felsőoktatásának egyre inkább a magasan képzett, kellő számú a legújabb elméleti és gyakorlati ismeretek birtokában lévő szakemberképzés megvalósítását kell célul kitűznie. Érdeke ez nemcsak a gazdaság szereplőinek, de a társadalom egészének is.

Duális képzés lényege és a végzők prioritása

Noha Magyarországon a hírek első sorban a szakmunkás hiányról szólnak, legyen szó hegesztéstechnikai szakemberekről, asztalosokról, vagy éppen szakácsokról, a felsőoktatásban is komoly átalakításokra volt szükség.

Nincs két esztendeje, hogy a felsőoktatási intézmények és a gazdasági szereplők együttműködésével – egyfajta speciális gyakorlatorientált felsőoktatási képzésként – hazánkban is megvalósult a duális képzési forma. Az elmúlt bő másfél év tapasztalatai szerint a képzés lényege nemcsak abban rejlik, hogy a hallgatók már tanulmányaik során is szerves részévé válnak a különböző munkafolyamatoknak.

A legsikeresebb német-magyar duális képzésben részt vevő hazai hallgatók a korábbiakkal ellentétben nagyságrendekkel több időt tölthetnek a szakmai kompetenciák elsajátításához nélkülözhetetlen üzemegységekben. A fiatalok gyakorlati képzése ugyanis az adott intézménnyel szorosan együttműködő vállalkozásnál folyik.

Úgy tűnik, mindenki jól jár vele

A rendszer az elmúlt időszak tapasztalatai szerint működik. A duális képzés kezdetén szerződés szabályozza a résztvevők kötelezettségeit. Ezeket a felsőoktatási intézmény koordinálja. A hallgatónak ugyan vállalnia kell a hagyományos képzésekhez képest valamelyest nagyobb szellemi és – adott esetben – fizikai terhelést, az ezzel járó fegyelmezett munkavégzést, ám a képzésbe bevont vállalattól színvonalas gyakorlati oktatást kap.

Amiért a hallgatóknak jó

A hallgatóknak rendkívül érdemes a duális képzésben való részvétel, mivel nemcsak szakmai tapasztalatok gyűjtését teszi lehetővé, de kiszámítható jövedelemszerzést is biztosít. Jóllehet, a felsőoktatási intézmény hallgatói legalább annyi időt töltenek a vállalatnál, mint az adott felsőoktatási intézményben, nem csekély juttatást kapnak. A juttatást hallgatói szerződés szabályozza. A képzés a hallgató számára ráadásul nem jelent röghöz kötést. A képzés befejeztével ugyanis sem a cégeknek nincs továbbfoglalkoztatási kötelezettségük, sem a diákoknak a munka folytatását kényszerítő kötelezettségük.

Amiért a cégeknek megéri

A duális képzésbe bekapcsolódó vállalkozások számára is előnyös a duális képzési forma. A felsőoktatási intézménnyel való együttműködés keretében a hallgatókon keresztül a vállalatok szinte teljes értékű fiatal munkavállalókat kapnak. A vállalkozások számára a duális képzés lehetővé teszi a leendő szakemberek kiképzését, egy későbbi szakembergárda felállítását. A hazai német magyar vállalatok HR szakemberei további előnyként emelik ki, hogy a duális képzéseknek köszönhetően a teljes értékű munkába állás előtt már nincs szükség a frissen végzett diplomás munkaerő továbbképzésére, a cég speciális feladatainak megismertetésére. Utóbbi nem csekély terheket és költségeket rótt még évekkel ezelőtt a vállalatokra. A korábbi szabályozások értelmében a nappali tagozatos hallgatók szakmai gyakorlata adómentes volt, szemben a duális képzésben résztvevő hallgatókkal. Egy 2016. júniusi törvénymódosítás 2015. szeptember 1-ig visszamenőleg is kiterjesztette az adómentességet a duális képzésben résztvevőkre. A szóban forgó cégek ily módon 2017-ben már havi szinten 28,5%-os adót takaríthatnak meg.