Vác Online



KERESÉS

Elismerés
 
 Média-díjban részesítette kollégánkat a PMRFK!
 

Támogatók:
 
Zollner Elektronik AG

BioTechUSA

hitelmindenkinek.hu





Barna Party Lovarda

Barna Party Kisvendéglő - Verőce

Keresőoptimalizálás

Toperini Ipari Park
 

Médiapartner:
 
 

CÉGINFÓ
HÍREK
MOZI SHOP
APRÓ
AUTÓ
VENDÉGLÁTÁS
RECEPT-TÚRA
Aktuális | Események | Térségi hírek | Kultúra | Egyház | Sport | Oktatás | Kék hírek | Zöld pont | Egészség | Sztár világ | Világjáró | Pénzügy | Roland Garros '12 | Szépség | Árvíz 2013 | Választás 2014 | A fejlődés útja | Így készült az Á. V. H. film | EUalkatresz.hu | Látszódj VELÜNK! 2018

 
Amit eddig csak filmeken láthattunk… Nyomtatás E-mail
Néhány héttel ezelőtt - úton hazafelé egy üzleti megbeszélésről - Vác határában figyelmes lettem egy az út mentén álló régi rendőrségi Lada személygépkocsira - tudják, amelyikkel "Kardos doktor (alias Kern András) száguldott", többek közt a "Pogány Madonna" című magyar filmben... Aztán eltelt egy-két hét és a Váci Dunakanyar Regionális Turisztikai Egyesület által megrendezett lecsófőző verseny helyszínén újra megláttam azt a "kék-fehér" Ladát.



Néhány perc elteltével megérkezett a ritkaság sofőrje is - Oborni úr -, aki érdeklődésemre elmondta, hogy a város határában egy komoly Jármű- és Haditechnikai Park kialakításán fáradoznak a tulajdonossal, s ennek a parknak egyik különlegessége a mellettünk álló Lada típusú személygépkocsi.

Rövid egyeztetés után szeptember 13-án a leendő park helyszínén találkoztunk Keserű Sándorral, az épülő komplexum atyjával, aki körbevezetett minket a terepen - bemutatva a tulajdonában lévő veterán gépjárműveket.

Elsőként mindjárt egyik büszkeségét, egy M2-es típusú amerikai fél-lánctalpast (half-track), vagy úgynevezett "félhernyót" mutatott be nekünk. A jármű különlegessége, hogy elméletileg az Egyesült Államokba készült, majd a Szovjetúnióba került egy kölcsönbérleti-szerződéssel és egészen a második világháború végéig harcolt, majd átkerült a Közel Keletre, ahol a '67-es háborúban használták. Nagyon érdekes, hogy a jármű műszerfalát minden állam kicserélte, hogy úgymond saját hadi iparát reprezentálja és a benne ülő katona abban a tudatban legyen, hogy a járművet saját iparuk fejlesztette ki. Így történt az, hogy a műszerfalon található jelzéseket, feliratokat először angol nyelvről oroszra, majd a hat napos háború idején pedig héberre fordították. Az oldalán "Mighty Joe" felirattal ellátott csapatszállító Európában egyedülálló hiszen lánctalpa gumi alapanyagú, így aszfalt burkolatú úttesten is lehet vele közlekedni.

Az M2-es egyedülálló a lánctalpasok között

A második gépjármű a sorban egy nagy mértékben rekonstruált magyar, második világháborús, Botond típusú csapatszállító volt, melyről megtudtuk, hogy harcértéke igen kicsi – akár egy géppisztoly-sorozattal is le tudták lőni a fent ülő, mintegy tucatnyi katonát. Besorolása alapján (jelzéssel feltüntetve a hátsó borítólemezen) a könnyűlovassághoz tartozott. Felépítményét tekintve is könnyen kilőhető járműnek bizonyult, így napjainkra igazából már nem is maradt meg belőle egy sem – úgymond ez a magyar hadi ipar amúgy zseniális tervezőinek egy gyengébb alkotása.
Feltűnt nekem a gépjármű terepszínű festése, amely - mint azt Keserű úr elmondta – minden esetben komoly jelentőséggel bír, s elsőként a Waffen-SS alkalmazta ezt az eljárást a második világháború idején.

A "Botond" könnyen kilőhető járműnek bizonyult

Mustránk következő állomása a Waffen-SS által a szovjetek ellen alkalmazott, nyitott változatú Totenkoffer gépjármű volt, amely rekonstruálása az eredeti fotóanyagok alapján történt meg úgy, hogy mindössze egy távtartó elem és egy vezető oldali oszlop volt meg az eredeti járműből. Az autó festésén látszik, hogy a „Fritz-ek” már jóval előrébb jártak a terepszín-technikák alkalmazásában, mint más haderők. Ezzel a típusú festéssel mind az erdős területeken, mind pedig a lerombolt épületek között jól el lehetett vele rejtőzni. A sárga színt például az orosz sztyeppéken való rejtőzködés céljából vitték fel az autó karosszériájára. Különlegessége a gépjárműnek az elején bal oldalt látható felfestett halálfej, amely jelképezi, hogy az elit hadosztálynál, azon belül is annak megsemmisítő alakulatában alkalmazták.
A gépjármű elején két oldalt látható egy-egy fegyverzetellátó - MG34-es tartó -, amelyre az úgynevezett villám-géppuskákat rögzítették. A gépjármű rendszámának alsó sorát az SS jelzés – mint tiltott, önkényuralmi jelkép – miatt letakarták.
Keserű úr hozzátette, hogy erre a járműre a legbüszkébb, hiszen a „Sorstalanság” című filmben is feltűnik ez az autó vele együtt, teljes életnagyságban – csakúgy, mint a soron következő jármű, a Tátra 57-es.

A gyűjtő büszkesége

A kiállított Tátra 57-est a Királyi Autóklub idejében egy tűzoltó használta, majd később az Államvédelmi Hatóság rekvirálta és az ÁVO használta begyűjtő autónak – ezért vannak függönyözve a hátsó ablakok. A gépjármű különlegessége továbbá, hogy még az eredeti diagonál gumik vannak a futóművekre rögzítve. A gépjármű karosszériájának alapanyaga fa, amelynek felületére hajtották rá a lemezeket a külső lemezborítást.

Tátra 57 a Királyi Autóklub idejéből

Mint azt Keserű úr elmondta: mindig nagyon ügyelnek az eredeti értékek és elemek megőrzésére, azonban a Tátra esetében a motor kialakításán bizonyos módosításokra volt szükség, mert az eredeti konstrukcióban a benzintank és a karburátorok közötti minimális távolság komoly robbanásveszélyt jelentett, így a karburátorokat a restaurálás közben – nem kis munkával - hengerenként lejjebb helyezték. Érdekességképpen megemlítendő, hogy az eredeti változatban beüzemelt motor egy ízben ki is gyulladt – mesélte a tulajdonos –, ám szerencsére ő maga nem sérült meg ennek következtében.

A „Sorstalanság” filmkockáit idéző matuzsálemek után az épülő park területén található híradós kocsik mellett elhaladva elérkeztünk a szovjet gyártmányú BA-64-es páncélozott járműhöz, amelyet a második világháború idején alkalmaztak és amelyből jelenleg csak három darabot tartanak számon. A négy főre tervezett jármű felépítményének falvastagsága elérte a 40-50 millimétert, a formatervezéskor pedig nagy gondot fordítottak arra, hogy lehetőleg minden irányból lepattanjanak a beérkező lövedékek.

Igazi ritkaság a BA-64-es páncélos

Aztán elérkeztünk végre a számomra legkedvesebb kiállított darabhoz – a veterán rendszámmal ellátott régi rendőrségi Ladához, amely a minisztertanács titkárának, Acél Györgynek a járműve volt.
A rekonstruált gépjárművel felkérésre több, a Váci Rendőrkapitányság által támogatott, hátrányos helyzetű gyerekek számára rendezett programon jelentek meg. Ezt nagyon pozitív kezdeményezésnek és gesztusnak tartja a rendőrség részéről.
A régi rendőrségi jármű esetében ki kell emelni, hogy a rekonstruálási munkán túl meghatározó szerep jutott a Magyar Muzeális Minősítő Bizottságnak, aki levédte a gépjárművet, így veterán rendszámmal ismét forgalomba kerülhetett és teljesen működőképes.
Ebből a típusból ez az egyetlen megmaradt darab az országban, s jó állapotát annak köszönheti, hogy leginkább csak a kormányzati autók kíséreteként használták Ferihegyen.

Napjainkban is jó szolgálatot tesz a veterán Lada

Történetünk a „kék-fehér” Ladával kezdődött és „felderítő” utunk végén is itt álltunk meg még egy fotó erejéig azzal az úriemberrel, aki mind amellett, hogy ambíciózus, megszállottja a veterán járműveknek, a letűnt idők relikviáinak, és komoly elszántsággal épít egy olyan komplexumot városunk határában, amely idővel méltán lesz majd büszkesége városunkban a jövő nemzedékének.

Huszár Károly
Fotók: ifj. Szaniszló Róbert


További képek:

Megosztás
 




 








Oregmorgo


APRÓK

KÖZÉRDEKŰ

Mi Újság?

Írja meg,
s mi hírbe hozzuk!

Ha tud bármilyen
történésről, amiről
mi nem értesültünk
írja meg nekünk!

Hírmondó e-mail


Váci Egyházmegye Hírek Programok TV / Videó Miserend



   Beállítás kezdőlapnak |  Hozzáadás a kedvencekhez |  A lap tetejére  
   Impresszum |  Médiaajánlat |  Jogokról |  Adatkezelésről |  Chat szabályzat