DRÁGA „BULI” VOLT A VONATGRAFFITIZÉS EGY LÚZER ELKÖVETŐNEK, CSAKNEM KÉT ÉS FÉL MILLIÓT KELL KIFIZETNIE

A vonatok, Volánbuszok és HÉV-ek megrongálása is bűncselekménynek minősül. Az elkövetett károkozások nemcsak az utasok környezetét, körülményeit teszik láthatóan rosszabbá, de fennakadásokat okozhatnak a közlekedésben, hiszen a sérült járműveket a helyreállítás idejére ki kell venni a forgalomból. A vandalizmus azonban nehezen megfékezhető, a nagyobb hatékonysághoz az állampolgári segítség is elengedhetetlen.

A MÁV-VOLÁN-csoport a rendőrséggel közösen azon dolgozik, hogy a tetteseket mielőbb elfogják, ebben nagy segítséget nyújthatnak a fedélzeti kamerák felvételei is.
Tavaly egy személy egymaga 2,4 millió forintos kárt okozott a MÁV-START 17 kocsijának megrongálásával, összegraffitizésével, de a rendőrséggel közös munkának köszönhetően sikerült beazonosítani és elfogni, így az okozott kárral kapcsolatos követelést, a közel 2,4 millió forintot így érvényesíteni lehet vele szemben, ez az eljárás még folyamatban van.
A MÁV-VOLÁN-csoportnak nagymértékű, 100 millió forintos nagyságrendű anyagi kárt okoz évente a járművek rongálása, illetőleg a járműveket érintő lopás, legyen szó akár belső alkatrészek vagy kábelek eltulajdonításáról. Ezek a bűncselekmények – a jegykiadó automaták rongálásához hasonlóan – az okozott kár mértékétől függően kártérítési kötelezettséget vagy akár szabadságvesztést is vonhatnak maguk után.

Minden ilyen eset a közlekedési társaságok számára plusz költséget jelent, a megrongált járművek pedig nem állhatnak forgalomba, ami járműhiányt, járatkimaradásokat, zsúfoltságot, késéseket okozhat, ezt pedig az utasok szenvedik el.

A MÁV-VOLÁN-csoport minden bekövetkezett eseménnyel kapcsolatban rendőrségi feljelentéssel él, a megelőzés érdekében pedig a hatóságokkal közösen rendszeres akciókat szervez. A járművek technikai védelmének növelése emiatt is nagy hangsúlyt kap, egyre több vonat utasterébe telepítenek vagyonvédelmi kamerákat, a Volánbusz járműveinek nagy részén szintén működnek fedélzeti kamerarendszerek. Ezek megléte is már visszatartó erőt jelenthet, illetőleg a kárügyek megoldását nagyban segíti, hogy a kamerafelvételeket a hatóságok fel tudják használni a nyomozás során.

A MÁV-START vonatai tekintetében 2023-ban 157 lopásról és rongálásról érkezett jelzés, összesen több mint 83 millió forintos kárértékben. Idén az első negyedévben már több mint 30 lopásról van tudomása a vasúttársaságnak, az okozott kárérték 17 millió forint felett van, továbbá a bejelentett rongálások száma is 20 felett jár, ami több mint 3,6 millió forint kárt jelent.

Kiemelkedően nagy problémát okoznak a járművekből eltulajdonított vezetékek. Annak ellenére, hogy ezek csekély összeget érnek az elkövető számára, a járművekben okozott kár óriási, illetőleg a kocsik forgalomból való kiesése is jelentős, ami miatt a megfelelő színvonalú szolgáltatásnyújtás is csorbulhat.

Az elmúlt évekhez képest sajnos növekvő tendenciát mutat a graffitizések száma is. Tavaly összesen 153 graffitis rongálás történt, ez 12 millió forint költséget jelentett, csak a vonatok külső felületét tekintve összesen több mint 2500 m2-t kellett letakarítani. Idén az első negyedévben már 70 esetről kapott jelzést a vasúttársaság és 6 millió forint feletti a kár, közel 800 négyzetméternyi külső graffitit távolítottak el.

A Volánbusznál a leggyakoribb károk közé tartozik az ülések összefirkálása, idegen anyaggal (pl. rágó, folyadék) beszennyezése, a kárpit felhasítása, ilyen esetek sajnos hetente öt-hat alkalommal is előfordulnak. Csak az ülések újrakárpitozása éves szinten 13-14 millió forintba kerül. A kárpitot, függönyt sokszor speciális tisztítószerekkel sem lehet kitisztítani, ilyenkor sajnos csak a csere jelent megoldást, ami újabb költségeket jelent.

Szintén gyakori, hogy rágógumit nyomkodnak az USB-csatlakozóba, amit ki sem lehet szedni, ezért ezeket az elemeket is cserélni kell. Egyes esetekben az autóbuszon kialakult szóváltás vagy fizikai atrocitás részeként rongálnak meg járműveket. Idén már előfordult, hogy ittas személy hirtelen felindulásból ütni kezdte az első ajtó üvegét, aminek következtében az üveg berepedt, másik alkalommal két utas dulakodás közben betörte a hátsó ajtó üvegét, de előfordult, hogy minden előzmény nélkül téglát dobtak az autóbusz szélvédőjének, ami berepedt. Máskor üzemanyaglopással összefüggésben tesznek kárt a buszban, megrongálják az üzemanyag-betöltő ajtaját, vagy a tartály zárját feszítik fel. Egy autóbusz értéke 75-100 millió forint, a rongálás helyreállítása pedig nemcsak komoly összegeket emészt fel, de a javítás ideje alatt az adott busz nem tud dolgozni, és előfordulhat, hogy csak korosabb járművel lehet helyettesíteni.

A MÁV-VOLÁN-csoport ezúton is kéri utasait, hogy a saját és utastársaik érdekében figyeljenek oda környezetünkre, és ennek fontosságára hívják fel mások figyelmét is!