MAGYARORSZÁGON IS EGYRE ELTERJEDTEBB CSALÁSI MÓDSZER A HÍVÓSZÁM-HAMISÍTÁS

A hívószám-hamisítás során nem a hívást kezdeményező valódi telefonszáma jelenik meg a készüléken, hanem egy másik, a hívó által előre beállított azonosító – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága.

Mint írják, a csaló azért hajtja végre a számcserét, hogy elnyerje a bizalmat: a beérkező híváskor a kijelzőn a telefon névjegyzékében látszólag egy közismert szolgáltató száma tűnik fel.

A csaló ezzel a trükkel például azt próbálja elhitetni a felhasználóval, hogy ténylegesen egy banki alkalmazottal beszél, és egy pénzügyi tranzakció során fellépő hiba vagy csalásgyanú miatt egyeztetnek. Valójában persze a banki vagy kártyaadatainkat szeretnék megszerezni.

A NMHH felhívta a figyelmet arra, hogy a csalók az interneten könnyen megszerezhetik az alapvető személyes információkat a közösségimédia-profilok felhasználásával, ezért nem szabad megbízni a hívóban csak azért, mert ő ismeri ezeket az adatokat, és nem bízhatunk a készülékünkön megjelenő hívószám valódiságában sem.

Ha egy bűnöző a pénzt akarja megszerezni, akkor a személyes és a bankszámla- és/vagy bankkártya adatokra lesz kíváncsi – jelezték.

„Soha ne adjuk meg a betéti vagy hitelkártyánk PIN-kódját, CVV-kódját, online banki jelszavunkat vagy az egyszer használható, második hitelesítési kódot. Még a banki ügyintézők sem tudakolhatják tőlünk ezeket az információkat. Semmiképpen se utaljunk pénzt állítólagosan a banktól telefonon érkező kérésre, mert egy pénzintézet sosem kérhet ilyet” – sorolták.

Hozzátették, hogy ismeretlen hívók vagy üzenetküldők kérésére soha ne telepítsünk programot a számítógépünkre vagy a telefonunkra. A csalók vírusvédelmi megoldásnak, dokumentum- vagy képnézegető alkalmazásnak beállítva próbálják áldozataikat rávenni arra, hogy visszaéléshez használható programot telepítsenek.

Ha csalóra gyanakszunk, inkább szakítsuk meg a beszélgetést, és a hívást jelentsük a pénzintézet számára – fűzték hozzá.