NAV: ÉRKEZNEK AZ ADÓSZÁMLA-ÉRTESÍTŐK

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal október végéig megküldi az adószámla-értesítőket magánszemély és egyéni vállalkozó ügyfeleinek. Az adószámla-egyenlegéről csak az kap értesítést, akinek ötezer forintnál több tartozása, vagy ezer forintnál több túlfizetése van, illetve 2022-re késedelmi pótléka keletkezett – közölte az adóhatóság.

Országosan mintegy kétmillióan kapnak postán adószámla-értesítőt, vagy várhatják az elektronikus értesítést.

Akinek van KAÜ-azonosítása (ügyfélkapu, e-személyi igazolvány, arcképes videós azonosítás, telefonos azonosítás) az elektronikus tárhelyére kapja az adószámlájával kapcsolatos tájékoztatót, amelyről e-mail-értesítés érkezik a regisztrációkor megadott címre.

Ilyenkor érdemes minél előbb megnyitni a tárhelyet, mivel a beérkezett üzenetek harminc nap elteltével automatikusan törlődnek a felületről, kivéve, ha azokat a megnyitás után a tartós tárba helyezik. Ha valaki nem nézte meg a tárhelyére érkezett üzenetet, de az e-mail-értesítésben látja, hogy folyószámla-rendezés kapcsán küldött üzenetet a NAV, akkor adószámla-egyenlegét az ügyfélportálon is lekérdezheti. A NAV honlapján elérhető “adószámla-lekérdezési útmutató” címmel egy részletes útmutató, ami lépésről lépésre bemutatja a lekérdezés menetét.

Akinek tartozása van, legegyszerűbben (banki költségek nélkül) az ügyfélportálon fizetheti meg az összeget. Ehhez be kell lépni a portálra, majd a kezdőoldalon található adószámla egyenlegnél a bővebb információra kattintva kell lekérdezni az adószámlát és a “hátralék rendezés” gombbal már indítható is a fizetés.

Az összeg emellett rendezhető még banki átutalással (közlemény rovatban fel kell tüntetni az adóazonosító jelet), csekken vagy akár a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyával. Csekket igényelni a legegyszerűbben a 1819-es ingyenesen hívható NAV infóvonalon lehet a 3-as menüpontban.

Felhívták a figyelmet arra, hogy a túlfizetés kiutalása, vagy tartozásra átvezetése az átvezetési és kiutalási kérelem (ATVUT17) elnevezésű űrlapon kérhető. Az űrlap legegyszerűbben szintén az ügyfélportálról érhető el, az adószámla lekérdezése után, a “túlfizetés rendezés” gombbal, külön segédprogram telepítése nélkül, bármilyen okoseszközről, akár mobiltelefonról is.

Akinek segítségre van szüksége az adószámlája értelmezéséhez, általános kérdésekkel hívhatja a NAV Infóvonalát a 1819-es telefonszámon.