A TOKÁNKÓDOS (SIC!) CSALÁS, AVAGY HOGY NE NYERJÜNK MEG EGY NEM LÉTEZŐ TELEFONT

Szeretnénk felhívni pár pénteki gyanús telefonhívásra olvasóink figyelmét. Két percen belül egy ismeretlen számról hívást kapott az egyik szerkesztő és hozzátartozója is – akinek a telefonszáma a szerkesztőjétől csak az utolsó számjegyében tér el –, hogy egy telefonkészüléket nyert. (A szerkesztőnél 5 másodperc múlva hang nélkül megszakadt a vonal.) A hozzátartozónak azonban a telefonáló illető egy nagy, ismert telefontársaság nevében beszélt egy nyereményakcióról. (Később a társaság egyik munkatársától megtudtuk, hogy nincs ilyen akció és sohasem hív a társaság senkit ismeretlen számról, és ahogy majd látjuk, különösképpen nem kéri a netbankba való belépést.) Mivel felettébb gyanús az ügy, ezért most olvasóinkra és a hatóságokra bízzuk, hogy megérte-e bizalmatlannak lenni az ismeretlen hívóval szemben?

Tehát egy hívás jött egy ismert nagy telefontársaság nevében és egy „ügyintéző” (szépen be is mutatkozott, bár egy rejtett számról tette ezt meg), hogy mivel remek ügyfél a most hívott előfizető, ezért sorsoláson nyert egy telefonkészüléket, valamint 150 ezer forintot, aminek elnyeréséhez csak annyit kell tenni, hogy lépjen be a netbankjába és ott kap majd egy tokánkódot (sic!), amivel igazolni tudja, hogy jogosult a társaság legközelebbi üzletében átvenni a telefonkészüléket. A beszélgetés egyébként hangrögzítésre kerül, nem kell számlaszámot adni, nem kér banki adatokat, és milyen színű legyen a készülék – sorolta a feltételeket a kellemes hangú „ügyintéző”.

Mivel a „nyertes” halvány gyanút fogott, ezért azt kérte, hogy hívja vissza egy óra múlva, miközben felkereste szerkesztőségünket, ahol már a szerkesztő fogadta a későbbi hívást.

Az alábbi beszélgetés hangzott el:

Telefonáló (T): Szép jó napot kívánok! Én B. I. lennék a (itt a telefontársaság neve) munkatársa.

VácOnline (VO): (bemutatkozás)

T: Önnek is fel szeretném hívni figyelmét beszélgetésünk hangrögzítése kerül.

VO: Én is szeretném, felhívni a figyelmét, hogy én is rögzítem a beszélgetést. (Itt egy pillanatnyi csönd.)

T: Jó, köszönöm szépen. Megbeszéltem az ön hozzátartozójával mindent. A telefonkészüléket fekete színben kérte.

VO: Igen.

T: És akkor netbankon keresztül tudom önöknek jóváhagyni egyszerű tokánkóddal (sic!) a 150 ezer forintot, ezzel a tokánkóddal (sic!) és érvényes okmányaikkal tudja átvenni a telefont a legközelebbi szaküzletünkben.

VO: A kérdésem, hogy miért kell a netbank mindehhez?

T: Ez a biztonsági protokollunk, ezen keresztül tudom önnek jóváírni a 150 ezer forintot.

VO: Értem. Én azt gondolnám, hogy a készüléket szívesen átvesszük a váci üzletben, de nem szeretnénk belépni a netbankba.

T: De nem értette meg uram a beszélgetésemet (sic!), amit mondtam önnek, hogy netbankon keresztül egy egyszerű tokánkód alapján tudják átvenni a telefonkészüléket és érvényes okmányokkal. Ezzel tudják igazolni, hogy ön a valódi nyertesünk.

VO: Nem tudom. Én nem gondolnám, hogy ezt így kellene csinálni?

T: Nem? Akkor én csupán annyit szeretnék öntől kérni, hogy akkor annyit legyen szíves bemondani a telefonkészülékbe, vagy nem él a nyereményekkel, így akkor tovább sorsolódik a nyeremény.

VO: Nem élnénk vele, igen.

***

Hogy valójában mi történt itt, nem dolga a szerkesztőségnek kideríteni. Lehet, hogy ingyen  tulajdonra lelt egy boldog előfizető, de nagyobb a gyanúnk, hogy e hívás után csak egy másik palimadárnak hajították be ugyanezt a csalétket. Mindenesetre érdemes megfontolni szinte minden netbank elején olvasható figyelmeztetést:

Telefonon is legyen óvatos!

A csalók újabb módszerekkel próbálják meg becsapni a bankok ügyfeleit. Az OTP Bankra vagy más bankra hivatkozva azt kérik, hogy az ügyfél bankszámlájának biztonsága érdekében utalja át megtakarításait, egy a hívó fél által megadott „biztonsági számlára”. A másik módszer, hogy arra kérik a telefonbeszélgetés során telepítsen alkalmazásokat a számítógépére vagy telefonjára.
Keltsen Önben gyanút, ha ismeretlenek erre kérik, megtakarításainak biztonsága érdekében ne tegyen eleget a kérésüknek!

Hogyan tud védekezni a csalók ellen?

  • Ne utaljon pénzt ismeretlen „biztonsági számlára”!
  • Ne töltsön le ismeretlen eredetű alkalmazást eszközeire (Anydesk, Teamviewer)!
  • Ne hagyja, hogy az eszközeihez távolról más is hozzáférjen!
  • Tegyen fel olyan kérdéseket, amelyekre a csalók nem tudhatják a választ, de a bankja igen:
    név / számlaszám / számlaegyenleg / utolsó 3 kártyás tranzakció!
  • A bank soha nem kéri telefonon az online bankoláshoz szükséges jelszavait vagy kártyaadatait.
  • Ha elbizonytalanodik, hívja fel Ön a saját bankját az ismert számokon!

És a mostani eset alapján talán feltehető, hogy semmiképpen ne várjon egy tokánkódra a kinyitott netbankjában!

***

FIGYELMEZTETÉS: ÚJ INTERNETES ÉS „HÁZHOZ MENŐ” MÓDSZEREKKEL PRÓBÁLKOZNAK A CSALÓK