A DÖMÖSI SZIKLÁKNÁL LEZÚDULT SÁR MIATT A SZOBI VONALON AUGUSZTUS KÖZEPÉIG MÓDOSUL A MENETREND

Nagymaros és Szob között a vonatok csak egy vágányon közlekednek várhatóan augusztus közepéig, mert a Dömösi átkelésnél, a Szent Mihály-hegy lábánál a szikla- és földomlástól védő fal mögül kitermelik az elmúlt napokban a többszöri esőzés során keletkezett sarat és hordalékot, továbbá elvégzik az ütemezés szerint esedékes megelőző munkálatokat is.

Összesen 2000-2300 köbméter hordalékot kell kitermelni, mert a csütörtöki heves esőzés miatt 1000 köbméter talaj zúdult a hegyoldalról az előtte napokban kitermelt sár helyére. A munkálatok miatt a Budapest–Vác–Szob vonalon ideiglenes menetrend érvényes augusztus 6-ig, majd augusztus 9-től 13-ig. Augusztus 7-én és 8-án, valamint 14-én a hétvégi alapmenetrend szerint járnak a vonatok, de hosszabb menetidőre kell számítani.

Közlekedési rend munkanapokon – várhatóan augusztus 13-ig

Hétfőtől péntekig reggel 5 és 8 óra, valamint 13 és 20 óra között több S70-es és Z70-es vonat utasainak pótlóbusszal kell utazniuk Nagymaros és Szob között.
A részletes menetrend itt tekinthető meg.

Közlekedési rend hétvégén – várhatóan augusztus 14-ig

Szombaton és vasárnap az alapmenetrend érvényes. A Nyugati pályaudvarról Szob felé közlekedő Z70-es vonatok Nagymaroson kb. 20 percet várakoznak, ezért késéssel érkeznek meg Szobra.

A többi vonat esetében is előfordulhat pár perccel hosszabb menetidő. A Dunakanyart a Balatonnal összekötő Jégmadár expressz közlekedésében nincs változás.

Háttér-információk:

A Szent Mihály-hegy melletti vasúti pályaszakaszt az elmúlt években többször kellett lezárni, mert egy-egy hevesebb esőzés, felhőszakadás során a hegyoldalból szikladarabokat és nagymennyiségű hordalékot magával hozó sárlavina öntötte el – ezzel járhatatlanná téve a vágányokat. A tavaly nyári viharok után novemberig volt lezárva ez a vonalszakasz, de az akkori természeti csapás miatt a Duna partján vezető közút is használhatatlan lett.

Évről évre egyre többször tartanak ellenőrzést a hegyoldal állapotával kapcsolatban, sajnos az erózió miatt folyamatosan romlik a helyzet, a hirtelen lehulló, nagy mennyiségű csapadék okozta sárlavinákban csúszdaszerűen zúdul a hordalék a vasúti pálya irányába. A sínek melletti fal mögött található hosszanti fogadóudvar próbálja meg felfogni és ülepíteni az áradatot. 2019-ig félévente tartottak ellenőrzést a hegynél, 2021-ben már tervezetten négy alkalommal van ütemezve sziklakitermelés és a fal, illetve a pályamenti műtárgyak állapotának vizsgálata, 2022-re pedig hat vizsgálati időszakot jelöltek ki a növekvő kockázat miatt. A vasúttársaság állandó sziklaőri szolgálatot tart fenn, melyet esős időszakokban mérnöki szintű fokozott felügyelettel egészítenek ki.

A múlt vasárnapi esőzések után a fal mögötti árok ismét pár óra alatt megtelt, illetve sár folyt a közelebbi vágányra is – emiatt azon le is kellett állítani a forgalmat. A kármentesítést még aznap este megkezdték, de a szerdai eső a munkagépekkel fellazított hordalékot folyós sárrá alakította, melynek kiszárításához ismét napok kellenek. A sárelöntés után a fal mögötti árok kitakarítása és a vágány járhatóvá tétele miatt augusztus közepéig meghosszabbították a lezárást. A vasárnapi és szerdai esők után a fogadóudvarban kb. 1300 köbméternyi sár és hordalék gyűlt össze, majd péntek reggelre egy többórás felhőszakadás miatt újabb ezer köbméterrel nőtt a kitermelésre váró anyag mennyisége.

A helyreállításon folyamatosan dolgoznak a helyszínen, az esetlegesen ismét csapadékosra forduló időjárás viszont befolyásolhatja a helyreállítás idejét.