Nagyjából egy évvel ezelőtt azt írhattuk, hogy nagyon betalált a célközönségnél a MAHART dunakanyari hajó körjárati szolgáltatása minden viszonylatban, miután már két-három hétvége alatt sikertörténetté vált a kezdeményezés. Az idén ugyanezt mondhatjuk a régió bejárását segítő tömegközlekedési (vonat-busz-hajó) napijegyről. No meg a jubileumot ünneplő államvasutak egyik legújabb járatáról, a nyári szezon idején Szobtól Fonyódig közvetlen (átszállás nélküli) balatoni vonat kapcsolatot biztosító „Jégmadár” expresszről.
Ahogy hétvégi, a hallomásból vett jó hírt tesztelő próbautunkon megtapasztalhattuk, a MÁV rátalált egy igényre: odafelé már Dunakeszi-Gyártelepnél szinte totálisan megtelt a Szobról 7.25-kor induló (helyjegyes) emeletes szerelvény, visszafelé meg már jóval az utolsó tóparti megálló, Balatonaliga előtt.
Szoktuk volt mondani, hogy Vác a metropolisz-érzéshez – hál’ Isten – kicsi, az egymás látóköréből eltűnéshez viszont már elég nagy: akár évekig nem futunk össze úton-útfélen, különböző eseményeken olyanokkal, akikkel csak úgymond köszönő kapcsolatban vagyunk.
Na, ez az expresszvonat akár ilyen spontán „ütközésekkel” is meglephet bárkit, mi mindenesetre így jártunk: alig győztük kapkodni a fejünket, hogy milyen sokan másoknak is kedve szottyan(t) kipróbálni ezt az utazási élményt, többen elmondták, hogy szinte minden hétvégén leruccanak így mostanság a magyar tengerhez.
Vasárnap történetesen egy nagyon kommunikatív masinisztához volt szerencsénk: igazán élvezetes, humoros stílusban minden tudnivalót elmondott az új járatról, magáról a szerelvényről, az útvonalról, kiemelve például, hogy a „Jégmadár” a vasúthálózat egy egyébként alig használt kis szakaszán is áthalad Rákosrendező és Kőbánya-Felső között.
Akadtak megállók, ahova a vizuális utastájékoztató itinerjéhez képest igencsak késve gördült be a vonat, vagy jócskán megcsúszva indult tovább, de – ahogy a vonatvezető többször megjegyezte, ígérte – végül szinte másodpercre pontosan be lehetett hozni ezeket a lemaradásokat.
Ribáry Zoltán
***
VO-komment
Mielőtt bárki illetéktelen magának akarná tulajdonítani a sikert, zárójelben jegyezzük meg: a brutálisan tehetségtelen, lobbierőben erősen mínuszos képességű váci városvezetésnek ehhez az újdonsághoz sincs sok köze, ezt a fejlesztést, új szolgáltatást a MÁV-nak köszönheti a régió, a szobi-, váci-, dunakeszi kistérség utazóközönsége.