MÁR GYEREKKORÁBAN „MEGFERTŐZŐDÖTT” A FÉNYKÉPEZÉS SZENVEDÉLYÉVEL A PÁLYÁZATGYŐZTES FOTÓS

Apai örökség a fotózás iránti szenvedélye Gerengay Gusztávnak, a váci Tourinform iroda „welovevác” című fotópályázata győztesének a profi kategóriában.

– Mi fán terem a fotós? – kérdeztük a pályázatnyertest.
Jó kérdés. Ha ironikus akarok lenni, akkor azt mondom, minden fán. Ha komolyra fordítjuk a szót, akkor azt kell mondanunk: nem, nem minden fán terem, jó fotós meg pláne.
Az ember mindig is vonzódott a vizuális világ megörökítéséhez, a képzelet megformálásához, megjelenítéséhez. Ezt tehette a barlangrajzoktól kezdve a faragásokon, a szobrászaton, a festészeten át a jelenleg is folyamatos fejlődésben lévő digitális képrögzítési technikáig. Az egyén által képzelt világot nem minden embernek sikerül megértetni másokkal és itt válhatnak külön utakra a szemléletek.

– Hogy kezdődött ez a történet az ön esetében?
Számomra a fotózás gyerekkoromban kezdődött, édesapámmal sokat jártuk a várost, a természetet. Érdekelt minden kis lehulló levél, fán mászó bogár. Persze akkoriban a fotózás nem volt olcsó mulatság, plusz azt a „nagy” fotóstáskát sem bírtam volna még el, ezért inkább csak apu fényképezett, én pedig figyeltem. Figyeltem, ahogyan a sötétkamrában a papírra varázsolta a képeket, amit a délelőtti séta során örökítettünk meg. Aztán megkaptam ajándékba az első kis fénycsapdám, egy Beirette típusú fényképezőgépet, ezzel már önállóan tudtam fényképezni, a masina a mai napig megvan. Később, ahogy a pénztárcám engedte, az analóg tükrös gépek irányába mentem és természetesen a technika előrehaladtával hozzám is elért a digitális fényképezés. A mai korszerű gépekkel szinte már nincs lehetetlen képrögzítés tekintetében.

– Melyek a legkedvesebb témái?
A természetfotózás vonz leginkább, de nyitott vagyok a tágabb világra, kedvelem a városi témákat, az absztrakt, a makro jellegű fényképezést is.

– A profi kategóriában nyert a pályázaton, így adódik a kérdés, mit gondol a profizmusról a fotózás terén.
Fotózni lehet kedvtelésből, manapság mindenkinek adott a lehetőség, amit általában a mobiltelefon kamerájával készült, a világhálóra naponta feltöltött milliónyi kép is jelez. Alapértelmezésben a profi fényképész tevékenységét hivatásszerűen végzi, anyagi támogatásért cserébe. Tágabb értelemben a profi jelzővel illetett fotós, jelentős befektetett munka ellenére sem tekinti hivatásának a fotográfiát. Ha kicsit belemélyedünk, akkor látnunk kell, hogy nem minden profiból lesz jó fotós, mint ahogy nem minden amatőr marad meg a turistafotók, a dokumentálás szintjén. Ahogy a természet, vagy embertársaink felé, úgy a fotózáshoz is alázattal illendő közelíteni. Habár a helyi Tourinform iroda pályázatán ebbe a kategóriába kerültem, nem sorolom magam profi fotósnak, a civil életben nem ez a megélhetési formám. Hivatalos és tisztességes szakmám villanyszerelő, melyet egyéni vállalkozóként gyakorlok, de sok egyéb tevékenység is érdekel. Az élet más munka- és feladatkörökbe is elsodort, melyekben azóta is szívesen mozgok. Mondhatjuk, mindenevő vagyok, akárcsak a fényképezésben. Saját örömömre fotózok, de talán már túl vagyok azon, hogy csak látványok dokumentálásának tekintsem fotós munkáimat.

– Sok fotót megoszt a közösségi felületeken. Milyen zsinórmérce alapján válogatja meg, hogy mit tesz közzé?
Nem publikálok feltétlenül mindent, nekem is vannak képeim, amelyek nem sikerültek az elképzelésemnek megfelelően, de lehetőség szerint javítom, újragondolom, ha mód van rá, visszatérek a témához egy jobb napszakban. Ezekből szelektálok és azt osztom meg, amit igazán elfogadhatónak találok. Próbálok olvasni a közönség reakcióiból és megfogadni az építő jellegű kritikát.

A tél ölelésében

– Kiket tart a mestereinek az édesapja mellett?
Sokat tanultam a városunkban működő két fotóklubban, melyeknek a mai napig tagja vagyok. A patinás Dunakanyar Fotóklubot – melynek édesapám is tagja volt – hat évtizeden át irányította Kocsis Iván, sajnos ő a múlt évben itt hagyott bennünket. A Forte Fotóklub Vác elnöke Cservenák Péter, aki időt és energiát nem kímélve megalakulása óta, immár hét éve irányítja a közösség tevékenységét. A klubon belül sok ismeretségre, barátra tettem szert és alakult egy szűkebb csoport, akikkel rendszeresen szervezünk országjáró utakat, de elmentünk együtt például a plitvicei tavakhoz is, ennek a kalandnak a képeiből egy kiállításra való anyag kerekedett, amit csoportos kiállítás keretein belül mutattunk be. Klubon belül is sok csoportos kiállításon volt szerencsém részt venni, vittük már kiállítási képeinket Vác testvérvárosába, a csehországi Ortokovicébe is. Tagja voltam a Magyar Fotóművészek Világszövetségének, ennek égisze alatt az én egyik képemet is beválogatták egy vándorkiállításra. A budapesti kézműves szakképző iskola kiállítására is került be fényképem. Önálló kiállításaim Vácott a művelődési központban, a Margaréta kávéházban, a Lyra könyvesboltban, Dunakeszin az alapfokú művészeti iskolában voltak. Többször jelent meg munkám a Váci Hírnökben, a Váci Polgárban, a Váci Naplóban.

– Milyen tervei vannak rövidebb- és hosszabb távon?
Folyamatosan járok fotózni, de ami a klubéletet, a kiállításokat illeti, a pandémia beszűkítette a lehetőségeket. Bízom benne, hogy mielőbb véget ér ez a válságos helyzet. Ezt kívánom mindannyiunknak így, az új év elején.

Ribáry Zoltán