EGYRE NÉPSZERŰBBEK AZ EMELETES VONATOK

„Neked megszokós vagy megszökős ez a vonat?” – kérdezte egy gimnazista forma fiatalember a haverjától egy Vácra készülő emeletes szerelvény legfelső szintjére kapaszkodóban, merthogy valójában három van ezekből, mármint szintekből az újonnan forgalomba állított legújabb vonatokon, padló, félemelet és az igazi magas szinti utastér. „Bejövős, tesó, jó lenne, ha sűrűbben járna ilyen kígyó” – érkezett a válasz.

A vonat exkluzív lépcsője – Fotó: Ribáry Zoltán/VácOnline

A kiragadott vélemények sorában hadd idézzem szó szerint egy késő délutáni járaton velem szemközt utazó ifjú hölgy, Lilla a véleményét:

„Ez az első alkalom, amit így kifogtunk az emeletes vonat kipróbálására. Igazából a zónázóval akartunk menni, de Vácra megyünk, úgyhogy időben szinte ugyanott vagyunk igazából, és szerettük volna megragadni ezt a lehetőséget, tesztelni a vonatot.

Szerintem nagyon jól néz ki, ráadásul tényleg sokkal több ember elfér ezen a szerelvényen, mint egy simán. Nagyon kellett ez a fejlesztés a vonalon, remélem, a jövőben még több járat emeletes lesz a csúcsidőkben.”

Schäffer József – Fotó: Ribáry Zoltán/VácOnline

Egy másik alkalommal a budapesti illetőségű, már nyugdíjas Schäffer Józseffel elegyedtem szóba, s több más – kis- és nagypolitikai – téma mellett többek között az új szerelvényről is véleményt cseréltünk.

– Tudja mit, nekem nagyon tetszik a szerelvény, hiába akar bárki belekötni ebbe a fejlesztésbe. Már a szolnoki vonalon szerettem volna kipróbálni a vonatot még tavasszal, de az nem sikerült a koronavírus járvány miatti korlátozások, a forgalomba állítás halasztása miatt. Most végre újra elérkezett a lehetőség. És nekem a váci vonali utazás is nagyon megfelel a tesztelésre. Korábban, évtizedekkel ezelőtt az NDK-ban már utaztam emeletes vonaton, azon ugye még nem volt légkondi. Nem hiányzott igazán, hiszen le lehetett húzni az ablakokat. De azért jó, hogy ez a korszerű vonat nagyon kényelmes és komfortos – mondta József.

Aztán hozzátette:

reméli, hogy a politikai széljárás nem változik meg országosan, és tovább folytatódik a vasúti szolgáltatás fejlesztése.

Ábel – Fotó: Ribáry Zoltán/VácOnline

A képsorozatunkban szereplő Ábelről csak annyit, hogy az óvodás korú kisfiú nagyon várta az emeletes vonat kipróbálását, s láss csodát,

a mintegy negyven perces menetidő alatt egyszer sem kérdezte nagyiját, hogy mikor szállhatnak le végre.

A váciak akár munkába- vagy iskolába járó ingázó vonatozását segítő fejlesztés egy olyan beruházás, ami az elővárosi tömegközlekedés fejlesztéseként a kormányprogram egyik fontos eleme.

Ribáry Zoltán

***

Ugyan „KISS” nevű, de valójában nagy kapacitású emeletes motorvonatok

 

A 2017. április 12-én megkötött vásárlási keretmegállapodás rugalmas lehívási lehetőséget biztosít ahhoz, hogy a MÁV-START járműfejlesztési stratégiájában meghatározott 40 nagy kapacitású motorvonat beszerzése megvalósuljon. A nagy befogadóképességű, 600 ülőhelyes, emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) vonatokkal a MÁV-START új korszakot nyit a személyszállításban. Egyelőre 19 darabot rendelt meg a vasúttársaság, amelynek közel 100 milliárd forintos forrásigényét az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból (IKOP) finanszírozza.

A gyors, 160 km/h engedélyezett sebességű, 95 százalék feletti rendelkezésre állással üzemelő, megbízható járművek kényelmükkel megfelelnek a modern követelményeknek, kiszolgálják a dinamikusan növekvő utasforgalomból és az egyedi szükségletekből eredő igényeket.

A váciak majdnem fele igénybe veszi a vasút szolgáltatását, és ezek a korszerű vonatok megkönnyítik a Szobról, Dunakesziről és a környező településekről munkába járók életét.

  A galéria képeinek forrása MÁV Csoport

Kiemelt kép: Nyugati Pályaudvar, a KISS vonat indulásra kész – Ribáry Zoltán/VácOnline