A kisvasútnak egyaránt nagyon fontos szerepe van a Börzsöny lakói és az idelátogató családok életében. A börzsönyi kisvasutakon évente több mint 150 ezren utaznak mind a környékről, mind Budapestről. A kisvasút a magyar családok számára az egyik legkedveltebb természetfelfedező élmény – nyitotta e gondolatokkal Rétvári Bence, a térség kormánypárti országgyűlési képviselője, az EMMI parlamenti államtitkára a Királyréti Erdei Vasút kismarosi végállomásán tartott keddi sajtótájékoztatóját.
Sokan látogatnak el ide, mert valódi nagy élmény kisvasúton átvágni a börzsönyi erdőkön, aztán később még többen térnek vissza, és akkor már lehet, hogy családosan is. Ezért is fontos a kormány számára, hogy a börzsönyi kisvasút minél inkább az utasok igényeihez igazodva, felújítottan, meghosszabbított pályán, kényelmesebb feltételekkel várja az utazni vágyókat. Ezért döntött tehát úgy a kormány, hogy a börzsönyi kisvasutak – legfőképpen ezen kisvasút vonal esetében – Kismarostól végig felújítja e pályaszakaszt és kényelmesebbé teszi az utazási lehetőségeket – jelentette be az államtitkár az örvendetes hírt.
Még egy 2017-es kormányzati elhatározáshoz köthető az a vasúthálózat-felújításáról szóló koncepció, amely nem csak a királyréti, hanem a kemencei kisvasút korszerűsítéséről is döntött. A pályafelújítás költsége több mint 1 milliárd forint lesz, ez 14 km hosszú megújulást jelent. Ezen túlmenően még 420 millió forint értékben 15 jármű és egy gőzmozdony is megújul, valamint 2 új jármű is érkezik, valamint egy műszaki kiszolgáló épület felépítése is szerepel a tervekben.
Az összességében így 1,5 milliárd forintból megvalósuló beruházás nagyságrendileg javítani fogja az itteni kisvasutak biztonságát és jobban szolgálja majd az utasok kényelmét.
Rétvári Bence megemlítette még, hogy a pálya korszerűsítése és a járművek felújítása megkezdődött, a Morgó nevű gőzmozdony is már a műhelybe került, ahol felújítják. 2021-ben várható immár az új szerelvényekkel a vonal újraindítása.
Sokan rutinszerűen először Kismarosra jönnek és innen szeretnének kisvasúttal továbbutazni, most pedig épp azért vagyunk itt, hogy emlékeztessünk mindenkit, idén nyáron ezúttal a többi vasútvonalat ajánljuk – hangsúlyozta Rétvári Bence. Azt kérjük, hogy ebben az évben ne álljanak meg Kismarosnál, hanem inkább menjenek tovább Szobig. Szobon egy már felújított és egységes útpályába szervezett kisvasúttal találkozhatnak az érdeklődők.
A Szobról induló, Márianosztrán át Nagybörzsönyig eljutó vasút korszerű, megújított, az utasok kényelmét szolgálja. Tehát ott is egy élménygazdag lehetőség várja a családokat, akár Szobról, akár Márianosztráról vagy akár Nagybörzsönyből indulnak is a Börzsöny felfedezésére. A márianosztrai vonalon reggel 9-től este 5-ig 2 óránként járnak a szerelvények.
A Börzsöny Magyarország egyik legritkábban lakott vidéke, így talán itt kerülhetünk hazánkban a legközelebb az erdőségeinkhez. Ezért is annyira fontosak az itt futó kisvasutak, hiszen család- és környezetbarát módon vezethetnek el mindenkit a természethez.
Az Ipolyerdőnek nagyon köszönjük, hogy a teljes stábjukkal vállalják e komoly kihívást, ezt a nagy feladatot, a felújításokat, a pályaszakaszok korszerűsítését, a megállók áthelyezését, a mozdonyok és szerelvények felújítását.
A Magyar Kormány a Turisztikai Keretből állja e munkálatok költségét, és az Ipolyerdő a kedvezményezettek egyike. Komoly turisztikai fejlesztési lehetősége nyílik a kistérségnek, ha élnek majd a megújult kisvasút kínálta lehetőségekkel, hogy innentől az eljövendő generációknak is meghatározó közös, családi élménye legyen egy-egy börzsönyi utazás, amely erősítheti mind a családi összetartozást, mind a természet szeretetét – mondta az államtitkár, majd átadta a szót Horváth Barnabásnak, az Ipolyerdő főmérnökének.
Mi erdészek mindig több generációban gondolkodunk, az erdő, amiben dolgozunk, azt nagyapáinktól kaptuk és unokánknak hagyjuk örökül – hangsúlyozta a szakember.
A Kismaros és Királyrét között, a Börzsönyben található, ez a szívünknek oly kedves 317-es számú vasút 11,55 km hosszú, 760 mm nyomtávolságú, egyvágányú vonal.
A kisvasút az 1892-93-as években épült, amely eredetileg egy 600 mm-es nyomközű kisvasútként követ és fát szállított, azaz iparvasútként funkcionált, aztán az 50-es években, az államosítás környékén indult el lassanként rajta a személyszállítás is. Az utolsó komoly felújítása e vasúti pályának 1978-ban történt, akkor a 600 mm-es nyomtávot 760 mm-esre váltották.
Mára valóban már elódázhatatlanná vált, hogy ezt a pályaszerkezetet megújítsuk. Tesszük ezt abból a meggyőződésből is, hogy ez nekünk örökségünk, amit muszáj úgy kezelnünk, hogy ne romoljon tovább, hanem épségben adhassuk tovább a következő generációnak.
Köszönjük Magyarország Kormányának a hozzájárulást, mert önerőből ezt a típusú infrastruktúrafejlesztést képtelenek lettünk volna megvalósítani.
Ahova a képviselő úr invitál mindenkit, a márianosztrai szakasz is nemrégiben, 2016-ban újult meg. Csodálatos útvonalon, gyakorlatilag át lehet szelni a Börzsönyt. Kerékpárt is fel lehet tenni a járatokra, s onnan lehet továbbtekerni a Börzsöny szívébe, és olyan helyeken lehet kerékpározni, amelyek csak nagyon ritkák Magyarországon. Családosoknak, időseknek, fiataloknak is egyaránt ajánlani tudjuk!
Bízunk benne, hogy a Dunakanyar településeinek e mostani fejlesztés turisztikai szempontból is komoly fellendülést jelent majd.
Kiemelt fotó: VácOnline