Hogyan készítsük fel a téli üzemmódra az építőgépeket?

Ahogy a tél közeledtével az autókra, előkerülnek a téli gumik és jobb esetben téli ablakmosóval is feltöltjük, ugyanúgy a munkagépeket is fel kell készíteni a télre. Ez azért fontos, mert így csökkenthetjük az esetleges állásidőt és sok pénzt takaríthatunk meg a javításokon. A Terra Hungária Építőgép Kft. segítségével most adunk néhány jó tanácsot, hogy gépeik üzembiztosak lehessenek a hidegben is.


Hirdetés




1. Üzemanyagrendszer – Csak minőségi üzemanyagot tankoljunk a munkagépeinkbe, hiszen ezzel elkerülhetjük a szennyezett üzemanyag használatát. Mivel a hideg időben az üzemanyagrendszer érzékenyebb a vízre és a szennyeződésekre, ezért heti rendszereséggel ürítsük az ülepítő szűrőt és tartsuk tisztán a tanksapkát.


2. Szűrők – Bár ez nem csak a hideg időben javasolt, de akkor látjuk igazán a hasznát, ez pedig a szűrők karbantartása. Fontos, hogy az üzemanyag-, levegő- és hidraulikaolaj szűrőket a gépkönyvben előirt időközönként tisztítsuk, cseréljük, így télen sem fog gondot okozni az elindulás és az üzemeltetés.

3. Hidraulikarendszer – A munkagépek egyik gyenge pontja a hidraulikatömlő, mivel a hideg negatív hatással lehet a gumira, ami ezáltal gyengül. Ugyanez vonatkozik arra is, hogy mindenképp érdemes az igazán hideg beköszönte előtt kicserélni az elhasználódott hidraulikatömlőket, így nem gyengítheti az sem, hogy belül a meleg olaj, és kívül pedig a csípős hideg teszi próbára.


4. Akkumulátor – Az akkumulátor a munkagép rendkívül fontos eleme, ha az lemerül, akkor megáll a munka. Éppen ezért ne adjunk erre lehetőséget, vagyis rendszeresen ellenőrizzük a töltöttséget és az akkumulátor állapotát, így nem érhet kellemetlen meglepetés egy csípős, hideg reggelen, mikor indítanánk a gépet.

5. Futómű – Attól függetlenül, hogy a munkagépünk milyen járószerkezettel rendelkezik, nagyon fontos a rendszeres ellenőrzés. A gumis gépeken mindenképp szükséges ellenőrizni az abroncsok nyomását, és sérülésmentességét. Ha lánctalpas kotrót használunk, akkor is mindig figyelni, kell a napi átvizsgálásra, hogy ne maradjanak a talpban sár és törmelékdarabok, valamint, hogy az alkatrészek pontosan illeszkedjenek, ne lazuljanak ki. Hiszen ezeknél a modelleknél a karbantartási költség jelentős részét a járószerkezet javítása teheti ki. 


6.
Ahogy a gépkocsik esetében is érdemes, ügyelni arra, hogy bemelegedjenek, ebben a munkagépek sem különböznek. Ha erre figyelünk, akkor a gépek hatékonyabban és megbízhatóbban dolgoznak, mivel megelőzzük a hideg folyadék okozta túlterhelést, ezzel is segítjük a gép elindulását.

7. A gépkezelő kényelme érdekében, a hideg beköszönte előtt ellenőrizzük, hogy megfelelően működik-e a fűtés a kezelőfülkében, illetve azt is nézzük meg, hogy nem jelentkezik-e jegesedés.

8.
A saját biztoságunkat is tartsuk szem előtt, vagyis minden esetben viseljünk olyan csizmát vagy bakancsot, ami nem csúszik, illetve a kesztyű használata is elengedhetetlen. Azért fontos a kesztyű viselése, mert a munkagépek fémfelületei nagyon hidegek és az azzal való érintkezés roppant fájdalmas sérüléseket is okozhat.

9.
Tartsuk rendben a munkaterületet is. Mivel a hideg arra is hat, így nem biztos, hogy a fagyos föld ásása nagy megterhelést jelenthet gépünk számára. A lánctalpak könnyen megcsúsznak a jégen, így erre mindenképp érdemes kiemelt figyelmet fordítani.