Újabb nyolc darab emeletes KISS motorvonat szállításáról írt alá szerződést a MÁV-START Zrt. és a Stadler Bussnang AG a Dunakeszi Járműjavító Kft. telephelyén, ahol hamarosan elkezdődik a már korábban megrendelt 11 darab KISS jármű kocsijainak összeszerelése. Az aláírási ünnepségen bemutatták az első fényezett kocsiszekrényt is. A motorvonatok várhatóan 2019 végétől szállíthatnak utasokat a váci és a ceglédi elővárosi vasútvonalakon.



A Stadler által gyártott, KISS elnevezésű emeletes jármű első három kocsiszekrénye már megérkezett a Dunakeszi Járműjavítóba (DJJ), ahol a betétkocsik összeszerelését és a járművek üzembe helyezését is végzik. Ma ugyanitt írt alá szerződést további 8 darab KISS megrendeléséről a MÁV-START és a Stadler. A második ütem járművei 2021 elejéig állhatnak forgalomba.

A két cég a nagy kapacitású motorvonat beszerzéséről még tavaly áprilisban írt alá keretmegállapodást. A motorvonatok megvásárlására, azaz eseti szerződések megkötésére és teljesítésére a keretmegállapodás időtartama alatt, annak aláírásától számított nyolc éven belül kerülhet sor. A szerződés összesen 40 motorvonat lehívására biztosít lehetőséget. Ebből 19 darabot rendelt meg a vasúttársaság, amelynek közel 100 milliárd forintos forrásigényét az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból (IKOP) finanszírozza. A vasúttársaság célja a fennmaradó 21 darab mielőbbi lehívása is.
Az ünnepségen Rétvári Bence országgyűlési képviselő, az EMMI miniszterhelyettese elmondta, hogy a megépülő vonatok elsőként a Budapest-Vác vonalon fognak közlekedni: „A váci emberek fele igénybe veszi a vasút szolgáltatását, és ezek a korszerű vonatok megkönnyítik majd a Szobról, Dunakesziről és a környező településekről munkába járók életét is.”
Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára kiemelte, hogy a rendszerváltozás az egyik jelentősebb vasúti fejlesztés folyik Magyarországon. A kormány célja, hogy az ilyen beruházásoknál minél nagyobb szerepet kapjanak a hazai járműgyártók. A magyar kötöttpályás járműgyártás felvirágzás előtt áll, a Dunakeszi járműjavító fontos szerepet kaphat ebben a fejlődésben. Ezzel a fejlesztéssel jelentősen javul a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala, amely a helyi családok életminőségéhez járul hozzá.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kifejtette, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium egy ügyfélorientált szolgáltatói jövőkép kialakítását várja el a közösségi közlekedési társaságoktól. Az igényeket hatékonyabban kielégítő, összehangolt, vonzó kínálatot kell nyújtani az utasoknak. Az elővárosi közlekedés további fejlesztése egyebek mellett a járműpark folytatódó minőségi cseréjével kiemelt cél a közutak és a környezet tehermentesítése érdekében. A budapesti agglomerációban sikeresen alkalmazott magas kínálati szintű vasúti kiszolgálást fokozatosan érdemes kiterjeszteni a vidéki nagyvárosokra is.

Dunai Zoltán, a Stadler Bussnang AG országigazgatója (Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója) hozzátette: „A Stadler magyarországi jelenléte 13 éves múltra tekint vissza, amely során eddig összesen 171 vasúti járműre kaptunk megrendelést, és erre alapozva 500 munkahelyet hoztunk létre. Erre az eredményre rendkívül büszkék vagyunk, és bízunk benne, hogy a hazai piac bizalmára a jövőben is rászolgálunk."
Szepessy Tamás, a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a gyár életében jelentős mérföldkő ez, hiszen évtizedes szünet után végre ismét új kocsik gördülnek ki a csarnokokból. A MÁV-Starttal és a Stadler-rel létrejött együttműködés eredményeként a termelés kapacitás kihasználtsága közel 100%, miközben a létszám a 2014-es 350 fős mélyponthoz képest mostanra meghaladja az 550 főt.



Az új járművek jelentős hazai hozzáadott érték mellett készülhetnek, ugyanis a jelenleg gyártás alatt lévő 11 járműből 8 vonat betétkocsijainak összeszerelésére – a Stadler és a Dunakeszi Járműjavító stratégiai együttműködése keretében – Dunakeszin kerül sor. Ezen felül 8 szerelvény motorkocsijának és betétkocsijának összekapcsolása, illetve az összes jármű üzembe helyezése is itt történik. Az emeletes szerelvények összesen 132 darab forgóváza szintén Magyarországon készül, ezek gyártásáért a Stadler szolnoki forgóváz-revíziós központja felel. Három szerelvény, illetve a járművek kocsiszekrényei és a motorkocsik a Stadler emeletes vonatok gyártásáért felelős svájci kompetenciaközpontjának irányítása alá tartozó fehéroroszországi üzemben, Minszkben készülnek. A most lehívott 8 darab jármű gyártása várhatóan hasonló feladatmegosztás alapján valósul meg, ennek részleteiről jelenleg egyeztetnek a felek.
A kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekesszék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak (a kerékpárhelyek száma további 24 darabbal bővíthető rugalmasan, igazodva ezzel a kerékpáros turisztikai szezonban megnövekedett utazási igényekhez). A KISS-ek a legutóbbi biztonsági szabvány szerint készülnek, és a gyártó ellátja őket az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.
A KISS vonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is kompatibilisek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.