Geolokációs távolsági útikalauz – elsőként a Budapest-Vác vasútvonalon!

Egy magyar fejlesztői csoport egy olyan applikáción dolgozik, amely tömegközlekedés közben informál minket arról, hogy éppen mit látunk, amikor kitekintünk a jármű ablakán. Az úgynevezett geolokációs távolsági útikalauz pedig elsőként a Budapest-Vác vasútvonalon informálja – jelenleg tesztüzemben – az utazóközönséget – tudta meg szerkesztőségünk Kollai Istvántól, az ötletgazdától.

„Az emberek ideje nagyon be van osztva. Az utazás pedig lényegében "elveszett" idő. Ülünk, s többnyire unatkozunk a vonaton, buszon. A mi applikációnk ezt az időintervallumot segít hasznosan eltölteni" – hangzik el Kollai Istvántól, aki egyébkénti történész-közgazdász végzettségű kulturális diplomata lévén sokat utazott a szlovák vasúton.
"Utazásaim során a vonatablakból figyeltem a várakat, s közben bújtam a Wikipédiát, és próbáltam kitalálni, vajon merre járhatunk éppen. …és innen eredt az ötlet, hogy létrehozzunk egy olyan applikációt, amely tömegközlekedés közben informál minket arról, hogy éppen merre járunk, illetve mit látunk, amikor kitekintünk a jármű ablakán " – teszi hozzá Kollai István.

Az ötletből végül Anroidra és IOS-re is elérhető app, valamint önálló weboldal is lett, így például egy Budapest-Vác útvonalon megismerhetjük a Nyugati pályaudvar történetét, vagy például azt is megtudhatjuk, hogy mit keresnek víztornyok Rákosrendező környékén.

A GPS-alapú app érzékeli, hogy merre járunk, a fejhallgató segítségével pedig narrációt is kapunk (ez a webes verzióban nem működik). A HorizonGuide.net weboldal innovációja egyébként, hogy úgy rendeli a tartalmakat GPS-koordinátákhoz, hogy közben nem szükséges applikáció letöltése.

István munkáját többen is segítik, így például a Bécsben élő dr. Magyarics Zoltán, a Regionalbahn szerkesztője és Nagy Kornél, az Európai Vasúti Ügynökség munkatársa.

"A HorizonGuide üzleti modellje nem arra épít, hogy az utasok fizetnének egy sokadik appért. Ehelyett a webes megoldás a könnyű elérhetőségre, a skálázhatóságra, a ticketing- és egyéb interaktív megoldásokra építene, az applikációval pedig ezt kiegészítően egy B2B-modellt szeretnének követni (vagyis más cégeknek eladni a szolgáltatásukat)" – írja a geolokációs távolsági útikalauzról a Forbes.

A fejlesztési hátteret a magyar PocketGuide adja a történethez. Jelenleg a Visegrádi Alaptól nyert támogatással folyik a munka, de a cél egy önálló, piaci lábon álló, külföldön is értékesíthető termék felépítése.

A program elsőként a Budapest-Vác vasútvonalon kalauzolja a tömegközlekedőket, mégpedig annak apropóján, hogy ez a vasútvonal volt az első vasútvonal az országban.
Július elsejétől pedig indul a Budapest-Balaton, ősztől pedig a Budapest-Varsó útvonal, de Ausztria és Olaszország nagysebességű vasútvonalaira is készül a tartalom.